אלשיך בתגובה לתקיפת ביניש: "פגיעה בראש הרשות השופטת היא פגיעה במערכת השפיטה כולה"

(עדכון) - נשיאת העליון דורית ביניש הותקפה היום במהלך דיון משפטי בנושא קנביס רפואי ע"י אדם שהשליך עליה נעל ופגע בראשה ■ ביניש נחבלה ונפלה מכיסאה ■ התוקף נעצר ונחקר ע"י אנשי משמר בתי המשפט ■ נשיאי כל בתי המשפט בישראל יקיימו מחר מפגש חירום לאור התקיפה

"אני מבקשת, בשם כל חברי הנציגות הארצית, להביע את הזדעזעות כולנו ממעשה התקיפה כלפייך, היום בעת הדיונים בית המשפט העליון. קשה למצוא מילים להגדיר מעשה מסוג זה. הורגלנו, לצערנו, בעת האחרונה, לכל מיני אמירות ומעשים קשים. אולם מקרה זה חורג מכל אמת-מידה ונורמה וחוצה כל קו אדום מוכר".

כך כותבת הערב (ד') סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופטת ורדה אלשיך, במכתב חיזוק ששיגרה לנשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, שהותקפה הבוקר באולם הדיונים.

אלשיך, ששיגרה את המכתב בכובעה כיו"ר הנציגות הארצית של השופטים ובשם כל חברי הנציגות הארצית, הוסיפה: "אנו מאמינים כי ההוקעה וההסתייגות של מעשה האלימות החמור הזה תחצה את כל רובדי האוכלוסייה. פגיעה בראש הרשות השופטת היא אף פגיעה במערכת השפיטה כולה. זהו מעשה אשר לא ניתן - ואסור - לעבור עליו לסדר היום. יש בו פגיעה במדינה כולה, הרמת יד וקריאת תיגר על שלטון החוק של מדינה דמוקרטית, אם בתוכה ישנם אנשים המסוגלים למעשה כזה".

לסיכום שיבחה אלשיך את ביניש על תפקודה לאחר האירוע. "אנו גאים בעובדה כי המעשה השפל לא מנע ממך, כעבור זמן קצר ביותר, לחזור לאולם הדיונים ולהמשיך במלאכת השיפוט", כתבה אלשיך והוסיפה: "אנו גאים להיות חלק ממערכת השיפוט, ומעשים כאלה לא יפילו את רוחנו".

מפגש חירום

בתוך כך, הודיעה הנהלת בתי המשפט כי נשיאי כל בתי המשפט בישראל החליטו לקיים מפגש חירום לאור אירוע התקיפה חסר התקדים על נשיאת בית המשפט העליון. המפגש יתקיים מחר (ה') בבית המשפט העליון.

ביניש מותקפת

מוקדם יותר היום פורסם כי נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, הותקפה הבוקר במהלך דיון משפטי שהתקיים באולם בית המשפט העליון.

במהלך דיון בנושא קנביס רפואי לאחר השעה 11:00 קם לפתע ממושבו גבר שישב בספסלים האחוריים של אולם הדיונים, התקרב לעבר הרכב השופטים שביניש ישבה בראשו, שאל אם זו הנשיאה - ומשנענה בחיוב צעק: "מושחתת, הרסת לי את החיים", חלץ את נעליו וזרק אותן לכיוונה.

אחת משתי הנעליים פגעה בפניה של ביניש, והיא נחבלה ונפלה מכיסאה. משקפיה נשברו. באולם פרצה מהומה, הדיון הופסק והשופטים מיהרו לעלות ללשכותיהם.

משמר בתי המשפט השתלט בזריזות על הגבר התוקף, הוא נעצר, וכעת הוא נחקר על-ידי אנשי המשמר. שמו של התוקף הוא פיני כהן, בן 52 מירושלים.

