מנכ"ל האצ'יסון קנינג פוק בראיון ל"גלובס": "נחזור לישראל"

פוק מסביר למה האצ'יסון יצאה מפרטנר: "החלטנו להתמקד בתחום הפס הרחב הסלולרי" ■ הוא לא מבין את המנהלים הישראלים: "הם רוצים תמיד הביתה. אתם כאן, יש מלחמה בישראל, ובמקום לברוח מהמדינה..." ■ מתפעל מהניהול הכלכלי בסין: "הטוב ביותר ב-1,000 השנים האחרונות"

באירוע לציון העברת השליטה בחברת פרטנר, שהתקיים במוצאי שבת, עלה לבמה מנכ"ל האצ'יסון ואמפואה, קנינג פוק, ושר שירים שחיבר בעצמו. לבקשתו של אילן בן דב, שרכש מהאצ'יסון את השליטה בפרטנר , שר פוק שני שירים בליווי נגנים שהביא איתו מהונג קונג. היה בסיטואציה הזאת כדי לומר משהו על אישיותו של המנכ"ל, שהיה מוכן ממרום האימפריה שהוא מנהל להגיע לישראל ולשיר. נראה שאחרי הכל, העסקים בישראל משביעי רצון, ואולי אף יותר מכך.

ההשקעה בחברת פרטנר היתה מבחינת האצ'יסון היהלום שבכתר, ולאורך הראיון עמו חזר פוק ואומר שהם לא האמינו בחברה אילו דברים טובים היא מחוללת. בכלל, לצד עמיקם כהן ודן אלדר, המתווכים בעסקת פרטנר, פוק נראה ומרגיש מצוין, ואם כל כך טוב, למה שייצא מפה?

מאמינים בדור שלישי

"האסטרטגיה שלנו בעסקי הטלקום פשוטה וברורה מאוד. החלטנו להתמקד בתחום הפס הרחב הסלולרי ב-9 מדינות. אנחנו יוצאים רק מטכנולוגיות ישנות, מהדור השני של הסלולר, לא מהפס הרחב. לכן ב-2007 יצאנו מהודו, וב-2009 פיצלנו את ההחזקות שלנו בחברת הסלולר בהונג קונג. השווקים באינדונזיה ובווייטנאם הם בשלבי התפתחות אחרים. הסברנו למשקיעים שלנו שבשנתיים-שלוש הבאות נשקיע את הכספים שקיבלנו בפיתוח העסקים המתקדמים שלנו. נתנו להם הזדמנות לקנות את המניות הללו בבורסה. אני חושב שזה טוב מאוד. לנו לא אכפת במיוחד אם האקזיטים שלנו הם לשוק הפתוח (בורסה) או לשוק הפרטי, אנחנו רק רוצים לוודא שבעלי המניות יקבלו יחס הוגן ושקיפות, שהם יבינו שהכסף ישמש לפיתוח ולא ליצירת אשליות. זה המצב כעת, ויציאה מפרטנר היא אסטרטגית מנקודת המבט של האצ'יסון".

האם בכוונתכם לצאת מהחזקותיכם בחברות סלולר באירופה?

"לא. במדינות הללו הפכנו את טכנולוגיית הפס הרחב מהדור השלישי לטובה ביותר. יש לנו הרשת הטובה ביותר בבריטניה, בשבדיה, בדנמרק, באיטליה, באוסטרליה, וכמובן הטובה ביותר בהונג קונג. אנחנו מאמינים מאוד בטכנולוגיית HSPA, שמאפשרת מהירויות באינטרנט הסלולרי המגיעות עד 100 מגה ובמחירים נמוכים מאוד. אנחנו מוכרים מודמים סלולריים בכל החברות בקצב מטורף".

אז זו הסיבה העיקרית לכך שהחלטתם למכור את פרטנר? הרי גם פרטנר מוכרת שירותים דומים.

"החלטנו לצאת מהדור השני ולהתרכז בפס רחב נייד. זו האסטרטגיה שלנו. היינו כאן 11 שנים, וזה זמן טוב לעשות אקזיט ולסכם דברים, ומבחינתנו, זהו לא סוף פסוק, האצ'יסון אוהבת את ישראל, ונחזור לכאן לדברים נוספים".

האם נשארתם בפרטנר יותר מהרצוי משום שהמחירים שהציעו לכם היו נמוכים מדי?

