סגן נשיא במעבדות אבוט: "ישראל היא שוק קטן, אבל זה טוב לנו"

ענקית התרופות האמריקנית סיכמה בדצמבר על רכישת סטארלימס הישראלית ■ בראיון ל"גלובס", אדוארד מייקל מתייחס לאפשרויות הבאות בשוק המקומי: "אנו מתעניינים בתרופות, מכשור רפואי, דיאגנוסטיקה ותחומים חדשים"

אמנם רכישת סטארלימס בידי ענקית התרופות Abbott טרם הושלמה, אבל היא כבר מעוררת את תאבונה של החברה האמריקנית לבצע עוד רכישות בישראל.

אבוט, שעוסקת בתחומים שונים של תעשיית הבריאות - מפיתוח תרופות, דרך דיאגנוסטיקה ותוספי תזונה, ועד למוצרי בריאות לבעלי חיים - יצאה למסע רכישות, שרק ב-2009 הסתכם ביותר מ-7 מיליארד דולר. הרכישה האחרונה שלה היא סטארלימס, שהקימו ומנהלים האחים יצחק וחיים פרידמן, ומספקת מערכות תוכנה לניהול מידע במעבדות. אבוט תשלם תמורתה 123 מיליון דולר.

עם השלמת הרכישה, תהפוך סטארלימס ליחידה עסקית בניהול יצחק פרידמן, בתוך חטיבת הדיאגנוסטיקה של אבוט. החטיבה עוסקת בשלושה תחומים - מכשירי דיאגנוסטיקה למעבדות, אבחון מולקולארי וזיהוי מחלות גנטיות, ו- Point of care - מכשירים ידניים שמאפשרים אבחון מהיר של בדיקות דם במרפאות.

"לא אתן לטבע יתרון"

סגן נשיא אבוט ומנהל חטיבת הדיאגנוסטיקה, אדוארד מייקל, מבקר בימים אלה בישראל. בראיון ל"גלובס", הוא לא פוסל אף אפשרות להתרחבות בשוק המקומי, ובכלל זה רכישות, השקעות והסכמי שיתוף פעולה.

הוא גם לא מצמצם את התחומים הפוטנציאליים: "אנחנו מתעניינים בתרופות, תזונה, מכשור רפואי, דיאגנוסטיקה וגם בכניסה לתחומים חדשים".

אילו חברות מתאימות לאבוט?

"אנחנו ממוקדים בתחומים שזיהינו כמעניינים. ישראל היא כמובן לא המקום היחיד שאנחנו מחפשים בו, אבל יחסית לגודל השוק, יש כאן רמה גבוהה של חדשנות בתחומים שמעניינים אותנו, ואין סיבה שלא נגדל פה".

אם תשקיעו בביומד הישראלי, תמצאו את עצמכם מתחרים בטבע.

"אם נזהה הזדמנות טובה להשקעה, נבחן אותה ברצינות. ובכל מקרה", מייקל מחייך, "אני לא רוצה לפרט על הנושא, כדי לא לתת לטבע יתרון".

לחברת סטארט-אפ ישראלית אחת כבר יש שיתוף פעולה עם אבוט. זו BioView , שעוסקת במערכות אוטומציה של בדיקות. בסוף 2006 נחתם ההסכם בין השתיים, במסגרתו אבוט משווקת את מוצרי ביו-ויו בארה"ב.

מדבריו של מייקל, לא נראה כי הפריצה הגדולה של החברה הישראלית תגיע דווקא משיתוף הפעולה הזה.

"ההסכם עם ביו-ויו מעולם לא היה בלעדי", הוא אומר. "לא הייתי אומר שזה שיתוף פעולה אינטנסיבי, אבל מערכת היחסים שלנו איתה בהחלט טובה".

ב-2004 אבוט פתחה נציגות בישראל, בה היא מעסיקה מעל 100 עובדים בתחומי התזונה והתרופות, כשבשנה האחרונה מספר עובדיה גדל ב-30, למרות המשבר. בין המותגים שאבוט משווקת בישראל ניתן למנות את מזון התינוקות סימילאק.

"הפעילות שלנו בישראל מתקדמת צעד אחר צעד", אומר מייקל. "התחלנו בתזונה והתרחבנו לתרופות ודיאגנוסטיקה באמצעות מפיץ, אילקס".

