הברית החדשה

בעולם המחשוב החדש הכול וירטואלי, כולל שת"פ אסטרטגיים. תשאלו את נט-אפ ו-EMC

זוכרים את השם Acadia? זוהי החברה שהקימה קואליציית החברות סיסקו, VMware ו-EMC כדי לנהל את הפצת הפלטפורמה החדשה שיזמו החברות - ה-vBlock - לתחום מחשוב הענן, המורכבת משילוב המוצרים של שלושת החברות. המהלך, שהיה המשך שיתוף הפעולה בנושא מחשוב הענן והווירטואליזציה, הוצג פורמלית לפני כחודשיים בליווי רעש רב.

מכיוון שהחברות המעורבות כאן קשורות אחת לשנייה לא רק מצד שיתופי הפעולה, אלא גם מהצד העסקי, היה נראה שהשת"פ ביניהן הוא טבעי. זה נורמלי ש-EMC תשתף פעולה עם VMware, שבה היא מחזיקה כ-86%, וששתיהן יחברו לסיסקו, שמחזיקה גם היא בכמה אחוזים מ-VMware, ויש לה שיתופי פעולה רבים עם השתיים. לצד זה, לכל אחת מהחברות יש חיים גם מחוץ לשותפות המדוברת, והיה ברור שהן לא "נעולות" על שיתוף הפעולה הזה באופן בלעדי.

החיבור בין השלוש היה נראה כל כך מובן מאליו, עד ששכחנו שלסיסקו ול-VMware יש קשר די קרוב עם חברת אחסון אחרת, נט-אפ, שמציינת תמיד את השת"פ המוצלח עם VMware בכל הקשור לווירטואליזציה. והנה, פחות מחודשיים לאחר ההכרזה על vBlock נוסדת גם פלטפורמה מקבילה, במסגרתה תוחלף EMC במתחרה הישירה - נט-אפ - בהצעה שנראית על פניו די דומה.

למי שמעוניין באותיות הקטנות, יש, כמובן, הבדלים מהותיים בין הבריתות. שיתוף הפעולה הנוכחי נקרא SMDA, ואמור להתרכז בנושא האבטחה בענן המחשוב הציבורי, בניגוד ל-vBlock שמיועד לענני מחשוב פרטיים. מהצד הטכני ידאגו החברות לאפשר למספר רב של "דיירים", או ישויות עסקיות, להשתמש באותן תשתיות מחשוב ציבוריות (חוות שרתים) בלי לחשוש מזליגה של מידע. מנגד, הברית החדשה לא הצהירה, בינתיים, על אסטרטגיה ארוכת טווח בנושא המימוש העסקי של השת"פ (המקבילה ל-Acadia).

למרות שהכוונות של סיסקו, נט-אפ ו-VMware פורסמו במסמך רשמי של נט-אפ במאי האחרון, אי אפשר שלא לתהות האם החיבור הזה הוא קצת מאולץ, ואולי נועד להרגיע את מי שחושש מחיבור צמוד מדי ל-EMC.

VMware, שדיווחה לפני שבועיים על תוצאות שנתיות די מרשימות ל-2009, סיפקה תחזית מאוד אגרסיבית לשנה הנוכחית, שמבוססת גם על צמיחה במכירת רישיונות השימוש בתוכנה, סגמנט שנפל ב-13% ב-2009. כדי לעמוד בזה, VMware תלויה באקלים הכלכלי כמובן, אבל גם בשותפים העסקיים.

VMware עדיין לא חזקה מספיק כדי להתמודד לבד מול התחרות הגוברת מצד מיקרוסופט, סיטריקס, רד-האט ואולי בקרוב גם אורקל-סאן. הצורך של החברה לדאוג לכך שנט-אפ וספקיות חומרה אחרות יהיו מרוצות הוא קריטי להמשך הצמיחה שלה. אל תתפלאו אם בקרוב נראה שת"פים נוספים גם עם ספקיות חומרה אחרות.