אין פייסבוק וטוויטר, יש קניות: סופרמרקט מקוון ראשון ייפתח באיראן

האתר, בחסות הממשל, יציע 2,500 מוצרים ויאפשר לבצע משלוחים כדי להימנע מהפקקים בתוך טהרן

המשטר השיעי האדוק באיראן אינו רואה בדרך כלל בעין יפה את השימוש באינטרנט על-ידי האזרחים, במיוחד לאחר שזה שימש את תומכי האופוזיציה בארגון הפגנות ההמונים לאחר הבחירות האחרונות.

אולם, למרות הפיקוח הצמוד על האינטרנט במדינה - הכולל חסימה של אתרים, סינון של מסרי דואר אלקטרוני והאטה יזומה של מהירות החיבור לרשת - אישרו השלטונות האיראנים פתיחה של סופרמרקט מקוון ראשון ברפובליקה האיסלמית.

העיתון הבריטי "גארדיאן" דיווח כי הסופרמרקט המקוון, Meydoonak.com, יפעל באזור טהרן בכל ימות השבוע, פרט ליום שישי, יום המנוחה המוסלמי, החל מהשעה 8 בבוקר ועד חצות הלילה. הגולשים ייהנו ממגוון של 2,500 מוצרים, אותם יוכלו להזמין לביתם.

מנהלי האתר מאמינים כי שירות המשלוחים של הסופרמרקט המקוון יעודד את הצרכנים לערוך בו קניות, מפני שהוא יחסוך להם את ההתמודדות עם פקקי התנועה בבירה האיראנית.

את האתר מפעילה חברה בשם רוייש טכנולוגיות, הנמצאת בבעלות הגוף הממשלתי האחראי לקידום הטכנולוגיה והמדע במדינה.

כאמור, התמיכה של השלטונות במיזם היא מפתיעה במיוחד על רקע ההתנגדות העזה שנוהגים להביע מנהיגי הדת במדינה לשימוש באינטרנט. ארגון עיתונאים ללא גבולות אף דירג לאחרונה את איראן בין 13 האויבות המרות ביותר של האינטרנט בעולם.

בחודשים האחרונים איראן חסמה אתרי אינטרנט רבים לציבור, ובראשם אתרי רשתות חברתיות דוגמת פייסבוק וטוויטר, על מנת להשתיק את קולות המחאה על ניצחונו השנוי במחלוקת של הנשיא מחמוד אחמדיניג'ד בבחירות האחרונות שנערכו ביוני 2009.

פעולת מנע למחאות האופוזיציה: "בעיות טכניות" בחיבור לרשת באיראן

ממשלת איראן הודיעה כי חיבור האינטרנט במדינה יהיה איטי מהרגיל השבוע, בגלל "בעיות טכניות". ההודעה נמסרה על רקע ציפייה להתחדשות הפגנות המחאה של האופוזיציה, לקראת יום השנה למהפכה האיסלאמית שחל ביום חמישי הקרוב.

שר התקשורת האיראני, רז טגיפור, אמר כי "הסיבה לתקלות בימים האחרונים היא נזקים שנגרמו למערכת הסיבים האופטיים. התקלות יתוקנו בשבוע הבא, והאינטרנט יחזור לתפקוד נורמלי".

לדברי טגיפור, הסיב האופטי התת-ימי שעובר במפרץ הפרסי ומחבר בין עיר הנמל יאסק לעיר פוג'ייארה באיחוד האמירויות ניזוק בשל תנועת אוניות באזור. לגבי שיבושים בהעברת הודעות SMS טען השר כי הסיבה היא "שינויים" בתוכנות המותקנות בטלפונים הסלולריים.

גורמי האופוזיציה באיראן עשו שימוש באינטרנט וב-SMS לארגון הפגנות והפצת ידיעות ותמונות על הנעשה במדינה במהלך גל המחאה שפרץ אחרי הבחירות לנשיאות ביוני 2009. מאז נערכו הפגנות נוספות לצד עצרות ממשלתיות המציינות תאריכים משמעותיים בהיסטוריה של הרפובליקה. יש לציין כי הממשלה הודיעה על "בעיות טכניות" בחיבור גם לפני תאריכים רגישים קודמים.