יורדים לעומק החיפוש: מנוע שאמור לשפר התוצאות שמתקבלות בגוגל

חברת הסטארט-אפ הישראלית SortFix מנסה לשפר ולייעל את תהליך החיפוש ■ "אנחנו מאפשרים למשתמשים לדבר יותר עם מנוע החיפוש, והעובדה שכמות התוצאות יורדת משמעותית היא אינדיקציה שאיכות התוצאות עלתה"

שוק החיפוש נשלט כבר זמן רב על-ידי שחקנית אחת - גוגל. שחקניות אחרות מתקשות לאתגר את האלגוריתם שעומד בבסיס מנוע החיפוש שלה. אולם, תהליך החיפוש רחוק ממושלם, ולעיתים מציאת המידע הרלוונטי אינה משימה קלה. חברת הסטארט-אפ הישראלית SortFix, מציעה מנוע חיפוש שאמור לשפר ולייעל את תהליך החיפוש.

SortFix הוקמה ב-2009 על ידי המנכ"ל אמיר לביא וסמנכ"ל הטכנולוגיות יוחאי ברסקי, אך הטכנולוגיה שבבסיס המנוע נמצאת בפיתוח כבר מספר שנים. "מנוע החיפוש של גוגל אמנם מוצלח, אבל ברגע שמתחילים לחפש נושאים פחות פופולריים, גולשים מסתבכים", אומר לביא. "ההליך מסתבך בעיקר כשגולש מחפש נושא שלא מוכר לו, ולכן אינו בקיא בז'רגון המקצועי ובמילים הרלוונטיות".

מנוע החיפוש של החברה מאפשר להקליד שאילתת חיפוש, ולקבל דף תוצאות שמחולק לשני אזורים: השליש העליון של העמוד שייך לתוצאות של SortFix, והיתרה מוקדשת לתוצאות גוגל.

בראש העמוד מוצעות ארבע תיבות: אחת מציגה את מילות החיפוש ש-SortFix איתרה. המשתמש יכול להעביר לשתי תיבות נוספות את המילים שמסייעות בחיפוש, ולתיבה אחרת את המילים הפחות רלוונטיות. הרביעית מציעה פירוש למילים.

"בבסיס המנוע יש אלגוריתם המבוסס על יותר מ-300 פרמטרים, שמחשבים בזמן אמת מהן המילים האופטימליות לחיפוש, לצד מילים שנראות כלא רלוונטיות", אומר לביא. "לאחר מכן, יש לבצע חיפוש מחדש, והמשתמש מקבל מגוגל תוצאות איכותיות יותר ורלוונטיות יותר".

לדברי לביא, המודל העסקי של החברה כיום הוא "מודל של חלוקת הכנסות עם גוגל. אך מדובר בטכנולוגיה שיכולה להתאים למאגרי מידע או ספריות, כך שבעתיד נשקול גם מודל של רישוי". בנוסף, אומרים ב-SortFix כי המודל שלהם יכול להציע תוצאות ממנועי חיפוש אחרים, כמו יאהו, ולהטמיע בהן פרסומות כמקור הכנסה נוסף.

עד כה גייסה החברה 2.5 מיליון שקל מקבוצת משקיעים אמריקנית דרך חממת "מופת ביהודה", והיא מייצרת הכנסות, אם כי נמוכות. לדברי לביא, החברה נמצאת במגעים עם מספר ארגונים גדולים שהביעו עניין בטכנולוגיית החיפוש.

לביא אומר כי מדי חודש מבקרים באתר עשרות אלפי גולשים ומוקלדות במנוע החיפוש שלו כחצי מיליון שאילתות.

"מחקרים מוכיחים כי משתמשים כמעט לא מבקרים בעמודי תוצאות עוקבים, מלבד העמוד הראשון. אנחנו מאפשרים למשתמשים לדבר יותר עם מנוע החיפוש, והעובדה שכמות התוצאות יורדת משמעותית היא אינדיקציה שאיכות התוצאות עלתה", אומר לביא.