"עם כל העליהום, GMF מחזירה למשקיעים את רוב הכסף"

למרות הכישלון של חברת המזנין, ג'רי מנדל, המנכ"ל, מתעקש שבהשוואה לחברות אחרות מסוגה GMF הציגה ביצועים משופרים ■ על הסדר החוב שהשיגה החברה הוא אומר כי "לא מדובר בתספורת. יש פה ויתור קטן בלבד מצד בעלי האג"ח"

בשלהי 2006, כאשר ג'רי מנדל, לשעבר מנכ"ל מריל לינץ' ישראל, החל לגלגל את רעיון הקמתה של חברת GMF ביחד עם קרן RP ופועלים אי.בי.אי, הוא לא חלם בחלומותיו הרעים ביותר שבינואר 2010 ההישג העיקרי שלו יהיה גיבוש הסדר חובות מול מחזיקי האג"ח של החברה.

סיפורה של GMF הוא למעשה סיפורו של השוק כולו בשנים שקדמו למשבר הפיננסי: אף אחד לא חזה את התרחשותו של אירוע דרמטי כל כך שהשלכותיו על השווקים הפיננסים יהיו חמורות כל כך. אף אחד לא ציפה לראות ברבור שחור.

אתמול רשמו מנדל ושותפיו הצלחה יחסית, עם אישור הסדר החובות של החברה מול מחזיקי האג"ח שלה באסיפה הכללית, ברוב של 88% מהמצביעים. כעת מחכים החברה והמשקיעים לבית המשפט שצפוי לאשר את ההסדר, במסגרתו יידחה החזר החובות של החברה לבעלי האג"ח לסוף 2011.

יום אחרי אישור ההסדר באסיפה, מתפנה מנדל, שמשמש כמנכ"ל החברה, לנתח בריאיון בלעדי ל"גלובס" את ההרפתקה שעברה עליו ב- GMF , אותה, סביר להניח, היה מעדיף למחוק מהרזומה העשיר שלו ושל שותפיו. "תזמון זה הדבר הכי חשוב בחיים", הוא פותח. "אם היינו מעניקים את ההלוואות שהענקנו לאחר המשבר ולא לפניו, המצב היה אחר לגמרי. כעת, הכי חשוב מבחינת בעלי האג"ח זה שבהסדר של GMF אין 'תספורת', אלא רק דחייה בפירעון. זה ויתור קטן בלבד מצד בעלי האג"ח.

"בגדול, בעוד כשנתיים, בתום תקופת הגרייס שקיבלנו במסגרת ההסדר, אנשים יוכלו לשפוט באמת את הביצועים של GMF . צריך לשפוט את הביצועים מול קרנות מזנין אחרות".

על הנקודה האחרונה מנדל חוזר מספר פעמים במהלך הריאיון. "אם היית משקיע בעוד 100 קרנות מזנין אחרות שהוקמו בינואר 2007, והשקיעו 100% מהכסף שלהן במהלך 2007, היית רואה ש- GMF במקום מצוין למעלה, אם לא במקום הראשון", הוא אומר.

"תראה מה קרה מאז. ליהמן ברדרס פשט את הרגל ונעלם מהמפה, בר סטרנס פשט את הרגל ונעלם. מריל לינץ' נאכל על ידי בנק אוף אמריקה. בסך הכל, GMF , עם כל המשבר והעליהום עליה, מחזירה למשקיעים את רוב הכסף שלהם וזה רק ציון ביניים ולא סופי. זה ציון ביניים טוב מאוד ונעשה את כל המאמצים שגם יתר הלווים יחזירו את הכסף שלוו מ- GMF וממנה לבעלי האג"ח".

"זה היה התזמון הכי גרוע"

GMF הוקמה כאמור בינואר 2007, כשהנפיקה איגרות חוב בריבית של 7.5%, וכן אופציות לאג"ח. בסך הכל היא גייסה מהמשקיעים כ-90 מיליון שקל, כאשר פועלים אי.בי.אי וקרן RP הביאו עוד 16 מיליון שקל מהבית. GMF העמידה מימון ביניים (מזנין) לחברות ולפרויקטים ברחבי העולם בריביות גבוהות שנעו בין 13% ל-20%, ולדברי מנדל, מדובר בחברות שלא יכלו באותה תקופה לקבל מימון בנקאי. בעקבות המשבר, חלק מהחברות לא פרעו את החוב ל- GMF במועד, וכתוצאה מכך הודיעה החברה כי לא תוכל להחזיר את חובה למחזיקי האג"ח במועד.

