בן-זאב: "קידוח תמר יהיה הכי משמעותי השנה; היזהרו ממניות הגז הקטנות"

MoneyTime, מגזין ההשקעות השנתי של "גלובס", בודק: האם ב-2010 נגלה שמדובר בבועת גז-נפט שדינה להתפוצץ ■ ואיפה בכל זאת כדאי עדיין להשקיע? ■ ובינתיים, הקדחת נמשכת: מועצת הנפט אישרה היום שישה קידוחים נוספים

2009 תיזכר כשנה שבה גילה ציבור המשקיעים מחדש את ענף חיפושי הנפט והגז. בתחילת השנה אירע האירוע המכונן בתעשיית החיפושים, כאשר בקידוח תמר מול חופי הים התיכון, התגלה מאגר המכיל גז טבעי בכמות גדולה במיוחד. ככל שהתקדמה השנה וממדי תגלית הגז הלכו והתבררו, החלו להתעורר לחיים גם מניות שותפויות חיפושים נוספות, לא תמיד בצדק.

כך, למשל, שותפות רציו , לה זיכיונות ברישיונות הסמוכים לשטח בו נמצא מאגר תמר, זינקה לשווי של כמעט מיליארד שקל, על אף שפעילות החיפוש בשטח הרישיונות שלה נמצאת בשלבים ראשוניים בלבד.

גם תחום חיפושי הנפט היבשתיים חזר למרכז הבמה, וכל סימן חיובי מיד הזניק את מניות החברות הרלוונטיות בעשרות אחוזים. בשורה התחתונה, המכנה משותף לכל שותפויות החיפושים בשנה החולפת, בין שגילו תגלית מסחרית ובין שלא, הוא שאת 2009 הן סיימו בעליות של מאות ואלפי אחוזים. העליות הללו אף הביאו לכניסה של כמה חברות מהמגזר למדד המעו"ף היוקרתי. אולם לצד האופטימיות והעליות החדות, עולה החשש שלנגד עינינו מתפתחת בועה.

השנה שתהיה

"הדבר המשמעותי ביותר ב-2010 ימשיך להיות פרויקט תמר", אומר יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים. "יש שורה של אבני דרך שצפויות השנה, בדרך למימוש התוכנית שבשנת 2012 יזרום גז מהקידוח לישראל. חברת נובל צפויה להגיש תוכנית פיתוח, ושותפותיה לקידוח יאשרו אותה. כפי שזה נראה כעת, הכיוון הוא ללכת על קצב הפקה גבוה של 10 BCM (מיליארד מטר מעוקב) לשנה, כך שעלויות ההקמה יהיו בחלק העליון של ההערכות, ומעל 2.5 מיליארד דולר".

מה לגבי שאר החברות במגזר? "אם ימצאו נפט או גז בחברה קטנה ספציפית היא תעלה יותר מהחברות הגדולות", אומר בן זאב. "אבל מדובר בהימור - האם יימצא נפט בקידוח הספציפי הזה, ואת זה אי אפשר לומר. לכן, מבחינת המשקיעים, חשוב לא להיגרר למניות הקטנות".

במה להתמקד

קודם כול, חשוב לזכור כי מגזר חיפושי הגז נחשב לבעל רמת סיכון גבוהה. צריך להיזהר בייחוד מפעילות של ספקולנטים ולא להסתנוור מהתשואות המהירות. למי שבאמת רוצה לנתח מבחינה כלכלית אילו מניות מעניינות להשקעה, יש כמה פרמטרים שחשוב לבדוק.

"מעבר לציפייה לסגירת המימון וחוזים נוספים ממאגר תמר, חשוב גם לדעת מה צפי עלויות התפעול השנתיות, מעבר לעלויות ההקמה", אומר ירון זר, האנליסט הראשי של הלמן אלדובי. "בים תטיס, למשל, עלות התפעול השנתית עומדת על כ-20 מיליון דולר. בתמר אין לנו כרגע מושג מה תהיה עלות ההפקה. על פניו העלות אמורה להיות גבוהה יותר באופן משמעותי, אבל ייתכן שבסופו של דבר היא לא תהיה גבוהה יותר מים תטיס, בזכות היתרון לגודל ואיכות הגז".

אז מאגר גז אחד כבר נמצא, ובעוד מספר שנים יוזרם ממנו גז לחברת החשמל ולחברות נוספות. אולם מה שנותר עדיין בערפל הוא המחיר לפיו יימכר הגז. "חשוב להבין שבגז המחירים נקבעים לפי האזור, בניגוד לנפט שהמחירים בו נקבעים לפי החוזים בחו"ל ויש ארביטראז' שנסגר", אומר עדי שטרן, מנהל תחום אנרגיה בתמיר פישמן. "את הגז קשה לשנע וישנן עלויות אחסנה, ולכן מה שיקבע את מחיר הגז הם הביקושים בשוק המקומי. מחירי הגז בארה"ב לא רלוונטיים לישראל".

22