הבנק העולמי: השכר בחברת החשמל גבוה, התעריפים נמוכים

הדו"ח קובע כי שכר העובדים בחברת החשמל גבוה בכ-38% ביחס לעובדי חברות חשמל דומות בעולם, אך במקביל תעריפי החשמל נמוכים בכ-20%

שכר עובדי חברת החשמל הוא הגבוה ביותר בעולם ותעריפי החשמל בישראל נמוכים. אלה המסקנות העיקריות העולות מדו"ח שהכין הבנק העולמי על חברת החשמל, שהוזמן לבקשת החברה שרצתה להוכיח כי תעריפי החשמל בישראל נמוכים ובדרך קיבלה גם עקיצה באשר לרמות השכר של עובדיה.

שכר ממוצע של עובד בחברת החשמל הסתכם בשנת 2008 בכ-30 אלף שקל בחודש. לפי הדו"ח, מדובר בשכר הגבוה ב-38% מזה של עובדים בחברות חשמל מונופוליסטיות אחרות מולן נערכה ההשוואה של הבנק העולמי. עם זאת, כמות העובדים בחברת החשמל דומה לזו של החברות המושוות (במדינות כמו קוריאה, צ'כיה, אירלנד, מלזיה, יוון ופורטוגל).

מהדו"ח עולה עוד, כי חברת החשמל נאלצה להפחית את רמת ההשקעות בשנים האחרונות לרמה נמוכה מהרמה הרצויה בשל תעריפי החשמל הנמוכים, יחס חוב להון עצמי גבוה ועלויות שכר גבוהות. לפיכך, הדו"ח קובע כי החברה תתקשה לממן את ההשקעות הנדרשות לשנים 2010-2013 כדי לעמוד בביקושים הצפויים לחשמל, וזאת במסגרת התעריפים הנקבעים ע"י רשות החשמל שלאחרונה הודיעה על הוזלת התעריפים ב-10-16% - ההוזלה החדה בהיסטוריה.

הדו"ח קובע גם שכדי שחברת החשמל תוכל לממן כמחצית מההשקעות ממקורות פנימיים ולקחת על עצמה חובות חדשים לאיזון צרכי ההשקעה, יש לייקר את התעריפים ב-3-5% במצטבר על פני 4 השנים הבאות. בדו"ח צוין כי תעריפי החשמל בישראל (נכון ל-2008) נמוכים בכ-20% מאלה שבמדינות המושוות. ממצאי הדו"ח יוצגו היום בפני הנהלת חברת החשמל.