השוק המתעורר של הטרנזקציות

רכישת AmberPoint על-ידי אורקל מעידה כי שאר ענקיות המחשוב בדרך לתחום ה-BTM

באורקל לא מחכים לאישורים מיוחדים כדי לזוז קדימה. רוב הארגונים בעולם היו עוצרים את הנשימה בזמן שעסקה מורכבת כמו בליעת סאן תמורת כ-7.4 מיליארד דולר עומדת על הפרק, אך לא בעסק של לארי אליסון. ענקית התוכנה (ובעצם, ענקית מחשוב) הספיקה לקנות שלוש חברות מאז תחילת השנה, אחת מהן ישראלית - קונברג'ין - וברור שזו רק ההתחלה. אורקל לא רכשה את סאן כדי לעצור בחצי הדרך, והיא תשלים בעתיד הקרוב את פורטפוליו המוצרים בתחומי התקשורת והשירותים.

אחת הרכישות שביצעה החברה השבוע הייתה של חברת התוכנה AmberPoint, שעוסקת בתחום מעורפל, המוגדר באופן רשמי כ"פיקוח בזמן ריצה על ארכיטקטורת שירותים". כשמתעמקים באותיות הקטנות, מסתבר שמדובר בבקרה על טרנזקציות עסקיות, הידועה בשם הקוד BTM (Business Transaction Management), התחום שאמור להיות הדור הבא של ניהול ביצועי תשתיות המחשוב בחברות, תוך התמקדות בצד העסקי (BSM).

כבר כמה שנים קיימות ספקולציות על השינויים הצפויים במרחב התחרותי של ניהול התשתיות. רביעיית החברות CA, BMC, HP ו-IBM עדיין מובילות ללא עוררין את השוק, אבל להערכת חברות המחקר, זה רק עניין של זמן עד שנראה שינוי. על הפרק עומדות בעיקר מיקרוסופט, SAP, סיסקו, וכמובן אורקל. חברות אלה, לפי הערכות, יבצעו בשנה-שנתיים הקרובות מהלכים אסטרטגיים כדי לבסס יכולות גם בעולם הזה.

על-פי ההיסטוריה של אורקל, ברור שאם החברה הייתה מעוניינת לבסס את עצמה בשוק חדש היא הייתה מבצעת מהלך גדול בהרבה, כמו רכישת BMC לדוגמה, שנסחרת היום בשווי שוק של 6.6 מיליארד דולר. אבל עצם ההתמקדות בסטארט-אפ - שעל-פי הערכות, מכר ב-15 מיליון דולר בלבד ב-2009 - מעידה לא רק על אורקל אלא גם על הטכנולוגיה. זוהי הפעם הראשונה שחברה גדולה רוכשת חברה שמתמקדת בתחום ה-BTM, שהוא עדיין שוק בתולי יחסית, ורק ב-2010 צפוי להתחיל באמת לצמוח. הכוונות באורקל הן כנראה לא להתפרץ לשוק (בינתיים) אלא רק לשפר יכולות באופן נקודתי.

לפחות בשלוש חברות בישראל - אופטיר, קורלסנס וקורליקס - מסתכלים על הרכישה בציפייה. שלושתן שחקניות מובילות בתחום ה-BTM, נמצאות יחסית בתחילת הדרך ורואות את 2010 כשנת הפריצה. לאחרונה העריך אנליסט IDC, דן יכין, כי נראה כניסה של החברות הגדולות לתחום, מה שיעיד על ההתחממות של השוק. אורקל מהווה את דריסת הרגל הראשונה והממשית של ענקיות המחשוב והתוכנה בשוק, שעשויה להעיד על השנה הסוערת שמצפה למי שנמצא בו.