תחזית הקונגרס: הגירעון ב-2010 יגיע ל-1.35 טריליון דולר

ההערכות הן כי בשנה הבאה ירד הגירעון ל-980 מיליארד דולר וכי עד 2015 ירד הגירעון לכ-480 מיליארד דולר, אך הערכות אלו תלויות בסיום תוכניות הטבות המס כבר בסוף השנה הנוכחית

התחזיות האחרונות של הקונגרס ביחס לגירעון בתקציבה של ארה"ב פורסמו היום (ג') ועל פיהן בשנת 2010 יגיע הגירעון התקציבי של ארה"ב לשיא של 1.35 טריליון דולר. ההערכות הן כי בשנה הבאה ירד הגירעון ל-980 מיליארד דולר וכי עד 2015 ירד הגירעון לכ-480 מיליארד דולר, אך הערכות אלו תלויות בסיום תוכניות הטבות המס כבר בסוף השנה הנוכחית.

הטבות המס שנקבעו בתקופת כהונתו של הנשיא הקודם בוש חלות על הכנסות, על השקעות ועל נכסי נדל"ן. במידה ומדיניות הטבות המס ותמריצים תקציביים נוספים יוותרו על כנם - הרי שהתחזית היא לגירעון תקציבי גבוה בהרבה.

הדו"ח של ה-CBO, ועדת התקציב של הקונגרס, מעריך כי ההתאוששות הכלכלית בארה"ב תהיה איטית. עם אבטלה ממוצעת של 10.1% השנה בעוד שהתמיחה בתמ"ג תהיה בשיעור הגבוה במקצת מ-2%. כאשר הירידה באבטלה בשנה הבאה תיהיה מתונה והם צופים כי שיעורה בשנה הבאה יהיה כ-9.5%.

נציין כי מחר צפוי אובמה לשאת את נאום לאומה בו הוא יקרא לתוכנית בת 3 שנים בה תבוצע הקפאה חלקית של התקציב הפדרלי, זאת במסגרת הניסיון של הממשל לצמצם את הגירעון התפוח של ארה"ב לאחר הזרמות הענק שנאלצו בוש ואובמה להזרים לשוק על מנת לעודד את ההתאוששות בכלכלה שנפגעה באופן הקשה ביותר מאז שנות ה"שפל הגדול" בשנות ה-30' של המאה הקודמת.

בשנת הכספים 2009, עלה הגירעון בארה"ב ל-1.4 טריליון דולר והיה הגירעון הגדול בתולדות ארה"ב זאת בשל חבילת התמריצים של הממשל לעידוד הצמיחה ולחילוצו של המגזר הפיננסי.

סך התקציב הפדרלי בארה"ב שאותו צפוי להגיש אובמה ב-1 בפברואר לאישור בית הנבחרים עומד על 3.5 טריליון דולר.