"אנחנו בהאצ'יסון לא צריכים שום דבר. אנחנו יכולים לחכות. השקענו בישראל בעיתוי הכי גרוע. היו לנו דאגות ביטחוניות, בעלי המניות הנוספים בפרטנר יצאו מהחברה, ובזמן הכי גרוע הרחבנו את הבעלות שלנו כדי לקנות את חלקן של השותפות שלנו. זה היה בעייתי מבחינתנו, אבל דיברתי עם היו"ר שלי על כך, והוא אמר לי שאנחנו צריכים לייצב את החברה. אז קנינו. בדיעבד, ההשקעה התבררה כרווחית מאוד, אבל ביחס לסיכונים, אני חושב שהאמון שלנו במדינה הזו אדיר".

קיבלתם, לדעתכם, מחיר טוב תמורת החברה?

"מחיר הוגן. אנחנו לא טיפשים, וגם הצד השני לא טיפש. לכן אני חושב שהמחיר מייצג אקזיט טוב בשבילנו וכניסה טובה בשבילם. זה תמיד כך. כל אחד יכול לחשוב מה שהוא רוצה, לכל אחד יש מחשבון".

התפרסמו בישראל דיווחים שלפיהם ההצעה השנייה, של שאול אלוביץ', היתה גבוהה יותר מזו של בן דב.

"לא. אני עובד בהאצ'יסון. הכל היה שקוף. זו היתה ההצעה הטובה והמתאימה ביותר. המחיר היה בערך אותו דבר. אנחנו חברה עסקית. יש בעלי מניות שצריך לדאוג להם, וכמובן, אנחנו צריכים לעשות את הטוב ביותר עבורם ועבור האצ'יסון".

ההחלטה להלוות 300 מיליון דולר לקונה עמדה על הפרק למן ההתחלה?

"זה היה חלק מהעסקה".

בשלב זה פוק פורץ בצחוק גדול, המעיד אולי על כך שבהאצ'יסון הבינו שהם יתקשו למכור אם לא יגלו נדיבות ויציעו הלוואה לקונים מישראל. כהן ואלדר מתרגמים את פוק ומסבירים שבהאצ'יסון אמנם יכולים להיות קשוחים מאוד, אבל גם נדיבים מאוד.

לשאלה מדוע לא הרחיבה האצ'יסון את השקעותיה בישראל, למשל בחברה כמו הוט, למרות ההזדמנויות, עונה פוק: "יש כאן הנהלה. אני בהונג קונג. ההנהלה מגישה המלצות, אי אפשר לעסוק ביותר מדי דברים. כבעלי מניות שליטה, יש לנו תמיד חלק בחברה, לצד מועצת המנהלים. אנחנו מאשרים המלצות. בישראל יש הנהלה מצוינת. אני גאה מאוד בקשרים שלי כאן, והאנשים שאני פוגש הם טובים מאוד. למעשה, המנהלים הישראלים נכנסו למאגר הניהול של האצ'יסון עצמה. לדוגמה, מומו לירן, שניהל את החברה בשבדיה, יעקב קדמי, שעבד איתנו באירופה, סמנכ"ל הכספים לשעבר בפרטנר, שעבר לנהל את העסק באנגליה. אנחנו גאים בקשר שלנו עם ישראל".

מה אתה חושב באמת על המנהלים הישראלים?

"הישראלים רוצים תמיד הביתה. קשה לי להבין אתכם. אתם כאן, יש מלחמה בישראל, ובמקום לברוח מהמדינה... אני לא יודע למה בדיוק, אבל הניסיון שלי עם הישראלים טוב.

"אנחנו מחבבים מאוד את ישראל ואנחנו כל כך מבסוטים - אני מבסוט. הייתי מלא שמחה. מדובר לא רק בעסקים טובים, אלא גם ביחסים טובים ובכימיה טובה. נחזור, זה היה השיר ששרתי במסיבה".

קנינג פוק' - מנכ

בן דב יקדם את החברה

מה דעתך על התוכנית של פרטנר להיכנס לתחום התקשורת הנייחת?

"אני לא צריך לדבר יותר על פרטנר. זו לא החברה שלי, אבל אני חושב שהם יכולים לנסות כל מיני דברים. היום, שם המשחק הוא פס רחב נייד. פרטנר מבינה מה זה בזכות הקשר שלה איתנו. זו אחת הרשתות הטובות. יש לי אמון מלא בהנהלה. הדבר הכי חשוב הוא לא מה שאני חושב אלא מהי התוכנית שיש לחברה, אם הם יכולים לשכנע את מועצת המנהלים שהם יכולים לבצע אותה. אני חושב שפרטנר במקום טוב. אני גאה מאוד בחברה הזו שיצרנו וגם שבע רצון לחלוטין. אני חושב שבן דב יוביל את החברה הזו קדימה ויש לו גם את היכולת וגם את הלהט. לכן, כולנו מרוצים".

