רואי השחורות הם קצרי רואי

הרפורמה של אובמה תפגע בשוק ההון, כמו שו' בכר צמצמה את כוח העבודה בפיננסים

עידן אזולאי הוא מנכ"ל אפסילון קרנות נאמנות

הודעת ברק אובמה ביום חמישי על כוונתו לבצע רפורמות מרחיקות לכת במערכת הפיננסית בארה"ב החזירה אותי לימים שלאחר פרסום מסקנותיה הראשוניות של ועדת בכר. גם אז, כל נטולי האינטרסים למיניהם דאגו להסביר לכולם שהמערכת הפיננסית תקרוס באם יאומצו המלצותיה של ועדת בכר. מי לא השתתף בפסטיבל הפחד אז?

הבנקאים הודיעו שיהיו חייבים להעלות את פרמיית הסיכון שהם דורשים מהלקוחות, ההסתדרות (!!!) ערכה מחקר מעמיק שהעלה שאלפי אנשים יפוטרו מהמערכת ועוד ועוד.

הסוף ידוע. לא רק שהציבור מקבל היום ייעוץ הרבה יותר אובייקטיבי מהבנקים, אלא שהמערכת הפיננסית כולה מעסיקה היום הרבה יותר אנשים מאשר העסיקה לפני ועדת בכר. השורה התחתונה, ועדת בכר נחלה הצלחה ברורה וחד משמעית.

ועכשיו אובמה בא עם "ועדת בכר" משלו. הועדות הללו אינן מוקמות סתם. הן מוקמות על מנת לתקן עיוותים שנוצרים במערכת עם השנים על מנת להתאים אותן למציאות החדשה. והמציאות שנוצרה בארה"ב בשנים האחרונות הייתה כידוע מעוותת והרסנית. למרות שאיננו יודעים עדיין את פרטי התוכנית היא מהווה צעד חשוב בכיוון הנכון.

המערכת הפיננסית בארה"ב תוכל להחלים רק אם תבצע ניתוח עמוק וחד שישנה את המבנה שלה. העובדה שהבנקים שבו להציג רווחי עתק זמן כה קצר לאחר המשבר, ובסיועו הנדיב של משלם המיסים אינה מעידה על החלמה, כי אם על חולייה הקשה של המערכת. כל הטענות לפיהן הציבור האמריקאי הוא האשם במשבר בשל להיטותו ליטול הלוואות מעבר ליכולתו הן מגוחכות לגמרי.

אפשר לחשוב שאנשי גולדמן זקס, ליהמן ושות' ישבו במשרדיהם באופן תמים לגמרי וחיכו לשרת את הלקוחות המתוחכמים במתן ההלוואות שלהם. מעבר לכך, שהציבור האמריקאי משלם את המחיר על הטעויות שעשה ממש בימים אלו, וכנראה שימשיך לשלם בשנים הקרובות.

הרי אם אובמה לא היה נוקט בשום צעד לשינוי המבנה של המערכת הפיננסית, הוא היה מואשם באפטיות. זהו אולי הצעד החשוב ביותר שעושה הממשל החדש. וככל שהרפורמה תהיה מעמיקה יותר, כך תוקדם החלמתה של הכלכלה כולה.

מי שחושש שהרפורמה המוצעת תפגע בתיק ההשקעות שלו בטווח הקצר, כאילו מתעלם מהסכנות שטמונות במערכת לטווח הארוך. יתרה מכך, ככל שהרפורמה תהיה יותר משמעותית, כך יגבר בטחונו של השוק במערכת כולה וביכולתה להתעמת עם הסיכונים בעתיד.

אובמה, yes you can.