היכונו לכאוס מוחלט

המעבר לדיווח מקוון למע"מ יעביר ציבור גדול ומיואש לכלכלה שחורה בכדי להתפרנס

היו ימים, והם אינם רחוקים מאוד, בהם הבינו המנהלים הבכירים ברשויות המס בישראל כי עדיפה מערכת יעילה ומתפקדת על פני מערכת מורכבת ומתוחכמת שאיננה מתפקדת כהלכה.

אמנם אין דין חוקי המס במאה הנוכחית כדין חוקי המס במאה הקודמת, אך טוב יעשו בכירי משרד האוצר אם ישננו לעצמם את הדוקטרינה "הנשכחת" הזו, שכן מהלכי מס משמעותיים שנעשו לאחרונה עלולים להתגלות כמהלכים חסרי תכלית וחסרי תוחלת.

בעיקר מדאיג המהלך בנוגע לדיווח המקוון למע"מ על עסקאות וחשבוניות, שנכנס לכאורה לתוקפו ביום 1.1.2010 (בשלב זה רק לגבי עוסקים החייבים בניהול פנקסים בשיטה הכפולה, שמחזור הפעילות שלהם בשנת 2009 היה 4 מיליון שקל או יותר).

אכן, יש עוסקים (ובמיוחד בענפים מסוימים) הנוהגים לעשות שימוש בחשבוניות מס אשר הוצאו להם שלא כדין, ובכך נמצא אוצר המדינה חסר. בהתאם למסורת רבת שנים, מסרב משרד האוצר לבחון כל שיטה אלטרנטיבית (הטלת מס מכירה על הצרכן הסופי בלבד; הטלת מס מחזור דיפרנציאלי), ודבק בשיטה המיושנת והמסורבלת, לפיה מוטל המס על כל אחד מהשלבים בדרך לצרכן סופי, תוך כדי ניכוי המס הגלום בתשומות שרכש העוסק המורשה (לשימוש בעסקה חייבת במס).

ישבו אפוא קברניטי משרד האוצר וטיכסו עצה, עד שמצאו פיתרון מופלא:

1. יקבל כל עוסק מורשה, מבעוד מועד, הקצבה אלקטרונית לחשבוניות המס שיהיה רשאי להנפיק, דבר שיקל על בדיקתן בעתיד.

2. כל עסקה שתעשה על-ידי עוסק מורשה תלווה בדיווח אלקטרוני מקוונן, הישר למחשבי רשות המסים בישראל.

3. בכל דיווח תקופתי יחוייב המדווח להמציא לרשות המסים בישראל פירוט מלא, באמצעים אלקטרוניים, לכל חשבוניות המס שקיבל במהלך תקופת הדיווח.

צפויות תקלות

בחזונם של הוגי הרעיון, כל מקרה "חשוד" (לפי הקריטריונים שיגבשו עובדי רשות המסים) יתגלה ויטופל מיידית באמצעות התוכנה, ובא לקיצו נגע השימוש בחשבוניות פיקטיביות.

במלים אחרות: המערכת תשלול מראובן את הזכות לנכות מס תשומות - גם אם העסקה כשרה למהדרין מבחינתו - בשל חשבונית מס שהנפיק לו שמעון, אם שמעון לא שידרה תחילה כהלכה, או שלא שידרה כלל, למחשב רשות המסים.

בנוסף לכך, אם שמעון "סומן" על-ידי המערכת כעוסק בעייתי, לא יוכל ראובן לנכות את מס התשומות הגלום בחשבונית המס שקיבל משמעון.

אמנם רבים מהעוסקים אינם מסוגלים כלל לבצע את המשימות שעומד משרד האוצר לכפות עליהם, אך מי עוסק בזוטות שעה שהמטרה מקדשת את האמצעים.

על המהלך המתוכנן הגיבה ראשות ועדת המסים של לשכת רואי החשבון בישראל במילים אלה: "יש בפיתרון המוצע של דיווח מקוון הכבדה בלתי פרופורציונלית על ציבור ענק של עוסקים שומר חוק והפיכתו לבן-ערובה של המערכת. אם יאומצו הרעיונות ההזויים האלה, יש לצפות ל'פעולת תגמול' על-ידי ציבור עוסקים מיואש, שיעבור לכלכלה שחורה כדי להתפרנס. אנו מציעים לגנוז את ההצעות הללו בעודן באיבן ולמקד את המאמץ בהרתעת עבריינים, או לחילופין לשקול את ביטולו של מע"מ והחלפתו במס מכירה לצרכן הסופי, או לגבות מס מחזור דיפרנציאלי מהמחזור העסקי הכולל"...

דברי התוכחה של לשכת רואי החשבון בישראל לא עשו ככל הנראה את הרושם הנדרש, והסיוט הפך למציאות. התקלות הצפויות, לדעת רבים, הינן בהיקף חסר תקדים (בין היתר אין אפשרות ל"פיצול" החשבוניות במערכת הדיווח המקוון, ואין אפשרות לדווח על נתונים בעסקה שהינה בחלקה פרטית ובחלקה עסקית), וכל מי שעיניו בראשו מעריך כי צפוי לנו כאוס פיסקאלי מוחלט.

לא נותר אלא לקוות כי קברניטי משרד האוצר לא יהססו להקפיא את המהלך כולו, לצרכי בדיקתו מחדש באופן יסודי.

  • הכותב הוא ממשרד רוז'נסקי, הליפי, מאירי ושות'.