אירופה ננעלה בירידות שערים לאחר נתון מכירות הבתים בארה"ב

פיאט עברה להפסד של 2.81 מיליון אירו ברבעון הרביעי ■ קרפור תשקיע 1.4 מיליארד דולר כדי להרחיב את הפעילות בברזיל ■ KDDI תרכוש 38% ממניות ג'ופיטר קומיונקיישנס תמורת 4 מיליארד דולר ■ רווחי אריקסון נפלו ב-92% ברבעון 4

שוקי אירופה ננעלו הערב (ב') בירידות שערים בהובלת מדד הפוטסי הבריטי שירד ב-1.4% בהמשך לירידות הבוקר באסיה ועל רקע פרסום דו"חות פיאט, פיליפס ואריקסון. נתון מכירות הבתים בארה"ב" שהפתיע לרעה כשצנח בדצמבר ב-16.7%, הכביד גם הוא על המדדים המובילים ביבשת.

לפי מאמר בפייננשל טיימס, אמר חבר מועצת הנגידים של הבנק האירופאי המרכזי, איוולד נווטני, "שהפעילות הכלכלית באירופה המזרחית מתאוששת מהר מהצפוי, והבטיח שהבנק המרכזי יישם גישה הדרגתית ויציבה לנרמול המדיניות בעת שאזור האירו מתאושש מהמיתון החמור ביותר מאז התקופה שלאחר המלחמה".

בו זמנית אמר חבר הועד המנהל, יורגן שטארק, בראיון בעיתון Welt am Sonntag, שיוון לא תחולץ מקשייה על ידי יתר מדינות האיחוד או על ידי קרן המטבע הבינלאומית, ושמר על תחזית ניטרלית עבור המדיניות העתידית בעוד שהבנק המרכזי "אינו רואה סיכוני אינפלציה או דפלציה ב-18-24 החודשים הבאים." כתוצאה מכך, הבנק האירופאי המרכזי צפוי הכריז על השארת שיעור הריבית בשפל של כל הזמנים של 1% ב-4 בפברואר, והועד המנהל עשוי לשמור על גישת מדיניות ניטרלית במהלך המחצית הראשונה של השנה, שכן הוועד צופה שלחצי המחיר יישארו מתונים.

עם זאת, יומן הנתונים הכלכליים הראה שאמון הצרכנים בגרמניה נחלש בחודש הרביעי ברציפות בפברואר, כאשר מדד GfK ירד ל-3.2 מנתון מעודכן של 3.4 בחודש הקודם, "כשמשקי הבית עשויים להמשיך לצמצם את אמונם בהתאוששות בעודם עומדים בפני דרישה נחלשת לתעסוקה בשילוב עם תנאי אשראי מחמירים", מסבירים במחלקת המחקר של FXCM ישראל.

המדדים המובילים באסיה ננעלו בירידות שערים זה היום ה-6 ברציפות, בהמשך לירידות החדות בוול סטריט ביום ו', ועל רקע החששות מכוונתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לפעול להגבלת פעילות וגודלם של הבנקים. המשקיעים חוששים בעיקר מהכוונה להגביל את היכולת של הבנקים להשתמש בכספי הנוסטרו לשם השקעות.

"השווקים באסיה עוברים תיקון לאור חששות כי האצת קצב הצמיחה אינה מצדיקה את מחירי המניות הגבוהים", אמר טים שרודרס, מבית ההשקעות פנגנה. "הידוק הרגולציה על הבנקים יפגע ביכולת של בנקים רבים לעמוד ביעדי הצמיחה שלהם, בעיקר בבנקים המשקיעים את כספי הנוסטרו וחשופים לקרנות גידור".

רווחי אריקסון נפלו ב-92% ברבעון הרביעי

חברת אריקסון , היצרנית הגדולה ביותר בעולם של ציוד אלחוטי דיווחה היום על ירידה של 92% ברווחי הרבעון הרביעי ל-314 מיליון כתר (43 מיליון דולר) לעומת רווח של 3.89 מיליארד כתר ברבעון המקביל. ללא התחשבות בהוצאות בנייה מחדש, החברה הרוויחה 1.36 כתר למניה לעומת רווח של 2 כתר למניה ברבעון המקביל של 2008.

ענקית הקמעונאות הצרפתית, קרפור , חשפה תוכנית להגדלת ההשקעה בברזיל בהיקף 1.4 מיליארד דולר. קרפור תגדיל את הפעילות בצפון וצפון מזרח ברזיל. נזכיר כי לפני כחצי שנה הודיעה כור שבשליטת קבוצת IDB של נוחי דנקנר כי בכוונתה להכנס כמשקיע אסטרטגי ברשת ולהשקיע עד 3.5 מיליארד שקל בקרפור, אך עד כה הצטברו השקעותיו בה בכ-284 מיליון שקל בלבד.

ענקית האלקטרוניקה ההולנדית רויאל פיליפס אלקטרוניקס עברה לרווח של 251 מיליון אירו (355.6 מיליון דולר) או 27 אירו סנט למניה, בהשוואה להפסד של 1.17 מיליארד אירו, או 1.26 אירו למניה, ברבעון המקביל של 2008. קונצנזוס האנליסטים עמד על רווח של 249 מיליון אירו.

יצרנית כלי הרכב פיאט עברה להפסד של 2.81 מיליון אירו ברבעון הרביעי. הכנסות החברה עלו ב-3.6% ל-13.6 מיליארד אירו. ההכנסות ממכירת כלי רכב עלו ב-23% בעוד שההכנסות ממכירת משאיות וטנדרים ירדו ב-8%.

בנק ג'יי פי מורגן הקטין האלוקציה למניות הבנקים הסיניים ואמר כי הן עלולות לאבד גובה בטווח הקצר לאור גיוס הכספים והאפשרות שגולדמן זאקס יימכור מניות של בנק התעשייה והמסחר של סין .

מניות הבנקים בסין איבדו גובה לאחר שבנק אוף צ'יינה , הבנק הגדול ביותר בסין לפי שווי שוק, הודיע על כוונתו להנפיק אג"ח להמרה למניות חדשות בהיקף 40 מיליארד יואן (5.86 מיליארד דולר).

חברת KDDI תרכוש 38% מניות של ג'ופיטר קומיוניקיישנס מחברת ליברטי גלובל תמורת 4 מיליארד דולר.

בזווית הישראלית, חברת עמיעד מערכות סינון דיווחה על השקעת עמיעד אנדינה, מיזם משותף עם המפיץ הצ'יליאני של החברה, CIMA. המיזם נועד להגדיל את השיווק והמכירות של עמיעד בצי'לה, פרו וארגנטינה.