GMF פרעה אמנם תשלום אחד של איגרות החוב בדצמבר 2008, אך את יתרת התשלומים שיועדו לשנת 2009 כבר לא הצליחה להחזיר. "העמדנו אשראי ל-10 חברות בסך מצטבר של 33.6 מיליון דולר, הרוב ב-2007", מספר מנדל. "זה היה בתזמון הכי גרוע מבחינת קרנות מזנין בעולם בגלל המשבר שנה אחר כך. את ההלוואה האחרונה הענקנו ב-2008".

ביוני האחרון נאלצה החברה לפנות להסדר חובות מול נושיה, שכלל דחייה של פירעון הקרן לסוף 2011 והורדת הריבית שתשולם לבעלי האג"ח מ-7% ל-3.5%. במסגרת ההסדר גם יעמידו בעלי המניות ערבות של 25 מיליון שקל לחברה, שתפחת כנגד התשלומים שישולמו לבעלי האג"ח, עד לסכום של שני מיליון שקל. סכום זה ימשיך לעמוד עד לכיסוי מלוא החוב. בנוסף, במסגרת ההסדר יקבלו מחזיקי האג"ח 15% מכל סכום שיצטבר בקופת החברה לאחר פירעון החובות ולשם כך יופקדו 15% ממניות החברה בידי נאמן האג"ח עם חתימת ההסדר. כן סוכם, כי אם לא ישולם מלוא החוב עד ל-2011, יהיו זכאים בעלי האג"ח לקבל את כל מניות החברה.

מנדל מדגיש, כי "מתוך 10 הלוואות שהעמדנו שבע נפרעו במלואן, והשמות שעליהם אני מדבר כוללים גם חברות שבעלי האג"ח שלהן לא עשו חיל, כמו דואיסבורג". ל- GMF נותרו שלוש הלוואות שלא הוחזרו, ובחברה ירכזו את מירב המאמצים על מנת לגבות מהן את החוב. עם אחת החברות, VCE מקבוצת אמבסדור, הגיעה החברה להסדר בשבוע שעבר במטרה לקדם את פירעון החוב.

"בשלושת החודשים האחרונים עשינו עבודת גבייה מאומצת", טוען מנדל. "בשורה התחתונה, כל משקיע שקנה אג"ח בשווי של שקל ע.נ. קיבל עד כה 54 אגורות והוא יקבל אף יותר בעתיד".

על פי חישוב שביצענו ב"גלובס", לקופת GMF נכנסו בעת האחרונה כ-20 מיליון שקל מגביית חובות שביצעה, אותם היא צפויה להעביר לנאמן האג"ח, לטובת תשלום ראשוני לבעלי האג"ח. עם השלמת התשלום הזה, צפוי הערך שיקבלו בעלי האג"ח לעלות לכ-80 אגורות על כל שקל ע.נ. "חשוב לזכור שלמשקיעים עדיין יוותרו אג"ח סחירות שיגיעו לפירעון עד דצמבר 2011", מוסיף מנדל.

"לא פוסל שום דבר בעתיד"

ההרפתקה ב- GMF ביטלה את התוכניות של מייסדיה להמשיך בפעילות מעבר ל-2011. " GMF תחסל את הפעילות שלה", אומר מנדל. "באפריל 2008 הענקנו את ההלוואה האחרונה שלנו וסביר להניח שאם העולם היה אחר היינו מנפיקים סדרות נוספות".

קרן RP ופועלים אי.בי.אי יצאו מורווחות מההרפתקה הזו?

"כרגע, כשאנחנו נמצאים בהסדר ובעבודה מול שלושת הלווים שנותרו לנו, קשה לדעת מה יהיה. במידה ולא החזרנו את מלוא ההלוואה, בעלי האג"ח יקבלו את כל מניות GMF וההשקעה של הבעלים תרד לטמיון".

תחזור בעתיד לשוק המזנין?

"כרגע אני עובד במיטב המרץ כדי להחזיר את הכסף של הלווים האחרונים ל- GMF . אני לא פוסל שום דבר מעבר לזה".