אירופה נעלה את היום בעליות אך איבדה השבוע עד 2.2%

בסיכום שבועי: הקאק איבד 0.8%, הפוטסי איבד 2.2% והדאקס ירד ב-1.5% ■ ברקע: החובות של יוון והידוק מוניטרי בהודו

שוקי העולם נעלו את יום המסחר בעליות לאחר פרסום נתוני צמיחה חזקים בארה"ב. עם זאת, בסיכום שבועי, המדדים המובילים באירופה סיימו בירידות: הקאק של פריז איבד השבוע 0.8% ל-3,739 נקודות. הפוטסי איבד 2.2% וננעל על 5,188 נקודות. הדאקס איבד 1.5% וננעל על 5,608 נקודות.

נתוני מאקרו מדאיגים פורסמו היום באירופה. שיעור האבטלה בגוש האירו טיפס ל-10% בחודש דצמבר, לראשונה מאז שמדינות הגוש עברו למטבע אחיד (האירו), ובמקביל האינפלציה בחודש ינואר עלתה בשיעור החד ביותר מזה 11 חודשים.

שיעור האבטלה באירופה עלה ל-10% בדצמבר מ-9.9% בנובמבר, כלומר 15.8 מיליון אירופים החיים במדינות גוש האירו מחוסרי עבודה. ב-27 המדינות המהוות את האיחוד האירופי המורחב, ישנם 23 מיליון מובטלים. מדינות מזרח אירופה, כמובן, מציגות את המספרים הגרועים ביותר, כדוגמת לטביה שמובילה את טבלת האבטלה באיחוד האירופי עם 22.8% אבטלה.

מנתונים נוספים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באירופה עולה כי מדד המחירים לצרכן ב-16 המדינות המרכיבות את גוש האירו עלה ב-1% בחודש ינואר לאחר עלייה של 0.9% בדצמבר. עליית האינפלציה בינואר הייתה החדה ביותר מזה כשנה.

במסחר באירופה - BMW אמרה שהכנסותיה ב-2009 ירדו ב-4.7%, אך היא עדיין מצפה לרשום רווח לפני מס עבור שנה זו, ודיימלר עולה גם כן, לאחר שב-HSBC העלו המלצתם לחברה.

במגזר הטכנולוגיה- אינפינאון קופצת לאחר שדיווחה על מעבר לרווח רבעוני.

מנגד, כאמור, המניות באסיה רושמות ירידות שערים חדות, כשהמדד האזורי רושם את הירידה השבועית התלולה ביותר שלו מאז מארס אשתקד, וזאת בשל שלל סיבות ובייחוד הירידות בוול סטריט מאמש, החובות של יוון והידוק מוניטרי בהודו.

מדד ה-MSCI נופל 1.8%, בדרכו לירידה שבועית של 4.5%.

הודו חוששת מבועות נכסים והולכת בעקבותיה של סין: הבנק המרכזי של הודו הורה היום לבנקים המסחריים במדינה להגדיל את שיעור רזרבות המזומנים שלהם במטרה לרסן את מתן ההלוואות ולמנוע התפרצות אינפלציונית. במקביל, הבנק המרכזי העלה את תחזיות הצמיחה והאינפלציה, אולם המשקיעים בבורסה ההודית, החוששים כי העלאת ריבית במשק הולכת וקרבה, שלחו את הבורסה לירידות.הבנק המרכזי הורה לבנקים להגדיל את שיעור רזרבות המזומנים ב-0.75% לרמה של 5.75%, בעוד שהאנליסטים בשוק ציפו כי הוא יורה לבנקים להגדיל את שיעור הרזרבות ב-0.5% בלבד.

ובתוך כך, אגרות החוב הממשלתיות ביוון נפלו מתחילת החודש ב-4.2%, מה שמראה על כך שהמשקיעים מעריכים שהמדינה תזדקק לחילוץ על ידי האיחוד האירופי בגלל החובות שלה. חוזי ה-CDS על אגרות החוב הממשלתיות של יוון נסחרים באותה רמה כמו אלה של דובאי בדצמבר, א היא נזקקה לסיוע של 10 מיליארד דולר מאבו-דאבי.

"לבנקים המרכזיים ברחבי העולם לא נשאר כמעט מקום להרחבות מוניטרות נוספות. אי אפשר לצפות שנזילות מוגברת תמשיך לזרום לשווקים ולהעלות את מחירי המניות. אנשים מתחילים לגלות חשדנות באשר לתחזית של כלכלת ארה"ב". אמר ג'ואצ'י ווקו, אסטרטג בכיר בנומורה הולדינגס.

קבוצת ריו טינטו רושמת את הנפילה החדה ביותר שלה מזה 4 חודשים והמתחרה שלה, BHP ביליטון , צונחת גם כן.

אדוונטסט , היצרנית הגדולה בעולם של ציוד לבדיקת שבבים, צוללת לאחר שאמרה כי היא צופה הפסד גדול מציפיות האנליסטים.