איל גבאי: "מי שלא מבחין בהישגי השנה האחרונה ישן שנת דוב"

מנכ"ל משרד רה"מ מרוצה מהקדנציה של נתניהו ומתהדר ברפורמות כמו במינהל מקרקעי ישראל ובהפחתת המע"מ ■ תסבוכת לאומי? התנגשויות עם האוצר? המעורבות של רעיית הבוס? דבר לא מקלקל לו את החגיגה

"הבורר" קוראים לו מאחורי הגב, "האינסטלטור" בפניו. הבוס אומר: "העבודה שלו מאוד סיזיפית, יש בה הרבה שרברבות אנושית". זה איל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החוגג בקרוב שנה על הכיסא.

איך האווירה במשרד ראש הממשלה?

גבאי: "עובדים. מה השאלה?"

שבועות רצופים וגדושים בהרפתקאות שרה נתניהו, רעייתו של.

"משרד ראש הממשלה עובד כמו שעבד בכל החודשים האחרונים, בענייניות רבה. העברנו רפורמה בתכנון ובנייה, אישרנו בממשלה את מעבר צינור הגז ביישובים הדרוזיים, יש ביקורים של ראשי מדינות, ראש הממשלה נסע לביקור בגרמניה, בפולין".

לא מרגישים תחת מתקפה תקשורתית?

"אנחנו בעבודה מקצועית, אנחנו לא מרגישים תחת שום מתקפה".

וראש הממשלה?

"אני לא יודע מה הוא חש באופן אישי, אני יודע שבמגעים שלי איתו, הכל בדיוק כפי שהיה, ענייניות והתקדמות מהירה".

לפני שמונית מנכ"ל עברת שיחה או אישור של רעיית הבוס?

"לא שמעתי דבר כזה. לא ראיתי דבר כזה. לא קרה דבר כזה. גם כמנכ"ל לא ראיתי ולא שמעתי שמישהו מהעובדים עבר... אפשר להמשיך הלאה?"

כן, לגליה מאור, לבנק לאומי, לתסבוכת המשפטית.

"אין כל תסבוכת משפטית. יש חוק שגורמי המדינה צריכים לפעול על פיו, בלי קשר למהות או לאישיות. הנושא כבר התגלגל לפתחו של בג"ץ, שאני מניח שיאמר את דברו בהקדם".

האם ראש הממשלה הבטיח את התפקיד למישהו - אורי יוגב, משה טרי, איזי תפוחי או אחר?

"למיטב ידיעתי ראש הממשלה לא הבטיח לאף אחד".

שנה לבחירות, תן סיכום כלכלי במשפט אחד.

"יציאה ממיתון, צמיחה, וקרקע פורייה לתנופה משמעותית קדימה".

והנה המשפט שלנו: אין רפורמות נועזות, יש מגבלות קואליציוניות, יש עמידה במקום. עם זאת, עמידה יציבה.

"מי שלא הבחין בהישגים של השנה האחרונה, ככל הנראה ישן בה שנת דוב. נעשו דברים שלא נעשו מעולם בממשלה, שלא לדבר בחמש השנים האחרונות".

המהפכה התחבורתית שהצגתם השבוע, זוכה לביקורת קשה. כל זה כדי שתהיה תעסוקה ציבורית לאורי יוגב הממציא והמתכנן?

"תוכנית נתיבי ישראל עושה מה שלא עשו פה 62 שנים: ביטול מושג הפריפריה. זה הרבה מעל לשאלות תקציב. זה חזון דמותה של ישראל בעתיד, כפי שרואה אותו ראש הממשלה נתניהו. משרד התחבורה, שהוא המשרד המקצועי המופקד, ביחד עם משרד ראש הממשלה, גיבשו תוכנית שנועדה לממש חזון זה. מול משרד האוצר מתקיימים דיונים בעניין הצד התקציבי למימוש התוכנית. בסופו של דבר, התוכנית תובא להכרעת הממשלה".

מנין בדיוק יבוא הכסף לכל זה?

"על פני 15 שנות חיי התוכנית, מדובר בשברירי אחוז מתקציב המדינה".

הפחתת המע"מ - עליי

למנכ"ל משרד ראש הממשלה אין סמכויות חוקיות. הוואקום הזה יצר מנכ"לים שונים ומשונים. מודל הבריון של שמעון שבס ואביגדור ליברמן, מודל העוזר הצמוד לראש הממשלה של משה ליאון, רענן דינור, אביגדור יצחקי ואילן כהן, והמנכ"ל הכלכלי המתערב-מחליט-מוביל מדגם יוסי קוצ'יק ואיל גבאי.

