נשיא גוגל: "טוויטר מאלץ אותנו לעשות עדכונים בכל רגע נתון"

ניקש אורורה, בכנס ה-DLD במינכן: "אנחנו עוקבים אחרי הכל באינטרנט - פעם היינו עושים עדכונים במנוע החיפוש שלנו פעם בשבוע"

"אנחנו עוקבים אחרי הכול באינטרנט, אבל כל מה שאנחנו עושים נועד לשפר את חוויית המשתמש של הצרכנים", כך אמר ניקש אורורה, נשיא גוגל ומי שאחראי בענקית האינטרנט על הפיתוח העסקי ומקורות ההכנסה של החברה, בכנס ה-DLD במינכן. "אנחנו עוקבים גם אחר גולשים שלא מוצאים את תוצאת החיפוש הרצויה שלהם בעמוד הראשון של התוצאות, וממשיכים לעמודים הבאים".

אורורה, שרואיין על ידי ספנסר ריס ממגזין Wired, אמר: "אם נזכרים בימים הראשונים של שוק החיפוש באינטרנט, צרכנים היו מרוצים אם הם מצאו בכלל תוצאה מסויימת בחיפוש שערכו. היום, אנשים מאוכזבים אם הם לא מוצאים את זה תוך שניות, ובתוצאות הראשונות שמוצגות בפניהם".

* היו דברים שהפתיעו אותך כאשר הצטרפת לגוגל?

"הגעתי לגוגל מחברת דויטשה טלקום, והייתי חייב לחדש את ה-DNA העסקי שלי. בחברה מסורתית, לא מדברים על מוצרים מבלי לקשר אותם למודל עסקי מובנה. בגוגל הבנתי שאפשר לעשות דברים גם אחרת - חושבים על המוצרים בלבד, שכן הם ניתנים בחינם - מתמקדים רק במוצרים".

לדבריו, זה גם מקל על ההתמודדות מול הצרכנים. "אם נותנים לכם שעון בחינם, והוא מפסיק לעבוד אחרי שבוע, אין לכם בעיה עם זה בתור צרכנים. אבל אם זה קורה עם מוצר ששילמתם עבורו, אפילו דולר אחד, אתם כבר מתעצבנים מזה. כאשר מצמידים למוצר מחיר של 'אפס' - הציפיות של האנשים יורדות למינימום".

אורורה התייחס גם לשירות המיקרו-בלוגינג טוויטר, שהצריך מגוגל לעשות התאמות במנוע החיפוש שלה. "אם פעם היינו עושים עדכונים במנוע החיפוש שלנו פעם בשבוע, ואחר כך פעם ביום, ולבסוף פעם בשעה - טוויטר מאלץ אותנו לעשות זאת בכל רגע נתון".

אורורה הודה כי הוא משתמש טוויטר אדוק. "אני צורך את החדשות בעיקר מטוויטר ומהאנשים שאני עוקב אחריהם. אני עוקב אחר 200 ציוצים בשעה, ועל פיהם אני מחליט האם להסתפק רק בכותרת, או לגלוש למקור של התוכן, ולהתעמק בו".

* מה מפחיד את גוגל?

"אני לא חושב שהמילה פחד היא המילה המתאימה. אבל, אם היו שואלים חברות אחרות לפני כמה שנים ממה הן מפחדות, אף אחד לא היה אומר גוגל. אז אני מניח שזה מצב דומה - אנחנו חוששים משני הבחורים שנמצאים כעת בגאראז' ופתאום יצוצו משום מקום".

* יש הרבה טענות כנגד גוגל שהיא פוגעת בפעילות העסקית של תעשיות רבות, כגון עולם העיתונות המודפסת.

"אנחנו חיים בעולם דיגיטלי, וכל הדברים יצטרכו להשתנות בהתאם. כולנו מנסים להתאים את עצמנו לשינויים בסביבה הדיגיטלית. אולם, כל דבר שימנע בסופו של יום מהצרכנים למצוא את הדברים שהם מחפשים או רוצים באינטרנט הוא דבר לא טוב". בכך התייחס אורורה לאפשרות שמספר עיתונים יתאגדו ביחד, וימנעו מגוגל מלהציע את התכנים שלהם בחינם בתוצאות החיפוש.

* רכשתם לאחרונה את רשת הפרסום בסלולר AdMob. האם זה ניסיון להבטיח שבעתיד יהיו לכם הכנסות נוספות מלבד הכנסות מפרסום צמוד חיפוש?

"רכשנו את אד-מוב כי אנחנו מאמינים ששוק הפרסום במובייל עתיד לפרוץ בגדול. אד-מוב עשו עבודה נהדרת והם מבינים כיצד שוק הפרסום בסלולר עובד". אורורה סירב להתייחס לתוכניות עתידיות של גוגל ומוצרים חדשים בתחום הסלולר או הטאבלטים, אבל אמר כי "בהקשר של גוגל כבר למדתי שאי אפשר לשלול שום אפשרות".