קומברס: צניחה של עד 22% בהכנסות; "פיטורים בקרוב"

(עדכון) - החברה צופה הכנסות של 750-800 מיליון דולר בשנה הקרובה - שפל של כ-4 שנים ■ הנתונים הטריים חושפים מציאות מטרידה: הידלדלות קופת המזומנים, הסתבכות ב-ARS והפסד תפעולי

4 שנים עברו מאז פרסמה קומברס את דו"חותיה הכספיים. 4 שנים לאחר הטלטלה שספגה החברה עם התפוצצות פרשת הבקדייטינג (תיארוך לאחור של אופציות שיקבלו מנהלי ועובדי החברה) שבגינה עברה ההנהלה הבכירה רעידת אדמה של ממש והמייסד, קובי אלכסנדר, ברח לנמיביה. הלילה, לאחר 4 שנים, גלי פיטורים מתוקשרים והבטחות רבות, פרסמה קומברס נתונים כספיים לשנים 2006-2009 ומספקת תחזיות ל-2010.

קומברס, מפתחת מערכות בילינג ושירותי ערך מוסף, מדווחת על נתוניה לפי השנה הפיסקאלית שמסתיימת ב-31 בינואר. כך, בשנה הפיסקאלית שהסתיימה בסוף ינואר 2009, הכנסות החברה הסתכמו ב-960 מיליון דולר, ירידה לעומת 1.09 מיליארד דולר בשנת הכספיים 2008. בשנת הכספיים 2007 הסתכמו ההכנסות ב-980 מיליון דולר וב-2006 הן עמדו על 800 מיליון דולר.

החברה מסרה, כי ההכנסות בשנת הכספים 2010, קרי בשנה הקרובה, יסתכמו ב-750-800 מיליון דולר, כלומר ירידה של 17-22% לעומת 2009. בכך, יחזרו ההכנסות לשפל שלא נראה מאז 2006. הנתונים הללו שופכים אור על החלטת החברה לפטר כ-500 עובדים ברחבי העולם, כ-200 מהם בישראל, וזאת לאחר 3 גלי פיטורים אותם ביצעה ההנהלה בשנתיים האחרונות במסגרת ההתמודדות עם המשבר הכלכלי העולמי מחד ועם המשבר הפנימי שחווה קומברס מאידך.

אך הצרות של 2010 לא מסתיימות בשורת ההכנסות. קומברס צופה גם ירידה בשווי המזומנים שלה והפסד תפעולי. נכון לסוף חודש ינואר, בקופת המזומנים של החברה שכבו 730 מיליון דולר, ירידה של 45% בהשוואה ל-1.33 מיליארד דולר לפני שנה. מלבד המזומנים, החברה מחזיקה גם ב-ARS בהיקף של 207 מיליון דולר; ה-ARS, כזכור, הם אותם ני"ע בריבית משתנה הנקבעת במכרז, שוק שקפא עם פרוץ משבר האשראי וחברות רבות אף תבעו בנקים ובתי השקעות שמכרו להן את אותם ני"ע, תוך הצגת מצג שווא כי מדובר בהשקעות בטוחות. גם קומברס ספגה פגיעה מה-ARS, שכן למרות שהיא קנתה אותם ב-207 מיליון דולר, שוויים נאמד כעת בכ-114 מיליון דולר, קרי ירידה של 45%. קומברס מציינת גם שהיא מכרה בחודשים האחרונים חלק מהחזקתה ב-ARS, בהיקף של 30 מיליון דולר, בהפסד של 12% בלבד על ההשקעה המקורית שלה.

נקודת אור בנתונים הכספיים שפרסמה קומברס ניתן למצוא בצבר ההזמנות של החברה, אשר יש בו כדי להעיד על ההכנסות בעתיד. הצבר עומד היום על 1.25 מיליארד דולר, לעומת 1.15 מיליארד דולר בשנה שעברה. החברה צופה כי בשנה הקרובה צבר ההזמנות יעמוד על 1.2 מיליארד דולר.

דהאן מפגין אופטימיות זהירה

הנתונים הכספיים ששחררה היום קומברס הינם חלקיים בלבד ולא מדובר בדו"חות כספיים מלאים. החברה הייתה אמורה לשחרר את הדו"חות עד ה-8 בפברואר, אולם היא לא תעמוד ביעד זה והיא דוחה לפי שעה את פרסום הדו"חות המלאים לחודש יוני.

"במהלך 2009, חלקתי עמכם אתגרים והתמודדנו עם סביבה כלכלית עולמית קשה והשפעותיה על תעשיית התקשורת האלחוטית", כתב המנכ"ל אנדרי דהאן לעובדי החברה עם תחילתה של השנה הפיסקאלית החדשה בקומברס. "בספטמבר האחרון הבחנתי בכך שהעסקים שלנו טרם התייצבו, אך היו כמה סיבות טובות לתקווה שהמצב ישתפר עד סוף 2009. אנו רואים כיום יותר ויותר סימנים חיוביים".

דהאן ציין לחיוב את השיפור בצבר ההזמנות של החברה ברבעון האחרון וכתב לעובדים: "אנו מקווים שהמומנטום הזה יימשך לאורך 2010. אנו צופים גידול בצבר ההזמנות השנה, בהשוואה ל-2009".

אך לאחר שפיזר מעט אופטימיות, דהאן מתפנה לטפל בסוגיה הבוערת ביותר בקרב עובדי קומברס בימים אלה: הפיטורים. שעה שעננה מרחפת מעל ראשם של מאות עובדים, דהאן כתב להם שעל החברה להתייעל ולארגן מחדש את הוצאותיה בתקופת ה"פוסט מיתון".

"הנהלת קומברס מגבשת כעת יוזמות לשיפור מבנה החברה", כתב דהאן. "קיבלנו החלטה קשה לצמצם את הוצאות התפעול שלנו, כולל פיטורי עובדים, ב-5% במהלך השבועות הקרובים. על מנת להבטיח את הצלחתה של קומברס בעתיד, חיוני שנייצב את יכולתנו לייצר תזרים מזומנים חיובי ועקבי, וברמה כזו שהוא יספק לנו את היכולת להשקיע בהזדמנויות הנקרות בפנינו".