האוצר: חברת החשמל תפסיק לשלם חריגות שכר של עובדיה

שווי חריגות השכר שיבוטלו נאמד בסכום שנתי של 150 מיליון שקל, ומגיע בחישוב אקטוארי לחצי מיליארד שקל ■ בעבר ניסו הממונים על השכר באוצר לבטל את החריגות ללא הצלחה

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, הנחה אתמול (ד') להפסיק לשלם את חריגות השכר של עובדי חברת החשמל והגמלאים החל במשכורת חודש ינואר, כך נודע ל"גלובס". בין החריגות קידום מואץ בדרגות הגמלאים ותוספות לבכירי החברה.

לקראת יישום ההחלטה, עדכן אמש לוין את מנכ''ל החברה עמוס לסקר ואת יו''ר הדירקטוריון מוטי פרידמן. משמעות ההחלטה היא ביטול רטרואקטיבי של כל תוספות השכר שניתנו לעובדים משנת 2004 שלא על פי ההסכמים עם האוצר. כמו כן יבוטלו דרגות שקיבלו גמלאים שנהנו מקידום מזורז בדרגות. שווי חריגות השכר שיבוטלו נאמד בסכום שנתי של 150 מיליון שקל, ומגיע בחישוב אקטוארי לכ-0.5 מיליארד שקל. הסכומים יוחזרו לאוצר באמצעות הפחתה של 0.3% משכר העובדים והגמלאים למשך שלוש שנים, ממשכורת ינואר השנה.

ל"גלובס" נודע כי בעקבות הודעתו של לוין זימן הוועד הארצי של עובדי החברה הבוקר ישיבת חירום. הישיבה נקבעה ליום רביעי בשבוע הבא כיוון שיו"ר הוועד מיקו צרפתי שוהה בחו"ל. עובדי החברה נמצאים כבר היום בסכסוך עבודה ובעבר איימו לפתוח בעיצומים אם יבוטלו חריגות השכר.

בעבר ניסו הממונים על השכר באוצר לבטל את חריגות השכר, אך המהלכים לא צלחו בשל העדר גיבוי מצד שרי האוצר והתשתיות. לוין דרש כבר לפני כמה חודשים לבטל את החריגות אך השהה את ביצוע ההחלטה כדי שלא לפגוע במשא ומתן המתנהל בין האוצר להסתדרות לגיבוש הסכם פנסיה חדש לעובדי החברה וגמלאיה. ואולם, תקופת ההמתנה שקבע לוין פגה בסוף 2009 מבלי שהושג הסכם בנושא הפנסיה. נכון להיום, קיימים עדיין פערים משמעותיים בין הצדדים בסוגיית הפנסיה, הנאמדים בכ-0.5 מיליארד שקל.

משמעות ההחלטה של לוין היא הקטנת קידום דרגות בקרב הגמלאים (היחידים במגזר הציבורי אשר מתקדמים בדרגה גם אחרי פרישה), שעד לפני שלוש שנים קודמו כל שלוש שנים אך עתה מתקדמים כל שנה-שנתיים. לדברי בכירים באגף הממונה על השכר, כלל לא נמצאו מסמכים המתעדים אישורים לשינוי האמור והנושא עלה בין השאר כתוצאה מבדיקת החבות האקטוארית של החברה ודו''ח מבקר המדינה. כפי שנחשף ב"גלובס", מבקר המדינה, מיכה לינדנשטארוס, בדק ומצא לאחרונה חריגות שכר לכאורה נוספות העוסקות בעיקר בזכויות הגמלאים והשאירים בקרן הפנסיה. לפי הנתונים של משרד האוצר, עלות החריגות נאמדת במאות מיליוני שקלים.

מוועד עובדי חברת החשמל נמסר בתגובה כי "הממונה על השכר מחרחר מלחמות במשק ופועל באופן חד צדדי". הוועד הזהיר כי "החלטתו החד צדדית של לוין תפרק את השקט התעשייתי השורר בחברה בחודשים האחרונים ותיצור שיבושים קשים".