FDA תוצרת ישראל: תוקם רשות עצמאית לפיקוח על המזון

הרשות תאחד את כל גורמי הפיקוח תחת קורת-גג אחת ותבטיח רמת פיקוח רחבה על מזון לטובת בריאות הציבור ■ ועדת הבריאות הטילה את ניסוח הצעת החוק בנושא על ארגון אמון הציבור, שהציג בפניה את המלצותיו בנושא

רק לא מזמן שמענו על המחדל בטיפול בדגים טריים, ולפני כן הסירה קוקה-קולה מהמדפים מוצרים בשל בעיות בייצור. הטיפול בבעיות כגון אלה והסדרת הפיקוח בנושא עתיד לעבור בעתיד הנראה לעין לסמכותה של רשות מזון עצמאית - "שתאחד את כל גורמי הפיקוח תחת קורת-גג אחת ותבטיח רמת פיקוח רחבה ועמוקה לטובת בריאות הציבור". זאת לאחר שוועדת הבריאות של הכנסת הטילה היום (ב') על ארגון "אמון הציבור" את ניסוח הצעת החוק להקמת הרשות.

במהלך הישיבה הציג הארגון בפני חברי הוועדה את תוכניתו בנושא, בטענה כי הפיקוח הקיים כיום על המזון בישראל לוקה בחסר, מסכן את בריאות הציבור ומתפזר בין מספר רב של גורמים המטילים את האחריות זה על זה.

מאז 1966, הזכיר הארגון, פורסמו עשרות דו"חות של מבקר המדינה וועדות ציבוריות בנושא, והתקיימו אינסוף דיונים בנוגע לצורך הבהול להקים רשות מזון מרכזית וליצר מערך פיקוח אפקטיבי בישראל, בדומה ל-FDA האמריקני - אולם דבר לא נעשה עד כה.

דו"ח שהוגש לוועדה מציע מתווה להקמת רשות כזו, שתעניק רמת ביטחון גבוהה יותר בתחום המזון בארץ, בהתאם לסטנדרטים המחייבים במדינות העולם המערבי.

על-פי ההמלצות, הרשות החדשה תידרש לגבש תוכנית עבודה רב-שנתית מפורטת ותחוייב בשקיפות מלאה של פעולות הפיקוח שלה ושל כל החלטות המדיניות שלה, תוך פרסום קבוע ומיידי של ממצאי בדיקות ופעולות אכיפה לציבור, כדי ליצור הרתעה משמעותית מול הגורמים המפוקחים ולשמש כתובת מרכזית למידע.

במקביל, הודגש כי יש להחמיר את הענישה וליצור מערך קנסות מרתיע. עוד תחוייב הרשות לדאוג להכוונה ולהכשרה לתעשיית המזון בענייני בטיחות מזון.

הרפורמה המפורטת תועבר כאמור להמשך חקיקה בכנסת, עם תום ניסוחה של הצעת החוק במלואה.