"אתמול הייתי נרגש באמת. אנשים ניגשו אליי, חברים טובים, ואני מתרגש כי אלה האנשים שאני בקשר איתם, שעובדים איתי, שעובדים בשבילי, שעובדים בשביל החברה, שעובדים בשביל הקבוצה, וכולם באים להיפרד ביציאתנו. אחרי 11 שנה, השתנה המצב מבחינה מסחרית, אבל הדבר הכי חשוב הוא תחושת האחריות זה לזה. לי קה שינג, היו"ר שלי, לימד אותנו איך להתייחס לבני אדם, איך לוודא שאין טינה, שיצרנו ערך לבעלי המניות ושהשארנו מאחורינו עסקה טובה. העסקה צריכה להיות הוגנת לכל הצדדים. אני חושב שהשגנו את זה".

שמח להיות בסין

מה עשתה האצ'יסון כדי להתגבר על המשבר העולמי?

"אני חושב שהעסקים שלנו איתנים ועמידים מאוד. הדור השלישי הביא לשיפורים גדולים, כולם משתמשים בדור השלישי. העסקים הם עסקים כרגיל".

אז לא היתה למשבר שום השפעה עליכם?

"בגלל קיצוצי העלויות היו לנו רווחי שיא".

הופתעתם מממדי המשבר?

"אנחנו חברה שמרנית וזהירה מאוד. תמיד יש לנו הרבה מזומנים בכיס".

מה לדעתך יקרה בהמשך?

"היינו די חכמים. ברבעון האחרון של 2007 מכרנו כמו מטורפים, ואז היו"ר שלי דיבר בפומבי. שאלו אותו במסיבת עיתונאים והוא אמר שהמצב רע יותר בהשוואה לשנה שעברה. הוא ייעץ לאנשים להיזהר בכספם, הוא יעץ לצרכנים ולעסקים שלא לקחת הלוואות.

"לאף אחד אין כדור בדולח, ואף אחד לא יכול להגיד מתי השוק יעלה או יירד, אבל היו"ר שלי אמר בפומבי שהוא חש שלא בנוח עם האשראי. רוצים לקנות מניות? בבקשה, אבל בלי הלוואות. ביחס להאצ'יסון, מכרנו מניות ויצאנו לפני המשבר. העסקים שלנו בנדל"ן, בעיקר בסין, רשמו שיא וגם העסקים הקמעוניים שלנו מצליחים. גם עשינו עסקת נפט לפני שהמחיר ירד ל-40 דולר, אבל בסך הכל העסקה היתה טובה. אז החיים ממשיכים. לכן מודי'ס והסוכנויות האחרות מאשרות את הדירוג שלנו. אבל הדבר הכי חשוב הוא שאנחנו מגיעים לסוף שלב ההשקעות. להאצ'יסון יש פנים חדשות. לא רק העסקים המסורתיים והדור השלישי ממשיכים להצליח, אתם עוד תראו איך נצמח".

- מה אתה חושב על הכלכלה הסינית כעת?

"מדהים, מה אני יכול לומר".

יש החושבים שההתפתחות הכלכלית מתחילה להאט.

"הממשלה הסינית נוקטת צעדים, כמובן. היום הניהול הכלכלי בסין הוא הניהול הכי טוב ב-15-20 השנים האחרונות, וגם ב-1,000 השנים האחרונות. לכן יש לי ביטחון מלא בסין. באופן טבעי, מסתכלים על עשר השנים האחרונות, ויש בהן עליות ומורדות, אבל לנו כקבוצה יש ראייה ארוכת טווח, ואנחנו גם חברה שמרנית, ולכן אנחנו שבעי רצון מכך שאנחנו בסין".

פוק מרוצה גם מהשקעות הנדל"ן של החברה. "הם רשמו ביצועים טובים יותר ב-2008. אף לא אחד מהפרויקטים שלנו מפסיד, והם נותנים לנו שולי רווח טובים מאוד. אנחנו עושים טונות של כסף, לא טונות, כסף סביר. כסף טוב מאוד, ואנחנו נציג צמיחה טובה. הדבר היחיד שגורר את האצ'יסון כלפי מטה הוא פעילות הדור השלישי, פעילות הטלפון הנייד, משום שההשקעה אדירה וצריך לכסות את העלות ואת הפחת".