עמוס לסקר: "נחולל תחרות ונהיה זולים יותר מבזק, מ-HOT ומסלקום"

חברת החשמל מרגישה בטוחה בדרך לשוק התקשורת - ומנכ"ל החברה מפזר הצהרות: "בתוך 5 שנים נגיע לכל בית ועסק עם סיב אופטי" ■ "ניצור תחרות בשוק התקשורת הנייחת והסלולרית ונוריד מחירים"

רישיון הניסוי שקיבלה חברת החשמל אתמול (א') לצורך העברת שירותי תקשורת על גבי תשתיות הסיבים האופטיים שלה עשוי בסופו של תהליך - ובקרה שתקבל רישיון מסחרי - לשנות את שוק התקשורת באופן עמוק.

לא אחת כבר נכתב על המשמעויות של הכנסת חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת, אך עד אתמול היה קשה להאמין כי מכל הדיבורים משהו אכן ייצא אל הפועל. שר התקשורת, משה כחלון, אמר במסיבת עיתונאים אתמול כי הרישיון לניסוי לא מעניין אותו, וכי מטרתו היא בעצם הרישיון הקבוע, שאותו תקבל חברת החשמל בתוך מספר חודשים.

חברת החשמל הגישה כבר בקשה לרישיון קבוע. לכולם ברור כבר שהיא בדרך לשוק התקשורת, חוץ מלחברת בזק, שעוד מאמינה כי מישהו במשרד התקשורת הוזה וששום דבר לא ייצא מכך. אבל איך אומרים? נחייה ונראה.

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, מספר בשיחה עם "גלובס" כי הוא בטוח מאוד בכניסה שלהם לשוק התקשורת. לדבריו, אין נקודה בישראל שמרוחקת מרשת החשמל שלו יותר מ-1.5 קילומטר, ולזה ניתן להוסיף את היכולת להניח סיבים בהיקף של 4 ק"מ ביום - ומקבלים רשת סיבים שמתחרה בבזק בצורה יעילה.

עוד מוסיף לסקר כי הפעילות תתבצע באמצעות חברה-בת, שגורמים פרטיים עשויים להיות חלק ממנה.

* בעברך היית פעיל בתחום התקשורת כמנכ"ל חברת מד1, ועסקת בתחומים דומים של השקעות ברשתות סיבים לטובת מפעילים. היום אתה עושה את זה דרך חברת החשמל?

"נכון. בחודש הראשון שנכנסתי לתפקידי בחברת החשמל, הנחתי תוכנית להיכנס לתחום תשתיות התקשורת. קיימות תשתיות זמינות, שיכולות לחולל תחרות בשוק הנייח. זה תופס כמובן גם לגבי שוק הסלולר, כי אנחנו נציע למתחרה חדש לא רק את הסיבים האופטיים שלנו, אלא גם את המיקומים והאתרים שלנו לצורך הקמת אנטנות סלולריות. זה יכול לשנות את פני השוק".

* למה דווקא עכשיו?

"חברת החשמל עומדת להפסיד נתח שוק כתוצאה מכניסת מתחרים לשוק ייצור החשמל, ואנחנו רוצים לפצות על כך. מבחינתי, זה יום חג לשוק התקשורת. בתוך 5 שנים נגיע לכל בית ועסק עם סיב אופטי, ונעמיד את התשתית הזו לטובת כל השחקנים. יש לנו תוכנית עסקית מסודרת, ואנחנו יודעים איך לשחק במגרש הזה".

* אתה יודע מה המחירים של בזק, HOT וסלקום למכירת תמסורות למפעילים?

"יודע, גם יודע. נהיה יותר זולים מהם, אחרת מה עשינו בזה?".

כניסתה הצפויה של חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת היא בעיה קשה עבור הבעלים החדשים של בזק, שאול אלוביץ'. לפני שנחתמה העסקה, בקבוצת יורוקום לא תיארו לעצמם איום בסדר גודל של חברת החשמל. אם אלוביץ' ואנשיו היו יודעים זאת כבר אז, ספק אם היו מוכנים לשלם את המחיר ששילמו תמורת בזק. אמנם אין צורך לדאוג לאיתנותה של בזק, אבל עדיין אי אפשר להתעלם מהאיום הזה, גם עליה וגם על HOT.