ספקית האשלג הגדולה בהודו: מחסור באשלג צפוי כבר במארס

מנכ"ל IPC: "ההערכות הן כי הקונים ההודים יבקשו להתחיל את המו"מ השנתי על חוזי ההספקה מוקדם יותר מבשנים הקודמות" ■ להודו נותרו רק 500 אלף טון לאחר שלא מימשה אופציות לרכישת 800 אלף טון במחיר 460 ד' לטון

"מחסור באשלג צפוי בהודו במארס" כך דיווחה היום ספקית האשלג הגדולה בהודו, International potash co., הודו היא יבואנית אשלג הגדולה בעולם. "ההערכות הן כי הקונים ההודים יבקשו להתחיל את המו"מ השנתי על חוזי ההספקה מוקדם יותר מבשנים הקודמות", אמר אנדריי אפיפנוב, מנכ"ל IPC בראיון במוסקבה. זאת לאחר שב-9 בפברואר אמר "אנו רואים התחדשות משמעותית בביקושים לאשלג בכל השווקים, למעשה מכרנו את כל המלאי שלנו עד סוף הרבעון הראשון ואנו מאמינים כי כך עשו גם יצרניות האשלג האחרות".

ביולי חתמה הודו חוזים לרכישת אשלג בהיקף של 5.3 מיליון טון מטרי במחיר של 460 דולר לטון, כך עולה מנתוני חברת VTB קפיטל הרוסית. בעוד שהמחיר שנקבע ביולי היה נמוך ב-26% ביחס למחיר הקודם שנקבע בחוזים מסוג זה מוקדם יותר במהלך 2009, הרי שהוא גבוה מהמחיר של 350 דולר לטון עליו חתמו הסינים עם חברת BPC הבלרוסית, חוזה שגרר אחריו חתימה על מחירים דומים גם מצידן של יצרניות נוספות בהן גם כי"ל ופוטאש.

החתימה על החוזים בסין הובילה לכך שהודו נמנעה מלממש אופציות לרכישת כ-800 אלף טון שהוצעו לה בחוזים השנתיים הקודמים, וזאת כאשר על פי ההערכות הודו עושה שימוש מדי חודש בכ-500 אלף טון. "הודו נוטה לצרוך כל מה שהיא מייבאת" העריך האנליסט דניאל יעקב משלוחת סיטיגרופ במוסקבה והוסיף "להודו אין יכולת לצבור מלאים בהיקף העולה על מיליון טונות בזמן נתון".

עיקר השימוש בהודו וסין באשלג הינו לצורך דישון גידולי האורז, הפירות והירקות והחקלאים שם יכולים לדלג על הזמנות של דשנים עד שנה ללא שתיהיה לכך השפעה משמעותית על תוצרתם, מעריך האנליסט. לכך מתווספים דבריו של מנהל הקואופרטיב ההודי של הדשנים לחקלאים שהעריך כי בהתייחס לרמת מלאים של 500 אלף טון - הביקושים יגדלו רק בחודש יוני.

נציין כי מובילת הענף, חברת פוטאש הקנדית צופה כי הביקוש הגלובלי לאשלג השנה יסתכם ב-50 מיליון טון, לעומת ביקוש של פחות מ-30 מיליון טון בשנה שעברה כאשר המשבר הכלבלי פגע בביקושים. בשנת 2008 נמכרו 54 מיליון טון אשלג.