דוברת הנהלת בתי המשפט מסרה מיד לאחר האירוע כי ביניש נחבלה והיא מקבלת טיפול רפואי ראשוני, וכי יתר הדיונים המשפטיים בבית המשפט העליון נמשכים כסדרם.

כשעה וחצי לאחר שהותקפה, ולאחר שקיבלה טיפול רפואי בלשכתה, התאוששה ביניש וירדה בחזרה לאולם בית המשפט כדי להמשיך את הדיון המשפטי שהופסק. עם חזרתה לאולם אמרה לה נציגת הפרקליטות: "דאגנו לך מאוד", וביניש השיבה: "תודה רבה, זה מאוד מרגש אותי", לקול מחיאות כפיים של הקהל באולם.

לאחר התקרית התקשר מברלין נשיא המדינה שמעון פרס לביניש, ואמר כי הפגיעה בה היא פגיעה ב"קודשי הדמוקרטיה". ביניש זכתה לשיחות גם מראש הממשלה בנימין נתניהו, משר המשפטים יעקב נאמן ומהיועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, ואל לשכתה זרמו דרישות בשלומה ממאות בעלי תפקידים במערכת הפוליטית והמשפטית.

מנהל בתי המשפט, השופט משה גל, מסר בתדרוך עיתונאים כי בתחקיר לא נמצא דופי בהתנהלותו של איש מאנשי הביטחון, ואולם נהלי האבטחה ייבחנו. "במדינה דמוקרטית לא ניתן לגורמים הפועלים בשיטות שאינן מקובלות לשתק את מהלך החיים התקין", אמר השופט גל, "אך זהו יום שבו כל אזרח במדינה דמוקרטית צריך להיות מודאג. זהו מדרון שמוכרחים לעצור אותו".

התוקף שזרק נעל על נשיאת בית משפט עליון דורית בייניש / צלם: אוריה תדמור

* צפו בלכידת התוקף:

http://www.mako.co.il/news-law/crime/Article-bc7a552742f6621004.htm&sCh=31750a2610f26110&pId=2082585621

תגובות במערכת הפוליטית: "מזל שלא השתמש באקדח"

ח"כ שלי יחימוביץ' מסרה בתגובה לאירוע: "ההתקפה הפיזית על הנשיאה ביניש היא חמורה מאין כמותה, ומהווה תמרור אזהרה נוקב לבכירים במערכת הפוליטית המכפישים את בית המשפט העליון ויוצרים לו דה-לגיטימציה. ידעו כי להשתלחויותיהם יש קשב גם בקרב אנשי שוליים, המתרגמים מסרים אלה למעשי אלימות".

ח"כ רוני בר-און מסר בתגובה: "שתיקתו הרועמת של נתניהו נוכח ההתקפות הפרועות של שריו על בית המשפט העליון בשנה האחרונה, התנפצה היום בדרך מכוערת והכתימה את פניה של החברה הישראלית כולה. מדובר באלימות מבישה אשר מניעיה היו גלויים וכתובים על הקיר, ונציגיה המאיישים את ספסלי הממשלה זכו בגינם בכותרות הראשיות של כל העיתונים".

השר מיכאל איתן מסר בתגובה: "מערכת המשפט מהווה נדבך שבזכותו מתקיימת במדינת ישראל חברה פלורליסטית, דמוקרטית ותוססת, אשר יש בה ויכוחים לגיטימיים אך הסכמה על עקרונות היסוד. ביטויים של אלימות כנגד מערכת המשפט אינם לגיטימיים, הם מאיימים על אופיה הדמוקרטי של מדינת ישראל, ויש לעוקרם מן השורש".

ח"כ מאיר שטרית, לשעבר שר המשפטים, אמר בתגובה מעל דוכן הכנסת: "תוקפים את בית המשפט העליון פעם אחר פעם, וראש הממשלה שותק לא אומר מילה. מה הפלא שמישהו לוקח נעל וזורק על שופטת בית המשפט העליון? ואני אומר - מזל שלא השתמש באקדח".

