כבר לא גימיק: "waze מתחרה בכל חברות הניווט בישראל"

שנה לאחר ייסודה ועם 260 אלף משתמשים בישראל שמתעדכנים בפקקי תנועה, נועם ברדין, מנכ"ל יצרנית תוכנת הניווט waze, כבר לא חושש מהצהרות ■ בחברה צופים להכנסות ראשונות השנה, לאחר שבחברה הושקעו 12 מיליון דולר

השנה המוצלחת שעברה על חברת הניווט הסלולרית WAZE הפכה אותה מחברת סטארט-אפ קטנה ונישתית עם גימיק בולט לאלטרנטיבה ראויה לתוכנות ה-GPS בתשלום, ולחברה שיכולה להתחרות בכבוד בחברות ניווט ותיקות ומבוססות יותר כמו טלמפ (Telmap), שפועלת בשיתוף כל חברות הסלולר הישראליות.

waze, המכונה על-ידי אנשי החברה "ויקיפדיה של נהגים", גדלה בשנה האחרונה במאות אחוזים - מ-14 אלף משתמשים בגרסאות הבטא של החברה בינואר 2009 ל-260 אלף השנה.

המוצר של החברה הוא תוכנת ניווט חינמית שמבוססת על תוכן גולשים, המעדכנים את המפות ומתריעים על עומסי תנועה, תאונות דרכים, מכמונות מהירות או אירועים אחרים בכבישים. המטרה הבסיסית אמורה לקסום לכל נהג ישראלי ממוצע - באמצעות העדכונים והדיווחים, התוכנה מנווטת את המשתמש אל מעבר לפקקים בדרכים חלופיות.

לדברי מנכ"ל waze, נועם ברדין, מדי יום מצטרפים לחברה אלף משתמשים חדשים, שיכולים להוריד את התוכנה בחינם למערכות ההפעלה של הטלפונים החכמים. ברדין מציין כי אחד המאיצים המשמעותיים של התוכנה בחודשים האחרונים היה כניסת ה-iPhone לישראל. "35% מהמשתמשים שלנו מחזיקים ב-iPhone", הוא אומר.

הגידול המשמעותי במספר המשתמשים ב-waze, שינה גם את התפיסה. לפני שנה עוד טען המנכ"ל הקודם ואחד ממייסדי החברה, אורי לוין, כי waze היא לא תוכנת ניווט סטנדרטית אלא בכזו שאמורה בעיקר להוציא את הנהג מהפקקים.

אבל עכשיו ברדין, שנכנס לנעליו של לוין, שבעצמו מונה לנשיא, כבר לא חושש לצאת בהצהרות. "מי שמשתמש בתוכנת ניווט רגילה ב-GPS אחרי שימוש בתוכנה שלנו, מרגיש שהוא מקבל חוויה ריקה בלי עדכונים", הוא אומר. ברדין בטוח במוצר של waze: "אנחנו מתחרים בכל חברות הניווט בישראל. בחו"ל עדיין לא הגענו לזה, בגלל רמת המפות שלנו, אבל המפה של ישראל עומדת ראש בראש מול המפות של חברת מפה, למשל. נכון שהמפה שלהם יותר מדויקת, אבל שלנו יותר מעודכנת".

רק 10% מעדכנים על פקקים

בשונה מתוכנות אחרות, עדכון המפות של waze מבוסס על הרצון הטוב של המשתמשים "לבנות" מפות. למרות שלחברה אלפי משתמשים, ברדין אומר כי רק 1% מעדכנים במחשב ורק 10% מעדכנים בסלולרי על תאונות ושוטרים. אך גם השיעור הנמוך עדיין מאפשר לחברה להתרחב מעבר לגבולות ישראל.

החברה, המעסיקה 36 עובדים במשרדיה ברעננה, החלה לפעול באוגוסט האחרון בארה"ב, ויצאה לראשונה באופן רשמי מישראל. "כמות העדכונים בארה"ב זהה לזו שבישראל", אומר ברדין ומסביר איך הצליח לפתות את השוק האמריקני להשתמש בתוכנה.

"בשביל שאנשים יעדכנו את המפות בארה"ב בצורה פסיבית, בנינו משחק, שמזכיר את פקמן. הנהגים קיבלו ניקוד כשהדמות שלהם - המכונית בה הם נוהגים - אוכלת נקודות וירטואליות על הכביש במקומות שהיינו צריכים שנהגים יעברו בהם לצורך עדכון המפה. המשתמשים ממש השתגעו מהמשחק הזה", מספר ברדין.

אחרי הכניסה לארה"ב, החליט ברדין ש-waze בשלה מספיק בשביל להיות זמינה לכל העולם. "הפצנו את התוכנה שלנו לכל המדינות ב-App Store של אפל, אבל אנחנו לא נותנים תמיכה מעבר לארה"ב וישראל", אומר ברדין. "מה שיפה, שאנשים התחילו לעדכן לבד את המדינות שלהם, למרות שאנחנו בכלל לא נמצאים בהן ולמרות שהתוכנה בכלל לא תומכת באותן שפות".

כך הפכה waze למיזם חובק עולם עם בסיס של 85 מדינות, בהן אנשים הקימו מפות מאפס. "כמעט בכל מדינה משמעותית באירופה יש קהילה שמתאימה את התוכנה", מספר ברדין. "יש מדינות כמו קזחסטן, שאין להם מפה באופן כללי, ולנו כבר יש מפה שלה ממשתמשים מקומיים".

יש מודל כלכלי?

מאז הקמתה, הושקעו במיזם של waze כ-12 מיליון דולר, אך עד כה החברה צופה להכנסות ראשונות רק השנה. המודל הכלכלי של התוכנה החינמית לא ברור, ומבוסס בעיקרו על פניות לחברות שונות, במטרה למכור להן את המידע שיש בתוכנה על עומסי תנועה בכבישים. לדברי ברדין, לחברה היו כבר שלוש עסקאות כאלה, בעיקר בחברות שמנהלות ציי רכב.

מעבר לכך, החברה פונה גם לחברות מפות, על מנת שאלה יתנו לה את המפות שלהן ו-waze תחזיר להן מפות שיתעדכנו על ידי נהגים, וכך החברות יוכלו להתחלק ברווחים. כרגע לחברה, יש שותף אחד בדרום אמריקה.

כיוון נוסף הוא קידום משחקים מבוססי פרסומות בתוכנת הניווט, בדומה למשחק הפקמן בארה"ב. החברה יכולה להציב על המפה אובייקט, למשל פחית קולה, ומי שימצא אותו בעת הנסיעה יזכה בפרס, דוגמת תלושי קנייה לאמזון. "השקנו את הפלטפורמה הזאת בארה"ב ומי ששיחק נסע פי 2.5 יותר ממה שהוא נוסע בדרך כלל", אומר ברדין.