התוכנית החדשה של אובמה: קח 5,000 דולר, תעסיק עובד חדש

הרעיון: מתן הטבת מס לחברות שיעסיקו עובדים ■ המחיר: 5,000 דולר לכל עובד חדש שיועסק בהיקף כספי כולל של עד 33 מיליארד דולר ■ הבעיה: הקונגרס כבר התנגד לתוכנית דומה

"יצירת מקומות עבודה היא הפוקוס מספר 1 שלנו". זהו המסר שהעביר נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בנאום על מצב האומה שנשא שלשום, כשברקע מהדהדים הכישלונות הפוליטיים הטריים שלו והשחיקה המתמדת בפופולאריות. היום (ו'), אובמה משנס מותניים ומנסה להוכיח שהוא לא רק מדבר, אלא גם עושה.

אובמה מנסה לקדם הצעת חוק שתעניק לחברות הטבות מס בסך של 5,000 דולר עבור כל עובד חדש שהן יעסיקו השנה. התוכנית מיועדת בעיקר לעסקים קטנים ובינוניים, ולפיכך תקרת הטבת המס תיקבע על חצי מיליון דולר, השווי ערך ל-500 עובדים. היקף התוכנית מוערך בכ-33 מיליארד דולר.

אין זו הפעם הראשונה שאובמה מנסה לקדם הצעת חוק לעידוד העסקת עובדים. בחודש שעבר הוא נאלץ למשוך הצעה דומה לאחר שהקונגרס הפגין התנגדות לתוכנית. חלק מהפוליטיקאים חוששים שחברות בארה"ב ינצלו את הטבות המס ויבצעו הגדלה מלאכותית של מצבת העובדים שלהם כדי לזכות בהטבת המס. אחת הדרכים "לרמות" את המערכת היא, למשל, להעסיק עובדים שלא במשרה מלאה ולהעניק להם שכר נמוך יחסית, ובמקביל לזכות בהטבת המס המלאה בסך 5,000 דולר.

מומחי מס טוענים כי יהיה קשה - אולי אף בלתי אפשרי - לעשות הבחנה בין חברות "רמאיות" ובין חברות שבאמת יעסיקו עובדים לאור התוכנית. אך בבית הלבן ינסו להעביר שוב את הצעת החוק משום שאובמה מאמין כי התוכנית תסייע לשוק העבודה. שיעור האבטלה בארה"ב כבר חצה את ה-10% והוא בשיא של 26 שנים.

אין זה פלא שאובמה שם את מלוא כובד משקלו על בעיית האבטלה. סקרי דעת קהל בארה"ב מראים שהציבור האמריקני מדרג את האבטלה בראש סדר העדיפויות, כך שמבחינתו של אובמה, הסובל כאמור מירידה בפופולאריות שלו בציבור, הטיפול באבטלה הוא צעד הכרחי. צעד זה אף מהווה המשך ישיר לתקיפתו של אובמה את הבנקים והצגת הרפורמה החדשה שלו להורדת רמת הסיכון שנוטלים על עצמם הבנקים, שכן הבנקים שנואים למדי בקרב הציבור האמריקני ונתפסים כגורם העיקרי לפרוץ המשבר הכלכלי.