ספר חדש: סוכני סי. איי. איי עושים חלטורות בוול סטריט

חששות: מתן היתר לסוכנים לעבוד בשוק הפרטי פגע ביכולת סוכנות הביון "לחבר את הנקודות" כדי לחשוף פיגועי טרור * סי.איי.איי: החלטורות דרושות כדי למנוע בריחת מוחות לחברות פרטיות * קרן גידור שכרה סוכני סי.איי.איי כדי לחשוף הונאות פנימיות

בעיצומן של שתי מלחמות והמערכה נגד אל קאעדה, מתירה סוכנות הביון המרכזית לסוכנייה להציע את שירותיהם לשוק הפרטי בארה"ב, כעבודה צדדית. רוב הסוכנים מועסקים בקרנות גידור וחברות פיננסיות אחרות, מגמה שפותחת לפניוול סטריט את הגישה לכישורים המיוחדים של הצמרת המודיעינית האמריקנית. כך מגלה ספר חדש, "ברוקר, סחרן, עורך-דין, מרגל: העולם הסודי של הריגול התאגידי", מאת אימון ג'ייוורס, שתמציתו מתפרסמת באתר "פוליטיקו".

במקרה אחד, העסיקה חברת יעוץ לקרנות גידור סוכני סי.אי.איי., שהתבקשו לנצל את מומחיותם ב"חשיפת בדותות" כדי להצביע על מנהלים שאינם דוברי אמת על סמך דפוסי התבטאותיהם של החשודים בשיחות.

על רקע המחדלים של מערכת המודיעין האמריקנית שנרשמו באחרונה, לרבות העובדה שהצעיר הניגרי עם תחתוני הנפץ כמעט הצליח לפוצץ מטוס נוסעים בשמי מישיגן בחג המולד, התעוררו חששות שמתן היתר לסוכני סי.איי.איי. לעבוד בשוק הפרטי פגע ביכולתה של הסוכנות "לחבר את הנקודות" כדי לחשוף התארגנויות לקראת פיגועי טרור.

אך מקורות המודעים למדיניות החלטורות של סי.איי.איי. אומרים כי מדיניות זו היא מכשיר חיוני למנוע בריחת מוחות המונית מלנגלי, מטה סוכנות הביון, לשוק הפרטי, שיכפיל, או ישלש את המשכורות שהסוכנים מקבלים מהאוצר האמריקני. במילים אחרות: לסוכני סי.איי.איי ניתנת הזדמנות לחזק את יכולת ההשתכרות שלהם ובה בעת להוסיף ולשרת את האומה.

מקור בממשל אמר לפוליטיקו, כי פתיחת שערי השוק הפרטי לסוכני ביון אינה פוגעת ביכולת סי.איי.איי. לעסוק ביעילות בנושאי ביטחון לאומי. לדבריו, סוכנים שרוצים לעשות חלטורות צריכים להגיש בקשה מפורטת עם הסברים לגבי מהות התפקיד שיתבקשו למלא מחוץ לסוכנות.

אך הנסתר מרובה מהגלוי בפרשת החלטורות: כמה סוכנים עובדים בעת ובעונה אחת בשירות הממשל ובשוק הפרטי; כמה זמן נמשכת המדיניות שמתירה זאת; ואיזה סוגי עבודות מותר לסוכנים לקבל. סי.איי. איי אינה מוכנה לנדב מידע. ובכל זאת, הממשק בין סי.איי.איי. לבין חברה פרטית שקרויה BIA, ראשי תיבות של Business Intelligence Advisors, שופך אור על חלטורות המרגלים בוול סטריט, לפי "פוליטיקו".

בי.איי.איי, שמושבה בבוסטון, נוסדה ע"י סוכנים בדימוס של סי.איי.איי. ורוב עובדיה הם סוכנים לשעבר. עם זאת, לדברי "פוליטיקו", היא העסיקה גם סוכנים בשירות פעיל (אם כי נשיאת החברה, שריל קוק, אומרת כי "כבר זמן מה זה לא כך"). החברה מתמחה בטכניקות של "חשיפת בדותות" וזיהוי אנשים שאינם דוברי אמת. עם לקוחותיה נמנו גולדמן זקס וקרן הגידור הענקית SAC קפיטל אדווייזרס, לפי דוברים של שתי החברות.

לקוחות בי.איי.איי משלמים שכר יעוץ שנתי (ריטיינר) שנע בדרך כלל בין 400 אלף ל-800 אלף דולר בשנה, אומר "פוליטיקו". בתמורה הם מקבלים גישה לטכניקות המודיעיניות, לרבות שיטות חקירה, של סי.איי.איי. כך, למשל, בפרזנטציה שערכה בי.איי.איי לקרן הגידור SAC, היא הבטיחה להכשיר מנהלים בקרן בכמה מהטכניקות של סי.איי.איי.

אחת מהטכניקות שמקנה בי.איי.איי. ללקוחותיה בעולם הפיננסי היא "הערכת התנהגות טקטית", שממלאת פונקציה של חשיפת כזבים בדיוק כמו גלאי שקר, אך בלי צורך לחבר את ה"נחקר" (שברך כלל אינו יודע שהוא נחקר) לכבלים. לאחר קביעת פרופיל פסיכולוגי, בשיחה על נושא נייטרלי, עוברים ה"חוקרים" לנושאים שעל סדר היום כשהם בוחנים כל הזמן את דפוסי ההתנהגות והדיבור של הנחקר: האם הוא מזדוזז על מושבו? האם הוא רוכן קדימה, כשהוא שעון על מרפק אחד? האם הוא מתגרד? מחטט בציפורניים? האם הוא מסדר את המהדקים על השולחן? האם הוא אומר "בכנות", "למיטב זכרוני", "עקרונית", "כפי שאמרתי קודם", "בחיי כל הקדוש לי", "איך אתה מעז לשאול אותי שאלה כזו"? כל אלה מדליקים נוריות אזהרה.

לפעמים מציבה בי.איי.איי. את עובדיה כדי לנתח את שיחות הוועידה הטלפוניות שעורכים מנכ"לים ומנהלי כספים של חברות עם אנליסטים לקראת פרסום הדו"חות הרבעוניים שלהם, ריטואל חשוב בוול סטריט. בי.איי.אי מנתחת את דפוסי ההתבטאות של הדוברים כדי לחשוף סימנים שמצביעים על אי כנות או שקרים ומדווחת על כך ללקוח. מידע כזה עשוי לסייע ללקוח, נאמר קרן גידור, לעשות הון עתק ממכירה בשורט של מניות חברה שמנהליה הפגינו סימנים של אי אמירת אמת בשיחה עם האנליטסים.