לדבריו, "אבוט אינה פוסלת את האפשרות של העברת חלק מהדיאגנוסטיקה בישראל גם להפצה ישירה", ומדגיש ש"ישראל היא אמנם שוק קטן, אבל טוב ומוצלח לאבוט". אגב, משרדי אבוט נמצאים בקרית עתידים וסטארלימס ממוקמת כקילומטר משם, ברמת החי"ל.

"נשאיר את סטארלימס בתל-אביב", מבטיח מייקל. "אין לנו כוונה לשנות את הצוות והמטרה היא להמשיך ולצמוח פה". על המו"מ עם סטארלימס הוא מספר שהיה מקצועי, וסטארלימס לא שיחקה "קשה להשגה". ובכל-זאת, הוא אומר, לא היה קל להסכים על המחיר".

מה מצאתם בסטארלימס?

"ב-2007 התחלנו לבחון את נושא הדור הבא של הפלטפורמה למעבדות. שאלנו את הלקוחות מה הגורם הקריטי בבחירת ספק שירותי וציוד דיאגנוסטיקה. כך הגענו ל--12 חברות שפעילות בתחום, והתחלנו לצמצם את הרשימה.

"דיברנו עם סטארלימס בהתחלה על שיתוף פעולה, וב-2009 התחלנו לדבר על רכישה. זו השלמה טובה לאבוט, גם כי סטארלימס מביאה איתה לקוחות בתחום הלא-קליני, למשל מעבדות של חברות תעשייה וזיהוי פלילי, וגם כי אפשר להתאים את הפלטפורמה של סטארלימס לתחום הקליני שלנו".

לקוחות סטארלימס מהתחום הלא-קליני לא חששו שתתמקדו בתחום הקליני ותזניחו אותם?

"זו ממש לא הכוונה שלנו. אנחנו רוצים להשקיע ולצמוח שם".

מייקל מזכיר גם את Ibis , שאבוט רכשה לפני שנה, רכישה שהכניסה את אבוט לתחום הלא-קליני. "הדיאגנוסטיקה לא צומחת מהר, וחיפשנו הזדמנויות בסגמנטים שלא היו לנו, כמו בריאות הציבור וזיהוי פלילי", הוא אומר.

"רפורמת אובמה היא צעד בכיוון הנכון"

לדבריו, בדיאגנוסטיקה המולקולארית וב-Point of care הצמיחה היא דו-ספרתית, אבל בתחומי דיאגנוסטיקה אחרים הצמיחה איטית. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2009, הכנסות הדיאגנוסטיקה של אבוט הסתכמו ב-2.6 מיליארד דולר, ירידה של 3% לעומת התקופה המקבילה ב-2008.

במקביל, סך ההכנסות של אבוט דווקא עלה ב-2% ל-22 מיליארד דולר. מייקל מדגיש שאין זה המשבר הכלכלי שהשפיע על החטיבה שלו. "ההסבר העיקרי לירידה הוא שינויי שערי חליפין, שהיו פחות חיוביים לאבוט", הוא אומר.

אז המשבר אולי לא השפיע מהותית על אבוט, אבל כיצד תשפיע עליה רפורמת הבריאות שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, מקדם? "כרגע עדיין לא ברור איך ייראה החוק בנושא", אומר מייקל. "אם הוא יהיה דומה להצעה הנוכחית, הרי שיהיו השפעות חיוביות והשפעות פחות חיוביות על חברות המכשור הרפואי והתרופות. אבל הרפורמה בארה"ב נדרשת והיא צעד בכיוון הנכון".

הרפורמה של ממשל אובמה שמה דגש גם על רפואה מותאמת אישית. תיאורטית, אבוט יכולה ליהנות ממגמה כזאת, מכיוון שהיא עוסקת גם בתרופות וגם בדיאגנוסטיקה. מייקל מציין שאבוט מפתחת את פעילותה בתחום גם באמצעות שיתוף פעולה עם חברות תרופות אחרות, בהן פייזר ובריסטול מיירס.

הוא מעריך שחלק מחברות התרופות יחליטו בשלב מסוים לפתח או לרכוש עסקי דיאגנוסטיקה. "אבוט ממוצבת היטב בתחום", הוא אומר, "אבל התהליך עוד ייקח שנים ארוכות".