הדברים הכי מעניינים קורים בחדרו של הראש. אם המנכ"ל מתמקם שם ונושם אוויר פסגות, קונספירציות ואירועים פוליטיים, דיפלומטיים וביטחוניים, הוא גולש לתפקיד בעל סוד, עוזר בקבלת החלטות, כשהוא עצמו לא מחליט כלום. מרגע שנתניהו מינה עצמו שר-על כלכלי ואת גבאי למנהל כללי, סומנו כלל המשחק: נתניהו העביר לגבאי את התיק הכלכלי, הכוח, הגיבוי, הסמכות והצהרות הערכה פומביות. גבאי סימן עצמו כבעל יכולת להניע ולתת לשינויים ולתיקונים להתרחש, בשליחות הבוס או ביוזמתו תחת מטריית הבוס. נתניהו, כמנהגו, נותן מרחב מחיה אבל משגיח מלמעלה. לפעמים, וזה כבר קרה ללא מעט בכירים שהיו איתו, עד שקם לו צורך אישי, פוליטי או מפלגתי באיזה שעיר לעזאזל. באותו רגע הכל מתייבש.

שמונה חודשים יושב גבאי על הכיסא, נמרץ ונלהב. עם עבר במשרד המשפטים, ברשות החברות ובאוצר, הוא מכיר את מסתרי הכלכלה הפוליטית. יודע לתכנן, עם מי, על מה ואיך לדבר גם כשמדובר בסחר סוסים.

גבאי: "התפקיד שלי הוא לא לנקז את כל צרות העולם ולא להיות פותר הבעיות של הממשלה. אני צריך להיות גורם יוזם ומאפשר. מאפשר למשרדים לבצע את המדיניות שהם רוצים בה ולהיות גורם יוזם, לצד ראש הממשלה ומטעמו. להעביר במהירות ובמקצועיות רפורמות, להביאן לחקיקה תוך זמן לא ארוך. אין לי תפקיד ביצועי, אני יוזם ומעביר לביצוע המשרדים. אני, מכאן, בטח לא אעשה רפורמה בחברת החשמל ולא אחליט בעניין ועדת חודק".

הבעיה היא שעם נתניהו וגבאי נראה משרד האוצר כמי שנגרר ונסחב מאחור ומשרד ראש הממשלה משתלט עליו. נתניהו מיומן יותר מיובל שטייניץ, גבאי מעורה ומשופשף יותר ממנכ"ל האוצר חיים שני, יוג'ין קנדל, היועץ הבכיר של ראש הממשלה, הוא שהביא את עודד שריג לשוק ההון באוצר, גבאי ואודי ניסן הממונה על התקציבים באוצר חברים טובים עוד מבית הספר, וראש רשות החברות החדש, דורון כהן, בכלל התמודד בזמנו, בתקופת אריאל שרון, מול גבאי על תפקיד ראש הרשות. גבאי ניצח אז והעביר כמה שנות הפרטה סוערות במיוחד.

נראה שעל ההתחלה גם הכרזתם מלחמה על האוצר וגם סימנתם עצמכם כמנצחים.

"זה לא נכון. ממש לא. הנה הדוגמה האחרונה בעניין ההחלטה על העובדים הזרים. שר האוצר הוביל. משרד האוצר עשה את כל העבודה. אנחנו היינו מעורבים באמצעות המועצה הלאומית לכלכלה, ואני עזרתי להם להעביר את זה לאישור בממשלה. אנחנו לא מתערבים בכל נושא של האוצר. אנחנו לא יוזמים כל נושא. יש הידברות, אנחנו לא במריבות כמו שהיו בממשלות קודמות. אנחנו מקיימים שיחות יומיומיות, זו לא שיחה בין שני משרדים, זו שיחה בתוך אותה ממשלה".

למשל, הפחתת המע"מ ב-0.5%: הסיפור שמסתובב הוא שנתניהו החליט, התקשר לספר ליובל שטייניץ, אמר לו "תגיד לנסרדישי שיכין את הקרקע'", ולמחרת יצאה ההודעה על הפחתת המע"מ.

"ממש לא נכון. לא מיניה ולא מקצתיה. ואני יודע כי הייתי מעורב מהשלב הראשון. אני דיברתי על זה עם שר האוצר ועם אודי ניסן, אחר-כך באנו לראש הממשלה והיה דיון ארוך של ארבע שעות".

אתה?

