סופי: עובדי רשתות השיווק הפרטיות יזכו להסכם קיבוצי

שר התמ"ת חתם על צו ההרחבה ברשתות השיווק, שיעניק לעובדי הרשתות את כל ההטבות והתנאים של הסכם קיבוצי ■ הישג לשופרסל ורבוע כחול שדחפו את המהלך ■ הצו ייכנס לתוקף בעוד שבועיים

הישג לשופרסל ורבוע כחול: שר התמ"ת בנימין (פואד) בן-אליעזר חתם לפני שעה קלה על צו ההרחבה לרשתות השיווק שמשמעותו בפועל היא חיוב כל רשתות השיווק הפרטיות להעניק לעובדיהם את התנאים וההטבות של הסכם קיבוצי. הצו יכנס לתוקף בעוד שבועיים.

בשבועות האחרונים נערך שימוע לרשתות הפרטיות שהתנגדו לצו ההרחבה בפי הממונה על יחסי העבודה במשק, עו"ד שלמה יצחקי. רשתות שהגישו התנגדות לצו הן: רמי לוי שיווק השקמה, טיב טעם ורשת המרכולים של קבוצת אלון AM:PM ואליהן הצטרפו גם הרשתות הפרטיות יינות ביתן, ויקטורי, מחסני כמעט חינם, מחסני להב וסופר דוש, שהתנגדו להחלת תנאי ההסכם הקיבוצי שגובש ביוני האחרון בין ההסתדרות לרשתות המזון הגדולות, על הרשתות הפרטיות.

"הרעיון לעשות הסכם קיבוצי דווקא בענף שלנו נובע מלחץ של שתי הרשתות הגדולות, שופרסל ורבוע כחול, שמעוניינות לעשות הסכם קיבוצי כדי להקשות את התחרות אתם".

בשימוע טען רמי לוי כי "צריך להעלות את שכר המינימום ב-50% לכל המשק ולא לתת אקמול לחולי סרטן". לדבריו, 2%-3% לא יועילו בסופו של דבר לאותו עובד. לוי טען גם כנגד הסכמי הסחר העדיפים שיש לרשתות הגדולות על פני הרשתות הקטנות, ואמר כי מטרת המהלך הנוכחי הוא להקשות על התחרות מול שופרסל ורבוע כחול.

ההסכם הקיבוצי בענף רשתות השיווק טומן בחובו משמעויות רבות עבור העובדים והמעסיקים.

לדברי עו"ד יצחקי, ההסכם כולל למשל תוספות שכר לעבודות לילה, ימי מחלה צבורים של 48 במקום מקסימום 90 על פי החוק, ימי חופשה מעבר לקבוע בחוק, ימי הבראה, שי לחגים בפסח ובראש השנה, תוספות ותק של 1% לשנה מהשכר (במתכונת של ריבית דריבית), מענק ביגוד ומשכורת 13 (החל מהשנה הרביעית).

עוד כולל ההסכם גם ביטוח פנסיוני מלא החל מ-6 חודשי עבודה. הטבה נוספת היא קרן השתלמות שתינתן החל מהשנה הרביעית עם אחוזים הולכים וגוברים של הפרשות מצד המעסיק.