תגובות במערכת המשפטית: "בעיטה ברשות השופטת"

פרופ' אמנון רובינשטיין מסר בתגובה: "זהו מקרה מזעזע וחסר תקדים. השאלה מה היתה המוטיבציה של זורק הנעל והאם הוא הושפע מהביקורת על בית המשפט צריכה להתברר אחרי חקירת המשטרה. על כל פנים, זהו שפל חדש ומסוכן בזלזול בשלטון החוק ובמעמד הזרוע השופטת וסימן נוסף לאלימות הגוברת בחברתנו. אחת המסקנות העולות ממקרה מזעזע זה נוגעת לצורך להחמיר בעונשים על עבירות אלימות".

שופטת בית המשפט העליון בדימוס, דליה דורנר, מסרה בתגובה: "זה בהחלט מזעזע. ביקרתי את ביניש ושמחתי לראות שהיא בסדר. אמנם יש סימני חבלה על פניה, אך היא היתה מסוגלת, לשמחת כולנו, להמשיך בעבודה. עצם השלכת נעל על נשיא בית משפט עליון באמצע דיון זה דבר חמור מאוד. זה משפיל, זה פוגע, וחבל שהגענו למצב כזה. אני רואה בתגובה הציבורית החריפה נחמה מסוימת על מה שאירע. התופעה שנתקלנו בה בשנים האחרונות, של כתיבה מזלזלת שחורגת מביקורת לגיטימית על בתי המשפט, אולי זה מה שהכשיר את הקרקע למעשה כזה. עד לא מזמן עוד האמנתי שנשיא בית המשפט העליון לא צריך אבטחה, אבל עכשיו שוכנעתי שזה הכרחי".

עו"ד אמנון זכרוני מסר בתגובה: "זה אירוע נורא שמצטרף לשורה של התנכלויות למשפטנים, בין השאר רציחתו של עו"ד אבי אורן לפני מספר שנים, רצח השופט עדי אזר ורצח עו"ד יורם חכם. זה מסביר מדוע שופטים ומשפטנים זקוקים למאבטחים שישמרו עליהם בעידן האלימות הזה. אך כשזה מגיע לנשיאת בית המשפט העליון, זה ממש מחריד. ביניש, כראש מערכת שיפוטית, מהווה סמל, וההתנכלות כלפיה היא פגיעה בסמל שהוא מאושיות החברה הדמוקרטית".

עו"ד רם כספי מסר בתגובה: "בהנחה שהתוקף מבין את מעשיו (שהוא לא משוגע), ההתקפה הזדונית מוסיפה נופך נוסף לגל האלימות שפשה במקומותינו. אם אדם מהיישוב העז לזרוק נעל על נשיאת בית המשפט העליון - כאילו בעט לא בנשיאה אלא ברשות השופטת. דינו של אדם כזה אחד הוא לשבת תקופה ארוכה בבית הכלא ולתפור נעליים בסנדלריית בית-הכלא למי שבאמת זקוק להן".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, מסר בתגובה: "אני מזועזע עמוקות מהתקיפה. מעבר לפגיעה באדם, בנשיאת בית המשפט העליון, מדובר בפגיעה באחד המוסדות החשובים ביותר בדמוקרטיה הישראלית. אני מצפה מגורמי האכיפה לטפל בעניין ביעילות, במהירות ובחומרה היתרה. האלימות לא תעצור את מערכת המשפט מלבצע את תפקידה בחברה דמוקרטית".

השר נאמן: "אירוע חריג"

שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, התייחס הערב בדברים שנשא בכנס הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין באילת לפרשת תקיפתה של נשיאת העליון.

"ברור כי אירוע חריג, חריף וקיצוני שכזה אינו תופעה המדינה על המערכת, אך עם זאת עלינו לגנות זאת בכל לשון", אמר נאמן. "אירוע זה רק מחדד את חובתנו המשותפת להוות דוגמה ומופת בכל הנוגע להתנהלות מערכת המשפט".