בכיר בתחום החיפוש בגוגל: "אנחנו לא פועלים בתגובה לבינג"

כך אמר בן גומז מגוגל, בכנס ה-DLD ■ בלאיס אגוראה מבינג: "שירותי המפות שלנו מסוגלים להתמקד באדם הבודד שהולך ברחוב במנהטן"

במושב נוסף שנערך היום (ב') בכנס ה-DLD, השתתפו בכירי החברות אשר עוסקות בתחום החיפוש, בניסיון להציג מהם ההבדלים בין המנועים השונים, והאם מישהו בכלל מסוגל להציג תוצאות טובות ורלוונטיות יותר מאשר ענקית החיפוש גוגל.

בלאיס אגוארה, ארכיטקט המפות במנוע החיפוש של מיקרוסופט, בינג, אמר כי "אנחנו בצרות בכל מה שנוגע לרלוונטיות של מנועי החיפוש בעשור האחרון. וזה רק מחמיר עם כניסת המכשירים החכמים לעולמנו, שמכילים מידע אישי רב עלינו. כשאתה נמצא מחוץ לבית ומקליד את המילה 'שוקולד', אתה מקבל בגוגל כל מיני תשובות, כשויקיפדיה בראש. אבל בעצם מה שאתה רוצה לדעת זה איפה המקום הקרוב אליך שבו אפשר לקנות שוקולד".

אגוארה הציג בפאנל מפה של מנהטן, שיורדת לרזולוציה של מעקב אחר אדם ברחוב, ואמר שזה הצעד הבא של בינג להתמקד בפרטים הכי קטנים". אגוארה גם הציג שירות הדמייה חדשה שמראה אזורים לפני ואחרי אירועים מהותיים, לדוגמה רחובות בהאיטי, לפני ואחרי רעידת האדמה.

בן גומז, מהנדס בכיר בתחום החיפוש בגוגל, טען כי החברה לא פועלת בתגובה לבינג של מיקרוסופט, אלא מנסה לשפר את מנוע החיפוש של גוגל על בסיס יומי. "אנחנו מתמקדים הרבה מאוד בהבדלים בין מדינות, למשל המילה 'Liver', בארה"ב מביאה תוצאות חיפוש ראשונות הקשורות למחלות כבד, ואילו באנגליה תוצאות החיפוש הראשונות הן על קבוצת הכדורגל ליברפול. אנחנו מנסים להיות כמה שיותר ערניים להבדלים הללו".

גם אגוארה מבינג וגם גומז מגוגל נשאלו האם מנועי החיפוש שלהם נכנסים לעסקי המו"לות ומציגים תכנים משלהם בתוצאות החיפוש. אגוארה השיב כי "הם מאוד מאמינים בכיוון הזה, יש לנו כבר מאגר של כ-1,200 מתכונים שמוצעים בתוצאות החיפוש הרלוונטיות. אני חושב שגם גוגל, למרות שהם טוענים כי הם לא מגיבים לנו, הולכים לכיוון הזה, למשל בהצגת תוצאות מזג אוויר".

בפאנל השתתף גם איליה סגלוביץ', מייסד Yandex, מנוע החיפוש הגדול ביותר ברוסיה שהושק ב-1997, ואחד ממנועי החיפוש הגדולים שאינם באנגלית. סגלוביץ' נשאל האם הממשלה ברוסיה מפעילה צנזורה על מנוע החיפוש, והוא ענה כי "אין שום דרך לממשלה הרוסית לחסום או לצנזר בלחיצה אחת את החיפושים במנוע שלנו, והחיפוש חופשי לגמרי".

כשנשאל לגבי התערבות ממשלתית בתוצאות, והורדת הדירוג לבלוגים שמתעסקים בנושאים פוליטיים בפרט, ענה סגלוביץ' כי "אנחנו כמו גוגל אנחנו לא רוצים להיות מדיה, אנחנו רוצים להיות ניטרליים. השארנו את התכנים בתוצאות החיפוש אבל כן הורדנו את הדירוג שלנו".

בפאנל השתתף גם קונרד וולפראם מייסד מנוע החיפוש Wolfram Alpha, שהושק במאי 2009 ועורר עניין רב בבלוגוספירה. מנוע חיפוש זה הוא מנוע סמנטי המשקף גישה שונה לידע.

וולפראם דיבר על הקשר שבין מתמטיקה לבין ידע ואמר כי "יש הרבה מאוד מהמשותף בין השניים. אנחנו רוצים להיות כמו עוזר המחקר של המשתמש שרץ ומביא לו את התוצאה הכי רלוונטית". ולפראם הציג בפאנל שאילתת חיפוש פתוחה: 'מה היה מזג האוויר ביום שבו נולדה קאנצלרית גרמניה, אנגלה מארקר, ומנוע החיפוש נתן תשובה: 17 ביולי 1954, 17 מעלות (מזג האוויר באותו היום), מעונן וערפילי.