גם בתלת-מימד ארסנל חטפה בראש

לראשונה בהיסטוריה שודר משחק פרמיירליג בתלת-מימד ■ היתרון: רואים טוב את אלכס פרגוסון מקנח את האף ■ החיסרון: המרחק של המצלמות מהדשא משבש את האפקט

זה היה משחק סופר-חשוב במאבק האליפות בפרמיירליג, אבל מי שהצטרף לשידור אתמול (א') לקראת השעה שש בערב קיבל פרה-גיים שונה לגמרי ממה שצפוי במעמדים כאלו. במקום סטטיסטיקות ומערכים של ארסנל ומנצ'סטר יונייטד, נראו על המסך אלכס פרגוסון וארסן ונגר חמושים במשקפי תלת-מימד כשהם מתראיינים לרשת Sky וצופים במשחק ראגבי ששודר מולם בטכנולוגיית 3D.

כמה דקות מאוחר יותר פרגוסון ו-ונגר היו שותפים להיסטוריה. מעבר ל-1-3 המרשים של יונייטד ב"אמירייטס", המשחק הזה ייזכר דווקא כמשחק הכדורגל הראשון בהיסטוריה שהועבר בשידור חי בטכנולגיית תלת-מימד, ואירוע הספורט הראשון באירופה שמועבר ישירות בטכנולוגיה הזאת. השידור אתמול היה חלק מקידום של רשת Sky שאמורה להשיק תוך שלושה חודשים את ערוץ ה-3D שלה. מה שאמור לפי הרשת "לשנות לחלוטין את הדרך שבה מסתכלים על ספורט".

את השידור אתמול העבירה הרשת ב-9 פאבים ברחבי בריטניה לעיני פחות מ-3,000 איש. כדי למנוע מצב של הסתערות ציבורית על אותם מקומות שמרה Sky בסוד כמוס על זהות הפאבים, שברובם הכילו מוזמנים ואנשי תקשורת.

כדי להבין את המשמעויות של הפקת שידור כזה גם לעתיד הקרוב (בעיקר מבחינת עלויות), הרי את השידור ההיסטורי הפיקה Sky פעמיים - הפקה אחת "רגילה" ב-HD, ואחת בתלת-מימד. עם ניידות שידור נפרדות, צוות במאים נפרד ושדרים ופרשנים נפרדים. כך למשל ישבו בניידת ה-3D אנשים חמושים במשקפי תלת-מימד, כאשר גם השדר אלן פארי והפרשן, שחקן העבר של ארסנל אלן סמית', העבירו את המשחק כשהם חמושים במשקפיים ולמעשה רואים תמונות אחרות לחלוטין מאלה שקיבלו האנשים בבתים.

את בעיטת הפתיחה של ארסנל ליווה פארי במשפט: "זהו רגע של היסטוריה בטלוויזיה. אתם תראו כל בעיטה, כל תיקול וכל הצלת שוער באופן שמעולם לא ראיתם. אני בטוח שזהו רגע מהפכני באופן שבו נראה מהיום ספורט".

האם החוויה היתה כגודל ההייפ? להבדיל מהשידור ה"רגיל" שצולם אתמול ב-20 מצלמות, השידור בתלת-מימד הועבר על-ידי 8 מצלמות בלבד, מה שאפשר מראש הרבה פחות זוויות צילום. אלו שצפו במשחק דיווחו כי היו הבדלים עצומים בין הרגעים שבהם קיבלו צילומים חזותיים לבין צילומי צד. "כשהשחקנים יצאו ממנהרת השחקנים ובאו לכיוון המסך, הייתי בטוח שהם נכנסים אליי לתוך הפאב", דיווח כתב של ה"סקוטס-מאן" שראה את המשחק בפאב באדינבורו. לורה וויליאמסון מה"דיילי מייל" כתבה: "הדבר הראשון שמכה בך אלו האלמנטים הגרפיים. ההרכבים של השחקנים, הלוגואים ושעון המשחק שממש יוצא אליך מהמסך. אתה מרגיש כאילו אתה ממש יכול להושיט יד ולשים אותם בכיס. אבל רגע תחילת המשחק היה אנטי-קליימקס. האימפקט של התלת-מימד מתמוסס בגלל המרחק".

אחת הבעיות היא שלהבדיל מסרט תלת-מימד שנעשה במיוחד כדי להמחיש אלמנטים של עומק עבור הצופה, משחק ספורט צריך לתת לקהל ברוב הזמן את תמונת המסך המלאה כדי שיקלוט את ההתרחשות כולה. רוב האנשים שצפו במשחק ציינו כי מהלך המשחק עצמו הרבה פחות זוהר, להבדיל מקלוז-אפים או מהילוכים חוזרים של מצלמות שהוצבו מאחורי השער ושזכו לקבל את הכדורים נבעטים לכיוון הצופה עצמו.

מה הלאה? פיפ"א הודיעה כי תשדר 25 משחקים מהמונדיאל הקרוב בתלת-מימד, ורשת ESPN התחייבה על שידור של 80 אירועי ספורט בשידור חי בשנה הקרובה בערוץ החדש שתשיק. באפריל מדברים על שידור קבוע של משחק פרמיירליג, אלא שהפעם ישודרו כבר המשחקים ב-300 פאבים ברחבי בריטניה. לפי התכנון של Sky, בסתיו הבא המשחקים יתאפשרו לצפייה גם בבתים. מה שנשאר יהיה להשקיע כ-2,000 ליש"ט ברכישת מסך.

ומה קורה אצלנו, מתי גם אנחנו נהנה משידור ישיר ב-3D? משה דלג'ו, מנהל המוצר של סוני בישראל, מסביר ל"גלובס" כי "אנחנו לא נהייה שונים לאורך זמן. כמו שיורוספורט הודיעו על שידורי HD וחברות הכבלים והלוויין דאגו לפלטפורמת HD, גם אצלנו יגיעו ערוצי ה-3D".

האוהד ג'יימי מקאן, שראה את המשחק באדינבורו, סיכם את החוויה: "כשיש צילום רגיל של המגרש, בקושי אפשר להבחין בשינוי. אבל הקלוז-אפים הם טובים. אחד הדברים הטובים ביותר, היה לראות מקרוב את פרגי מקנח את האף שלו בתלת-מימד".