רוח גבית למימן ודנקנר: קיבלו רישיון לתחנת כוח ביוון

GWE, שבבעלות אמפל וכלל תעשיות, צפויה להשקיע כ-100 מיליון דולר בייצור חשמל באמצעות אנרגית רוח

חברת GWE (Global Wind Enregy), הנמצאת בבעלות אמפל וכלל תעשיות (50% כל אחת), קיבלה בסוף השבוע האחרון רישיון ייצור ראשון מהרשות לאנרגיה מתחדשת ביוון (RAE). הרישיון הוא לייצור חשמל באמצעות אנרגיית רוח, בהיקף של 42 מגה-ואט - כך נודע ל"גלובס".

GWE הוקמה בסוף שנת 2007 לצורך השקעה בפיתוח של תחנות לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת מחוץ לישראל. קבלת הרישיון תאפשר לחברה, המנוהלת על-ידי דני גבעוני, לחתום על הסכם ארוך טווח למכירת חשמל לחברת החשמל המקומית של יוון. כן, תוכל החברה לקבל זכות ראשונים על הקרקע עליה תוקם תחנת הכוח, בהתאם לחוק המקומי.

על פי הערכות בשוק האנרגיות המתחדשות, היקף ההשקעה בפרויקט הינו כ-100 מיליון דולר, כאשר התחלת הפעלת התחנה וייצור החשמל מתוכננים לשנים 2012-2013. לרוב, פרויקטים מהסוג הזה נעשים באמצעות שיעורי מימון גבוהים, ובחברה מצפים להחזר ההון העצמי שיושקע בפרויקט תוך פחות מחמש שנים מרגע הפעלתו.

ל"גלובס" נודע עוד, כי GWE ממשיכה לפעול בימים אלה לקבלת רישיונות נוספים לייצור חשמל באנרגיות רוח בהיקף של 250 מגה-ואט ביוון, פולין ובמדינות נוספות באירופה. בתגובה לידיעה, מסר גבעוני כי "אם לחברה יהיה מה להודיע, היא תעשה זאת בצורה מסודרת".

מיזמים קודמים באנרגיות ירוקות

לאמפל זוהי התפתחות נוספת בתחום האנרגיה הירוקה, לאחר שבחודש שעבר הודיעה החברה, בבעלותו של יוסי מימן, על מימוש האופציה שהעניקה לה מרחב, גם היא בשליטתו של מימן, לבעלות על 25% מפרויקט האתנול שהיא מבצעת בקולומביה. במסגרת פרויקט זה חכרה מרחב שטח של כ-100 אלף דונם בו יישתלו קני סוכר מיוחדים, ויוקם מפעל לעיבוד קני הסוכר שיוכל לייצר כ-112 מיליון ליטר אתנול לשנה. הכנסות ראשונות מהפרויקט צפויות בשנת 2012.

בנוסף, מחזיקה אמפל ב-12.5% מחברת EMG, אשר לה הסכם לרכישת גז טבעי בהיקף של עד 7 BCM (מיליארדי מ"ק) לשנה ממצרים, אותו היא מוכרת לחברת החשמל ולחברות תעשייתיות נוספות בישראל.

חלקה של כלל תעשיות, מקבוצת אי.די.בי בראשות נוחי דנקנר, ב-GWE מוחזק על-ידי כלל אנרגיה, שהוקמה בשנת 2008 כשותפות מוגבלת בתחום האנרגיה, לרבות האנרגיה המתחדשת. במסגרת זו קיבלה כלל תעשיות לפני כשנה רישיון מותנה מהרשות לחשמל, להקמת מתקן ייצור חשמל בהיקף של 220 מגה-ואט בטכנולוגיית אנרגיה שאובה באזור הכרמל. החברה גם משתתפת במרכזים של מדינת ישראל להקמת שתי תחנות כוח תרמו-סולאריות בנגב, בהיקף של 110 מגה-ואט כל אחת.