בעלי הקבוצות ב-NBA נגד השחקנים

על-פי ההסכם הקיבוצי שיסתיים בשנה הבאה, מקבלים השחקנים 57% מההכנסות שקשורות בכדורסל של הליגה ■ הבעלים דורשים כי הנתח "יירד הרבה מתחת ל-50%"

בעלי הקבוצות ב-NBA נתנו את יריית הפתיחה שלהם במאבק להורדת שכר השחקנים בליגה. ה"ספורטס ביזנס ג'ורנל" מדווח כי לקראת הדיונים על חידוש ההסכם הקיבוצי בין בעלי הקבוצות לארגון השחקנים, העבירו הבעלים לקומישינר של הליגה דייויד סטרן דרישה להוריד את נתח השכר של השחקנים באופן משמעותי.

נכון לעכשיו, על-פי ההסכם הקיבוצי שיסתיים ביוני 2011, מקבלים שחקני ה-NBA נתח של 57% מההכנסות שקשורות לכדורסל (מכירת כרטיסים, טלוויזיה הכנסות מחנייה, הכנסות ממשחקים בחו"ל ועוד), כאשר בעלי הקבוצות דורשים שהנתח "ירד הרבה מתחת ל-50%". ב"ספורטס אילוסטרייטד" מדווחים כי הכוונה של בעלי הקבוצות להוריד את הנתח של השחקנים ל-45%. הטענה של בעלי הקבוצות ברורה: בעוד שהשכר של השחקנים עולה מדי שנה, מי שסופג את ההפסדים הם הבעלים של הקבוצות שקרוב למחצית מהם דיווחו על הפסד תפעולי בעונה האחרונה.

בפעם האחרונה שהצדדים לא הגיעו להסכמה על חלוקת הכספים, נולדה השביתה הגדולה של הליגה בעונת 1998/99. אחרי אותו פיצוץ הצליחו השחקנים להעלות את הנתח שלהם ובעונת 2000/01 זכו לקבל נתח של 65% מההכנסות. לפני אותו סכסוך זכו השחקנים לנתח של 48% מההכנסות.

אפשרות נוספת שעליה מדברים בעלי הקבוצות היא קביעת תקרת שכר קשיחה, שלא תאפשר בשום מקרה לשלם לשחקנים שכר כולל שיחצה את הרף העליון. נכון להיום התקרה ב-NBA היא גמישה, ומאפשרת לקבוצות לחצות את התקרה ולשלם "מס לוקסוס" בגין חריגה.