יוסי פתאל: "מוצר התיירות הישראלי הוא פרימיטיבי ולא נגיש"

מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות בכנס השנתי של ההתאחדות: "קל לנו יותר למכור חדר במלון בעיירה נידחת בארה"ב מאשר למכור חדר במלון באילת"

"מוצר התיירות הישראלי הוא פרימיטיבי ולא נגיש, ולכן קל לנו יותר למכור חדר במלון בעיירה נידחת בארה"ב מאשר למכור חדר במלון באילת. מערכות ההזמנה של בתי-המלון והצימרים לא מתקשרות זו עם זו, לא ברחבי האינטרנט החופשי ולא ברשתות של משרדי הנסיעות, ואנחנו מתנהלים מול בתי-המלון כמו לפני 20 שנה בכל הזמנה שאנחנו מבקשים לבצע". כך תקף מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, בכנס השנתי של התאחדות סוכני הנסיעות.

פתאל, שהצהיר כי סוכני הנסיעות מתכוונים להגדיל את מעורבותם בשווק תיירות הפנים, אמר עוד כי "לישראלים קל יותר היום להזמין חופשת סוף שבוע בחו"ל מאשר בארץ. לכן אנחנו רוצים להגדיל את נתח המכירות בתחום תיירות הפנים, ואנחנו שואפים לייצר מערכת שתוכל לרכז את נתוני התפוסה של כל בתי-המלון בארץ ולשכלל את התחום שכיום נמצא בפיגור, על מנת שיגיע לרמתו ברחבי העולם".

פתאל טען עוד כי לסוכנים קשה למכור תיירות פנים בגלל בעיות תמחור וחוסר סטנדטיזציה. "אם בית-מלון מצליח להחזיק מעמד ב-60% תפוסה, המשמעות היא שמשהו בתמחור בתי-המלון לא נכון. הבעיה אינה נגמרת כאן, אלא ממשיכה גם לחוסר הסטנדרטזציה ברמת בתי-המלון. בשונה מהנהוג במדינות מתוקנות, כאן אף אחד לא יודע על מה הוא משלם ומה הוא יקבל".

פתאל התייחס למהלך שההתאחדות מקדמת - פיתוח תחום מכירת מוצרי תיירות הפנים על-ידי סוכני הנסיעות. לדבריו, "ישראל היא מעצמה טכנולוגית, אבל בתחום תיירות הפנים היא מפגרת טכנולוגית. המדינה מתייחסת יותר מדי לתשתיות ולפיתוח אטרקציות - ופחות מדי לתחום השיווק של המוצר התיירותי".

בתגובה לטענות סוכני הנסיעות מסר נשיא התאחדות בתי-המלון, אלי גונן, כי ההתאחדות תמהה על כך שסוכני הנסיעות, שפעילותם בתחום תיירות הפנים זניחה, מוצאים לנכון לתקוף את המלונות.

"מחירי המלונות בארץ גמישים ומשתנים בהתאם לעונה, לאזור בארץ, לרמות המלון ובהתאם לביקושים", אמר גונן. "כל מלונאי עושה שיקולים כלכלים כל העת באיזה מחיר הוא יכול למכור חדרים כדי לממן את הוצאותיו הגבוהות ועדיין להרוויח. ועם זאת, למלונות ישראל אין התנגדות שסוכני הנסיעות יורידו את המחירים ללקוחות על-ידי הפחתת עמלותיהם".