איזי בורוביץ': "ההחלטה לרכוש את אל על התקבלה תוך יום"

אמר את הדברים בכנס המי"ל ■ גזי קפלן על כניסתו לנעליים הגדולות של מנכ"ל אסם המיתולוגי דן פרופר: "חשוב היה לא לעשות שינויים גדולים כי זה היה הורס את המרקם של החברה"

"אין נוסחה ברורה להצלחה של חברה ואין לנו כמנהלים היכולת לחזות את העתיד". כך אמר היום (ג') גזי קפלן, מנכ"ל חברת המזון אסם בפאנל "האם וכיצד ניתן לחזות את הצלחתן של חברות?", בכנס המי"ל שנערך היום באוניברסיטת בר אילן. "אנחנו מנהלים משימות ומנהלים אנשים והאנשים הם החשובים ביותר בארגון. עם זאת, קיימים משתנים שבלתי אפשרות לחזות מראש", הוסיף קפלן.

בתשובה לשאלה כיצד הרגיש קפלן כשנכנס לנעליו הענקיות של המנכ"ל המיתולוגי דן פרופר, ענה: "חשוב היה לא לעשות שינויים גדולים כי זה היה הורס את המרקם של החברה. החוכמה היא לבצע שינויים תוך כדי תנועה".

בפאנל השתתפו עוד: איזי בורוביץ', הבעלים של קבוצת בורוביץ' וחברת כנפיים , ארז מלצר, מנכ"ל גדות מיכליות וישראל מקוב, יו"ר גיוון אימג'ינג .

גם מקוב, לשעבר מנכ"ל טבע, דיבר על ה"אקסית המיתולוגית": "אלי הורוביץ תרם רבות וממשיך לתרום לטבע אך זהו ארגון עצום שאינו תלוי באיש אחד כזה או אחר. מה שחשוב הוא סגנון המנהיגות והניהול כי הוא שמאפשר, בין היתר, פלורליזם בשיתופי הפעולה בתוך הארגון. קשה להגדיר הצלחה של חברה; בחברות היי-טק הצלחה היא כמעט תמיד אקזיט. בשאר החברות, הצלחה היא להתמודד עם הבעיות ולבנות תעשייה. הצלחה לא נמדדת דווקא ברווח למניה אלא כיצד החברה בונה את עצמה וכיצד היא תגיע למובילות ותישאר מובילה בתחומה".

מדברי המשתתפים בפאנל ניכרו היטב לקחי המשבר, ובייחוד הלקח העיקרי לפיו קשה מאוד לחזות את העתיד. איזי בורוביץ' דיבר גם הוא על קושי זה, ואמר: "העולם הגלובלי מקשה על חיזוי העתיד; אנחנו כמנהלים חייבים לטפל גם בענייני הפנים. צריך מנהיג כדי ליצור תרבות ארגונית. הרגולציה לא יכולה לעזור יותר מדי בעולם המודרני כי היא מטפלת בענייני פנים ולא יכולה לטפל בענייני חוץ כי אין לה כוח לעשות זאת באופן יעיל".

בורוביץ' הוסיף, כי "ההחלטה לרכוש את אל על התקבלה תוך פחות מיום כי הבנו שיש לפעול מהר. אל על היא סיפור אחר אבל אני בטוח שהיא תמשיך להוות שחקן מרכזי בשוק התעופה העולמי. חברה לא חייבת הצלחתה לעובדה כי נציג הבעלים נמצא בה (הדברים על רקע פרישתו של בורוביץ' לפני חודשים מעטים - ה.ק.)".

ארז מלצר, שכיהן בעבר כמנכ"ל אפריקה ישראל, אמר כי "העבודה הכי מאתגרת שלי כמנכ"ל הייתה בנטפים". לאחר מכן הסביר: "עבדתי מול 3 בעלי מניות מרכזיים. יש בתקשורת בעיה של 'האנשת יתר' ישנם מקרים שעניינים משויכים לבעלים כזה או אחר מבלי שהוא ידע אפילו עליהם. חברה היא שינוי ותרבות ארגונית. התפקיד המרכזי של העומד בראש חברה הוא לחבר בין השינוי המתמיד בעולם החברה ולהיות אדפטיבי ברקע השינויים לבין העובדים והמנהלים שבחברה, שהם אלה שגורמים לשינויים".