הבית הלבן: דברי איראן על יכולותיה הגרעיניות - פוליטיקה

הסטייט דיפרטמנט: טהראן מטילה הסגר "כמעט טוטלי" על זרימת המידע במדינה ■ הכרזות הממשל על רקע דיווחים שאיראן נתקלת בקשיים מפתיעים במאמציה להעשיר אורניום

ממשל אובמה הכריז הערב (ה'), כי הצהרות איראן על יכולתה הגרעינית הן התרברבות וכי יכולתה האמיתית להעשיר אורניום אינה עולה בקנה אחד עם הצהרותיה הפומביות.

זו היתה תגובת הממשל על טענת נשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד, מהבוקר, שארצו הצליחה להעשיר אורניום ברמה גבוהה יותר מאשר אי פעם.

דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, אמר, כי הצהרת אחמדיניג'ד מבוססת על פוליטיקה, לא על פיזיקה. הוא תקף את ההצהרות הלוחמניות של אירן ואמר שהן מגבירות את בידודה בעולם מפני שמדינות תבל מאוחדות עתה יותר נגדה בהשוואה לעבר.

דובר משרד החוץ בוושינגטון, פ.ג'. קראולי, אמר אמש, כי אירן מנסה להטיל הסגר "כמעט טוטלי" על זרימת המידע במדינה, עובדה שמעידה, בראש ובראשונה, שהמשטר באיראן חרד יותר מכל מעמו שלו.

החלטת הבית הלבן להכריז בפומבי על הספקות לגבי יכולתה הגרעינית של איראן התקבלה כמעט במקביל לפרסום כמה דו"חות של מכוני מחקר על קשיים במאמצי איראן להעשיר אורניום. לפי הערכות חדשות בוושינגטון, שמצוטטות בוושינגטון פוסט, כשלי ציוד וקשיים אחרים עשויים לשבש את תכניות טהראן להאיץ במידה דרמטית את יישום תכניתה להתחמשות גרעינית.

פקידי ממשל לשעבר ומומחי גרעין עצמאיים אמרו לעיתון, כי הקשיים הטכניים הנמשכים עשויים לעכב, אם כי לא לבלום, את התקדמות איראן לקראת יכולת גרעינית-צבאית. עיכוב כזה יעניק לארה"ב ובעלות בריתה זמן רב יותר לפעולה דיפלומטית לסיכול התכנית הגרעינית האיראנית.

דרישות ישראל מהמערב לפעול נגד ההתחמשות הגרעינית של איראן נעשו נעשו פחות קולניות בחודשים שחלפו, אומר העיתון. כתב גלובס מציין, ידיעות דומות פורסמו בתקשורת האמריקנית (וצוטטו בגלובס) לפני כמה שבועות, אך הפעם נוסף להן מידע חדש ומפורט יותר.

למרות הרטוריקה המתלהמת של איראן, הצביעו דו"חות או"ם בשנה שחלפה על ירידה ביכולת הייצור של המתקן המרכז להעשרת אוראניום, ליד נאטאנז. הערכות חדשות, שמבוססות על ניתוח נתונים פנימיים בדו"חות צוותי המשקיפים של או"ם בשלוש השנים האחרונות, מצביעות על כך שהבעיות הטכנולוגיות של איראן עמוקות יותר מכפי שסברו תחילה.

לדברי כמה פקידים, הבעיות בצנטריפוגות מחוללות חשיבה מחודשת לגבי המיידיות והדחיפות של האיום הגרעיני האיראני, למרות שאיראן מפגינה יכולות טכנולוגיות מרשימות, כגון תכנית הטילים שלה.

אך אנליסטים גם מזהירים, שאיראן עדיין מסוגלת להפיק מספק מועשר כדי לייצר ארסנל קטן של נשק גרעיני, אם אכן תחליט לעשות זאת. היא מתכננת להקים 10 מפעלים חדשים להעשרת אוראניום.

כמה פקידים אמריקניים מציעים ערוץ חשיבה אחר: הם אינם מוציאים מכלל אפשרות ששחיקת התפוקה בנאטאנז אינה אלא הונאה איראנית, מאמץ להסות את יכולותיה האמיתיות של טהראן, עד הניסוי הגרעיני הראשון שלה.