מועצת הנפט אישרה 6 בקשות; רשיון למודיעין: "ים חדרה"

המועצה המייעצת לענייני חוק הנפט של משרד התשתיות, התכנסה ביום ב' על מנת לדון ולבחון בקשות לזכויות לחיפוש נפט וגז טבעי ולהפקת נפט ■ בהתאם לפרסום אתמול, ברישיון באזור "מד אשדוד" זכתה קבוצת ACC של איש העסקים החרדי חיים ליבוביץ'

החלטות מועצת הנפט שהתכנסה ביום שני, פורסמו היום ושמו קץ לספקולציות שאפפו את שוק ההון בימים האחרונים באשר לזהות השותפויות שיקבלו את רישיונות חיפושי הנפט והגז החדשים. בסך הכל אישרה המועצה שש בקשות למתן רישיונות והיתרי חיפושים, ומסרה כי "על שולחנה הונחו בקשות רבות לזכויות נפט וגז טבעי".

בהתאם לשמועות שנפוצו בשוק אתמול, ברישיון באזור "מד אשדוד" זכתה קבוצת ACC של איש העסקים החרדי חיים ליבוביץ'. כל חברה המגישה בקשה לקבלת שטח רישיון מציעה גם את השם בו ייקרא שטח הרישיון, והשם שבחרה קבוצת ACC - שניגשה למכרז ביחד עם אנשי העסקים ג'קי בן זקן ואברהם נניקשוילי - הוא "שמן".

מקבוצת ACC נמסר היום כי "אנחנו מודים על האמון שניתן בניסיון המקצועי ובמומחיות ובאיתנות הפיננסית של הקבוצה, ונתחיל בהקדם בהכנות לקראת פיתוח השדה. לקבוצה אמון רב בפוטנציאל הטמון בשדה, הן ביחס לאינטרס האנרגטי של מדינת ישראל והן ביחס למשקיעי הקבוצה".

יוסי לוי, מנכ"ל ישראמקו שביקשה אף היא לקבל את רישיון החיפושים באזור זה, אמר היום ל"גלובס" כי "לאחר שנקבל את המלצות המועצה והחלטת הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות בכתב, ונלמד את השיקולים שהנחו אותם במתן הרישיון לקבוצת ACC, נשקול האם לערער ולכנס שוב את מועצת הנפט על מנת שיתקיים דיון נוסף בעניין".

מודיעין זכתה ב"ים חדרה"

קבוצת זרח-גינקו, שהגישה אף היא בקשה לקבלת רישיון באזור מד-אשדוד ולאחר מכן משכה אותה, קיבלה היתר חיפוש לשני האזורים האחרים אליהם הגישה בקשות. ביבשה היא קיבלה רישיון חיפושים מצפון מערב לערד, שיקרא "אורלי", ובים קיבלו זרח וגינקו היתר חיפושים שהשם שהוענק לו הוא "גוליבר" (כפי הנראה בשל שטחו הגדול, שמוערך ב-900 קמ"ר). שטח רישיון זה ממקום ברצועת החוף במרחק של כשבעה קילומטר מהחוף, ברוחב ממוצע של 10 ק"מ בין ראשל"צ לחיפה.

עד היום הבדיקות הסייסמיות שנעשו באזור זה לא היו מלאות כיון שאוניות לא יכלו להתקרב לחוף, אולם כיום ישנן שיטות המאפשרות לבצע סייסמיקה באזורים אלה, ובקבוצה כבר ביצעו התקשרות מוקדמת עם חברה לביצוע סייסמיקות לשם כך. ההערכה היא כי באזור ישנן שכבות הדומות לשכבות בהן נמצאו תגליות הגז "תמר" ו-"דלית".

רישיון חיפושים נוסף, הפעם באזור ים המלח, קיבלה חברתRig Builders Contracting. הגיאולוג ד"ר ברוך דרין קיבל ביחד עם חברת "גריפין אסטרטגיות השקעה", רישיון חיפושים בגליל המערבי בשם "יהל".

שותפות מודיעין של צחי סולטן ואי.די.בי, שהקונסורציום אותו ארגנה עם לפידות חלץ וחברת Tau Capital לא קיבל את רישיון "מד אשדוד", קיבלה רישיון חיפושים אחר בים, שזכה בשם "ים חדרה". רישיון זה ממוקם כ-30 קילומטר ממערב לחוף באזור שבין חיפה לחדרה, ולפני כעשרים שנה ערכה ישראמקו קידוחים באזור. זהו הרישיון הימי השני בו מחזיקה כעת מודיעין, לאחר שלפני מספר שבועות רכשה השותפות 70% מהבעלות על רישיון "גבריאלה", הנמצא במרחק של 15 קילומטר מהחוף בין נתניה לראשל"צ.