ועדת הכלכלה נגד ביטול הקמת מאגר שמות שלולי רישיון נהיגה

ח"כ ישראל חסון שיזם את הדיון הדחוף בנושא סבר כי לולא יישום חוק הקמת מאגר השמות (61א') "מעניקים לנהגים שרישיונם נשלל 'רישיון להרוג'"

ועדת הכלכלה התכנסה לדון היום (ג') ביוזמת ח"כ ישראל חסון (קדימה), למנוע ביטול החוק להקמת מאגר שמות פומבי של אנשים מהם נשלל רישיון נהיגה. הממשלה כבר שלחה תזכיר לפני כן, שלב מקדים להצעת חוק.

בדיון נכחו נציגי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, המשרד לבטחון פנים, משרד המשפטים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הנהלת בתי משפט, איגוד לשכות המסחר, , לשכת עורכי הדין, המועצה להגנת הפרטיות, ארגונים למאבק בתאונות דרכים וארגוני צרכנים.

מסקנות הוועדה היו כי יתקיים בהמשך דיון בנושא בהשתתפות שרי התחבורה ובטחון הפנים. עוד הוחלט לדרוש מהממשלה שלא לקדם את הצעת החוק לביטול המאגר. עוד הוחלט שוועדת השרים לבטיחות בדרכים תדון בנושא.

ח"כ ישראל חסון שיזם את הדיון הדחוף בנושא סבר לקראת הדיון כי "מעניקים לנהגים שרישיונם נשלל 'רישיון להרוג'".

"הממשלה מתכוונת לבטל את סעיף 61א לפקודת התעבורה שקובע כי יוקם מאגר שמות פומבי של נהגים שרישיונם נשלל. הסיבה לביטול סעיף זה טמונה בטענת המדינה, לפיה אין לה את היכולת לרכז ולהציג את המידע הנדרש לידיעת כלל האזרחים. יש לציין, כי הסעיף לא יושם מעולם, ממועד חקיקתו בקיץ 2006 ועד היום. לאחרונה, כאמור, יש ניסיון לבטלו בשל סיבות "טכניות ומהותיות" - נמסר בהודעת חבר הכנסת חסון.

לדברי ח"כ חסון, "הקמת מאגר שמות מעין זה היא האפשרות היחידה שעומדת לרשות הציבור להגן על עצמו מפני נהגים, אשר נקבע כי נהיגתם מהווה סכנה לציבור ולכן נשלל רישיון נהיגתם. כל אזרח, בכל רגע נתון, רשאי לדעת למי יש רישיון נהיגה בתוקף. לא ייתכן, כי חוק שהתקבל בעבר על-ידי כנסת ישראל ומעולם לא יושם, יבוטל עתה בשל טענות שונות ומשונות לפיהן אין יכולת טכנית לאכוף אותו".

להערכת משרד התחבורה והמשטרה כ-180,000 נהגים נוהגים אף שרישיונותיהם נפסלו. כדי למגר תופעה זו, יזמו את חקיקת סעיף 61א לפקודת התעבורה.

החוק ביקש לחשוף את האנונימיות של שלולי הרישיון ובכך לאפשר לציבור להגן על עצמו, במקום בו כשלה המדינה להוריד נהגים מסוכנים,בפועל, מהכביש. במדינת ישראל אין כל דרך אפקטיבית לוודא כי נהג שרישיונו נשלל אינו נוהג.

הוועדה דנה בנושא בעקבות בקשת ח"כ ישראל חסון, אליו הצטרפו ח"כ זאב ביילסקי, יואל חסון וחמד עמאר.