אייפקס חוששת ממוניטין פסגות; שוקלת הפחתה במחיר

בדצמבר האחרון רכשה אייפקס השליטה בבית ההשקעות לפי 3.1 מיליארד ש' ■ נכון להיום לא ידוע על פדיונות חריגים בקרנות הנאמנות של פסגות או על עזיבת עמיתים מקופות הגמל והתיקים המנוהלים

קרן אייפקס מוטרדת מהפגיעה במוניטין של פסגות בעקבות חקירת רשות ניירות ערך, ושוקלת להעלות טענה זו לצורך הפחתת המחיר בעסקת הרכישה של גרעין השליטה בפסגות. כך אומרים גורמים המקורבים לעסקה.

לדבריהם, אייפקס בשלב זה "יושבת על הגדר" וממתינה לראות את ההתפתחויות בנושא, והיא צפויה לקבל את החלטותיה על בסיס ההתרחשויות וההתפתחויות בנושא. הערכות אלו הועלו מוקדם יותר השבוע, עם מעצרם של דוד אדרי ושי בן דוד, בכירים לשעבר בפסגות החשודים בהרצת אג"ח, על ידי רשות ני"ע.

כזכור, בדצמבר האחרון רכשה קרן אייפקס, המנוהלת על ידי זהבית כהן, את השליטה בבית ההשקעות פסגות מהקרנות יורק, פליינפילד וסנקה לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל. אייפקס צפויה להחזיק עם השלמת העסקה 74% ממניות פסגות, כשאת יתר המניות תחזיק קרן מרקסטון.

באייפקס ממתינים

מי שעוד עשויים להיות מושפעים ממהלך של עדכון מחיר פסגות בעסקה הם בכירי בית ההשקעות, להם אופציות למניות. בין היתר מדובר ברועי ורמוס, מנכ"ל פסגות, שעל פי ההסכם המקורי היה צפוי לגרוף לכיסו 27 מיליון שקל, אריק שטיינברג, היו"ר, שהאופציות שבידיו היו מכניסות לו 13 מיליון שקל ובכירים אחרים שהיו צפויים להכניס סכום של כ-4 מיליון שקל מהרכישה.

אם אכן תחליט אייפקס לדרוש הפחתת מחיר על בסיס הפגיעה במוניטין, הרי שיהיה צורך להיעזר במעריכי שווי, שיעריכו ויכמתו את הפגיעה במוניטין, המחייבת את הפחתת מחיר העסקה.

נכון לעכשיו, אייפקס לא הציבה דרישות בנושא והיא ממתינה לראות אם מדובר בגל חולף, או שמדובר בעניין מתמשך שיש בו משום פגיעה במוניטין. ככל הידוע, אנשי הקרן נמצאים בקשר רציף עם בכירי פסגות, המעדכנים אותם בהתפתחויות.

הגורמים התייחסו גם לאמירות שהושמעו אתמול, לפיהן אייפקס צריכה לקחת בחשבון כי חלק מהתשואות של פסגות הושג במרמה, אם יוצאים מהנחה שהחשדות של רשות ני"ע יתאמתו. פועל יוצא מכך, לכאורה, הוא הפחתת שווי של פסגות, מה שלכאורה מאפשר לאייפקס לדרוש הפחתת מחיר העסקה.

לדברי אותם גורמים, רווחי הנוסטרו של פסגות ממילא לא שוקללו במחיר העסקה וזאת מאחר שבמועד בו נעשתה העסקה, פסגות סגרה את פעילות הנוסטרו שלה. מאחר שכך, גם אם חלק מתשואות הנוסטרו התקבלו במרמה, אין בכך כדי להשפיע על שווי החברה לצורך העסקה.

נדגיש, כי מחירה של פסגות בעסקת אייפקס משקף את חוזקו של המותג ואת סך הנכסים המנוהל תחתיו בזרועות השונות, וההנחה כי הוא מחושב כנגזרת מהרווח התפעולי או מתזרים המזומנים של בית ההשקעות.

אם הפרשה האחרונה אכן תביא לפגיעה במוניטין של פסגות, שתגרור אחריה פדיונות לא מבוטלים ופגיעה ישירה בתוצאות הכספיות, התאמת המחיר צפויה לשקף אותה.

מכיוון שמדובר בפעילות נוסטרו של בית ההשקעות, פסגות אינו צפוי להיות חשוף לתביעות מצד עמיתים, בניגוד למקרה של בן גביזון בפריזמה, אז נפגעו עמיתי קופות הגמל של פריזמה בגלל חשיפה גבוהה ולא מאושרת לנכסים מסוכנים, ולפיכך לאייפקס אין צורך לחשוש מפני תביעות עתידיות בעקבות הפרשה.

בינתיים אין פדיונות חריגים

נכון להיום לא ידוע על פדיונות חריגים בקרנות הנאמנות של פסגות או על עזיבת עמיתים ומשקיעים מקופות הגמל והתיקים המנוהלים של הבית.

בפסגות כבר החלו בצעדי מניעה כדי למזער נטישת לקוחות, כשאחד היעדים הראשונים היו יועצי ההשקעות, עימם קיים ורמוס ביום שלישי צ'ט כדי להרגיעם ולשדר מסר של "עסקים כרגיל" בבית ההשקעות.

מאייפקס לא נמסרה תגובה.