"כל הזמן יש בחלל האוויר הפחתות מסים. זה רץ בתוך הגנטיקה של הממשלה הזו, מתוך אמונה וידיעה ומציאות וניסיון שזה מביא להגדלת התוצר. אנחנו עוקבים כבר חודשים אחרי הגידול בהכנסות המדינה והיה ברור שאם..."

אתה צריך להיות שר חוץ, לפחות קונסול.

"מה אתם רוצים שאענה לכם? היו שיחות בינינו לבין משרד האוצר, על פני זמן".

על קו הזינוק

האם סטנלי פישר יהיה הנגיד הבא?

"פישר עשה עבודה מצוינת, אני חושב שהוא מרגיש סיפוק מאוד גדול, אני לא רואה סיבה שהוא והמדינה לא ירצו בהארכת הכהונה".

אז למה ראש הממשלה לא פנה אליו ולא אמר לו: "סטן יקירי, אני ועמישראל נודה לך מאוד אם תישאר איתנו עוד קדנציה"?

"אני חושב שאת הפנייה, לכשתהיה, יעשו יחד שר האוצר וראש הממשלה, והיא תגיע כשהזמן יהיה מתאים. לא צריכים לרוץ חצי שנה לפני".

האם הפנייה ממתינה להעברה בכנסת של חוק בנק ישראל החדש?

"לא".

האם הפנייה תלויה בהעברת אגף שוק ההון לבנק ישראל?

"לא".

אתה מדבר גם על דעת פישר?

"בשיחות שלי עם נגיד בנק ישראל ברור לי וברור לו שההחלטה של המדינה וההחלטה שלו לא ינבעו מחוק בנק ישראל או מהעברת שוק ההון".

יש בעיה ציבורית הנוגעת לשכר עובדי הבנק, למרות שאתה נתת בזמנו הכרעה בשם ראש הממשלה, וגם אתה חילקת להם תוספת ממתקים.

"אני רואה שאילן (לוין, הממונה על השכר באוצר, ס.ק.ל) שכנע אתכם באיזושהי תיאוריה של קונספירציה".

אנחנו מכירים את תאוותנות בנק ישראל. "הפשרה" שלך הצליחה לעבור רק כי משרד האוצר היה חדש אז. עובדי הבנק ממשיכים לקבל תוספות יוצאות דופן.

"ומעניין שהממונה על השכר לא מתערב".

אתה לא יכול להוריד לממונה את הראש ואחר-כך לשאול למה הוא לא מתערב.

"ממש לא נכון. חברים, אתם לא מבינים את המנגנון. אתם באמת רוצים לפתוח עוד פעם את סיפור השכר בבנק ישראל?"

הח"כים יפתחו את זה בשבוע הבא בכנסת. האם ייתכן שראש הממשלה יפעל לסחוט את הסכמת הח"כים בכך שיציב את העברת החוק מול איום בזעזוע כלכלי בגלל אי-הסכמת פישר להישאר?

"לא. ממש לא. אין שום קשר בין הדברים".

אז למה מחכים? הנגיד מסיים במאי.

"מה, אנחנו צריכים לעמוד עם סטופר?"

המשבר הכלכלי בישראל נגמר?

"לא. אנחנו בשלבי יציאה ממנו, הוא לא הסתיים. יש כיסי אבטלה, יש תעשיות שעדיין נמצאות בנסיגה. אנחנו בכיוון חיובי. עדיין לא במצב מושלם - שבו יש צמיחה המתחלקת על פני כל האוכלוסייה, ואין חברות שיש איום על שרידותן".

עם זאת, עושה רושם שממשלת נתניהו לא פועלת תחת תחושת איום כלכלי.

"תוכנית הבלימה שעליה הודיעה הממשלה עם כניסתה בשילוב עסקת החבילה במשק ענו בדיוק על הצרכים, והיא מניחה אותנו בעמדת זינוק מצוינת לתנופה ולצמיחה. יש לנו אחריות פיסקלית משמעותית, ועל פני שנים נהיה במתווה של יחס חוב-תוצר יורד".

השנה הוא עלה.

"נתניהו כשר אוצר קיבל משק במשבר, ובשנות כהונתו ירד יחס החוב-תוצר ב-5% ושינה מגמה. כך, בארבע שנות קדנציה כראש ממשלה, הוא יביא ליחס חוב-תוצר נמוך מ-79% שעליהם הוא עומד השנה".

כמנהל רשות החברות היה לך קשר עם "אבירי" העסקים. עכשיו הם מתדפקים על דלתך?

"כמעט ולא".

ועל דלת ראש הממשלה?

"לא ראיתי אותם בחדרו של ראש הממשלה".