רוג'רס: "אלוהים ישמור, יש בועות בנדל"ן בסין ובאג"ח ארה"ב"

המשקיע המיליארדר בראיון לסוכנות בלומברג: "הסינים מבינים שהם שחררו יותר מדי כסף, שהמחירים עולים מהר מדי, ולכן הם מנסים להאט את הקצב"

דעתו השורית של המשקיע המיליארדר ג'ים רוג'רס על סין בפרט ועל אסיה בכלל ידועה זה מכבר. רוג'רס טוען כבר שנים שסין תיטול את מושכות הכלכלה העולמית מידיה של ארה"ב כבר במאה הנוכחית וכי העתיד נמצא במזרח. לראיה, הוא עצמו עבר להתגורר בסינגפור ומלמד את בתו לדבר סינית. אך גם ג'ים רוג'רס מבין שמשהו בשוק הנדל"ן בסין ובהונג קונג לא בסדר, והיום הוא מזהיר מפני התנפחות בועות שם.

מחירי הדירות ב-20 הערים הגדולות בסין זינקו ב-7.8% בחודש דצמבר לבדו - העלייה החדה ביותר מזה 18 חודשים. שוק הנדל"ן בהונג קונג היה גם כן ממובילי טבלאות עליות המחירים בשנה החולפת. רוג'רס מזהיר היום בראיון לסוכנות בלומברג, כי מתפתחת בועה בשוקי הנדל"ן בסין והונג קונג, והוא מעריך כי מאמצי הממשל לרסן את המחירים "יוציאו קצת אוויר" מהבועה. עם זאת, הוא סבור כי בשאר חלקי הכלכלה אין בועות.

"אין ספק שמחירי נכסי הנדל"ן בשנחאי או בהונג קונג צריכים לרדת", אמר רוג'רס. "אלוהים ישמור, אם יש בועות בעולם - הן קיימות בשוקי הנדל"ן שם ובאגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב". מכירות נכסי הנדל"ן בסין זינקו ב-75.5% ל-644 מיליארד דולר בשנת 2009, כאשר בראש הרשימה ניצבות הערים שנחאי ושג'יאנג.

במקביל להתחממות שוק הנדל"ן, הממשל הסיני מנסה לשפוך מים קרים על השוק באמצעות ריסון האשראי. רק היום הודיע הבנק המרכזי בסין כי הוא מעלה ב-0.5% את יחס הלימות ההון הנדרש מהבנקים, מהלך שיחייב אותם לרתק יותר הון כנגד האשראי שהם מספקים.

"הסינים מבינים שהם שחררו יותר מדי כסף, שהמחירים עולים מהר מדי, ולכן הם מנסים להאט את הקצב", הוסיף רוג'רס. "צעדי הממשל מיועדים להוציא קצת קיטור מהכלכלה; נקווה שזה יעבוד".