מפתח גוגל באזז: "לא שוקלים כרגע אינטגרציה עם פייסבוק"

ראש צוות הפיתוח של גוגל באזז, הוגו בארה, טוען בראיון בלעדי ל"גלובס" כי לא נכון להשוות את השירות החדש לרשתות חברתיות אחרות: "זה כלי ייחודי בהשוואה לפייסבוק" ■ "Orkut דווקא פופולרית בכמה שווקים"

"ההשקה של Google Buzz מאוד חשובה לגוגל. אנחנו סבורים כי הרשת היא חברתית במהותה, והיא רק תלך ותהיה יותר ויותר חברתית. זה הכיוון שאליו גוגל הולכת, ונמשיך לפתח עוד ועוד כלים חברתיים". כך אומר הוגו בארה, ראש צוות הפיתוח של Google Buzz, בראיון בלעדי ל"גלובס".

שירות Google Buzz הוא שכבה חברתית המתווספת לשירות הדואר האלקטרוני Gmail, שמאפשרת למשתמשים לכתוב עדכוני סטטוס ולהפיצם לרשימת עוקבים. כמו כן יכולים המשתמשים לשתף חברים בתמונות ובקטעי וידיאו, תוך התממשקות לנכסי אינטרנט נוספים של גוגל (YouTube, פיקאסה, גוגל רידר ובלוגר). השירות מאפשר גם לעדכן מהסלולר, תוך הצגת המיקום הפיזי של המשתמש.

השקת גוגלבאז, רשת חברתית / צלם רויטרס

* רק לפני כחצי שנה השקתם את Google Wave שלא ממש תפס. האם Google Buzz הוא למעשה הודאה בכשלון Google Wave?

"ברור שמי שמשתמש בשני המוצרים יגלה הרבה דברים משותפים, וגם ברור ש-Google Wave (כלי תקשורת לשיתוף מידע ותוכן בזמן אמת - נ.פ) היווה השראה לצוות של Google Buzz, שעובד על פיתוח המוצר כבר שנה. אבל יש הבדלים בין הכלים: Google Buzz הוא כלי מעולה לניהול שיחה מרובת משתמשים, ואילו Google Wave מבוסס יותר על אלמנטים של שיתופיות בזמן אמת, כגון יצירת מסמכים משותפים".

* מייסד גוגל, סרגיי ברין, לקח חלק פעיל במסיבת העיתונאים שקיימתם שלשום. האם זו עדות לחשיבות הרבה שאתם מייחסים למוצר החדש, בהשוואה ל-Google Wave לדוגמה?

"לא בהכרח. יצא שסרגיי היה יותר מעורב במוצר הזה, בהשוואה ל-Google Wave שפותח באוסטרליה, אבל זה לא אומר שמדובר במוצר שהוא יותר חשוב עבור גוגל".

* לא מדובר במוצר שהוא בחזקת מעט מדי ומאוחר מדי, כשמרבית המשתמשים כבר רשומים בפייסבוק ובטוויטר?

"לא, שכן לא מדובר ברשת חברתית אלא בהרחבה של שירות קיים, שמיומו הראשון היה כלי חברתי. לכן, זה לא נכון להשוות אותו לרשתות חברתיות אחרות. אני חושב שדווקא מדובר בכלי ייחודי בהשוואה לפייסבוק".

* באיזה מובן?

" במובן של הרלוונטיות של השירות והדירוג של המידע שמוצג למשתמש - זה משהו שייחודי ל-Google Buzz. המומחיות של גוגל מתבססת על רלוונטיות של מידע ודירוג המידע - זה מה שגוגל עושה הכי טוב. את זה אנחנו רוצים ליישם גם בזירה החברתית של המשתמשים - להציף בפניהם את התגובות והשיחות שעשויות הכי לעניין אותם. בנוסף, מדובר בכלי שהוא מבוסס על שיחה. זה נכון שהוא מאפשר לחלוק מידע כמו פייסבוק או טוויטר, אבל רמת השליטה שניתנת למשתמש היא גבוהה בהרבה".

* אז מה שאתה אומר זה שגוגל שומרת יותר על הפרטיות מאשר טוויטר או פייסבוק?

"זה לא שאכפת לנו יותר מפרטיות מאשר להם, אלא שאנחנו נותנים יותר אפשרויות שליטה למשתמשים. הבחירה היא בידי המשתמשים, והיא קלה מאוד".

אחת הביקורות המרכזיות שכבר הספיקו להיאמר כנגד Google Buzz היא העובדה שמדובר בניסיון להפוך זירה שמיועדת בעיקר למטרות עבודה, לזירה חברתית במהותה. אולם, בארה טוען כי "אני לא חושב שזו בעיה. ראשית, שיתוף ציבורי הוא מודל שהוכח כפופולרי מאוד ואף מוצלח, וטוויטר היא ההוכחה הטובה ביותר לכך. שנית, Google Buzz מאפשר שליטה מלאה על מה אתה חולק ועם מי אתה חולק את זה".

* עד היום לא נחלתם הצלחה בהשקת שירותים חברתיים, כדוגמת הרשת החברתית Orkut. מה שונה היום?

"אני לא ממש מסכים עם הטענה. Orkut דווקא פופולרית בכמה שווקים, בהם הודו וברזיל, והיא יותר פופולרית משירותים מתחרים בשווקים הללו. חוץ מזה שגם Gmail הוא דוגמה לכלי חברתי שמיומו הראשון הוא מאוד מוצלח, ואני באמת סבור כי יש ל-Google Buzz סיכוי טוב להיות Killer App".

* אז מיהו המתחרה העיקרי שלכם: פייסבוק או טוויטר?

"אנחנו לא נוטים להגיב על מתחרים בדרך-כלל - אנחנו מתרכזים בצורך לפתור בעיות של משתמשים. אנחנו מאמינים שיש לנו פיתרון ייחודי, אבל נאלץ להמתין ולראות מה המשתמשים אומרים על זה".

* מה אתה חושב על הביקורת של יאהו, לדוגמה, שהצהירה כי היא השיקה את יאהו באזז כבר לפני כשנה?

"אני לא ממש יודע מה הם אמרו, אבל יש להם גם את יאהו מייל ויאהו Maps, כך שאני לא בטוח שהתגובה שלהם רלוונטית", הוא מוסיף בעקיצה.

* האם אתם מתכננים לאפשר למשתמשים לעשות אינטגרציה עם פייסבוק שתאפשר שיתוף חברים וסטטוסים בין הרשתות?

"כרגע אין לנו תוכניות כאלה, אבל אנחנו בהחלט לא שוללים את זה. נראה מה המשתמשים יגידו ואיך השירות יתפוס, ונשקול בהתאם לכך אם לאפשר זאת".

יצויין כי Google Buzz מתבסס על מערכת תכנות פתוחה (API), שתאפשר למפתחים - אם ירצו בכך - ליצור פיצ'ר משלהם לאינטגרציה בין פייסבוק ל-Google Buzz.