אירופה מחקה העליות בשל נתוני הצמיחה; אתונה איבדה 2.1%

עליות של כ-1% מהבוקר נמחקו לאחר פרסום נתונים שהעידו על בלימת ההתאוששות הכלכלית באירופה ברבעון הרביעי של 2009 ■ הבורסות באסיה ננעלו בעליות - מניות חברת הנחושת הגדולה בסין קפצו

שוקי אירופה נעלו את יום המסחר האחרון של השבוע בירידות, כאשר מדד ASE של אתונה נפל ב-2.1% וננעל על 1.899 נקודות, לאחר שראש ממשלת יוון אמר כי "האיחוד האירופי מתייחס לארצנו כל שפן נסיונות". עד כה לא פורסם מתווה ברור לתוכנית החילוץ על יוון על ידי האיחוד האירופי.

באסיה ננעל הבוקר המסחר בעליות שערים אולם באירופה נמחקו עליות של כ-1% מהבוקר, לאחר שבצהריים פורסמו נתוני צמיחה מאכזבים שהעידו על בלימת ההתאוששות בגוש האירו ברבעון הרביעי של 2009. גם ירידות השערים בוול סטריט הכבידו על אירופה, כאשר ברקע, סין ביצעה הידוק מוניטארי נוסף - השני במספר החודש.

כלכלת אירופה צמחה ב-0.1% בלבד ברבעון הרביעי, לעומת צפי לצמיחה של 0.3%. גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, קפאה על שמריה ברבעון החולף והשפיעה על הגוש כולו. צרפת אמנם צמחה ב-0.6%, אך יוון וספרד משכו את נתוני גוש האירו מטה.

על הבורסות באירופה מכבידה גם ההחלטה של הממשל הסיני להורות לבנקים המסחריים להגדיל את רזרבות המזומנים שלהם, וזאת על מנת לרסן את מתן האשראי ולקרר את הצמיחה בסין מחשש להתפרצות אינפלציונית. עם היוודע החדשות, הגיבו החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט בירידות של כ-0.8% וגררו עימם את הבורסות באירופה.

בסיכום שבועי, מדד עלה ב-1%, מדד פוטסי הוסיף 1.6%, מדד דאקס עלה ב-1.2%.

מניות הבנקים ממשיכות גם היום לרדת, כדוגמת ברקליס , לוידס ורויאל בנק אוף סקוטלנד . מנגד, מניות הנפט כגון בריטיש פטרוליום ורויאל-דאץ'-של מושכות מעלה. מניה נוספת שבולטת היום במסחר היא ThyssenKrupp , יצרנית הפלדה הגדולה בגרמניה, אשר הביסה את תחזיות האנליסטים בדו"חותיה הרבעוניים הודות לתוכנית ההתייעלות בה נקטה ועלייה בביקושים למוצריה.

צפירת ההרגעה מיוון נשמעה גם באסיה

הבורסות באסיה נסחרו היום בעליות זה היום הרביעי ברציפות והשלימו את רצף העליות הארוך ביותר מזה כחודשיים. במזרח מעודדים מהעליות שנרשמו אמש בוול סטריט, נוכח חילוץ כלכלת יוון על ידי האיחוד האירופי, חילוץ שנוטע תקוות בקרב המשקיעים כי ההתאוששות הכלכלית העולמית תימשך, למרות שהאיחוד האירופי לא ממש פירט מהי תוכנית החילוץ.

מדד ה-MSCI אסיה עלה היום ב-0.5% זה היום הרביעי ברציפות. כלכלנים בשלוחת הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל ביפן מסרו לסוכנות בלומברג, כי "האיחוד האירופי ימנע משבר חוב ביוון, מה שישפיע לחיוב גם על מדינות אחרות כמו פורטוגל. בינתיים, החברות ברחבי העולם נקטו בתוכניות התייעלות מאסיביות, כך שכל עלייה ולו קטנה ביותר במכירות תהיה משמעותית מאוד להתאוששות ברווחים".

צרות החוב של יוון ללא ספק השפיעו אל הלך הרוח בשווקים, והדבר ניכר היטב בפדיונות בקרנות המנייתיות החשופות לשווקים המתעוררים. לפי נתוני חברת EPFR Global, בשבוע שהסתיים ב-10 בפברואר משכו המשקיעים כספים בהיקף של 2.9 טריליון דולר - שיא שלא נראה מאז ה-9 ביולי 2008.

מבין המניות שבלטו היום באסיה, נזכיר את מניית תאגיד מיצובישי שעולה בבורסה טוקיו. 39% מהכנסות התאגיד, העוסק במסחר, מגיעות ממכירת סחורות. מניית חברת האלקטרוניקה סוני , אשר 23% מהכנסותיה מגיעות מארה"ב, נסחרת גם היא בעליות. בסין, מניית Jiangxi Copper (סימול בבורסת הונג-קונג: 0358), יצרנית המתכות הגדולה ביותר בסין, עלתה ביותר מ-2% לאחר שמחיר הנחושת עלה בשיעור השבועי הגבוה ביותר מאז אוגוסט - 10%.