עו"ד אורי קורב יצא לחופשה; שלב ההוכחות בתיק אולמרט יידחה

(עדכון) - קורב, שכינה את השופטים "חמורים", עורר זעם רב בקרב השופטים: "האם העם השתגע? פתאום הפוליטיקאים הם המלאכים והשופטים הם 'חמורים גדולים'?" ■ מנהל בתי המשפט ללשכת עוה"ד: להעמיד את קורב לדין משמעתי

עו"ד אורי קורב יצא הערב (א') לחופשה מעבודתו בפרקליטות. כתוצאה מכך תידחה פתיחת שלב ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

קורב זומן הערב לבירור אצל פרקליט המדינה, משה לדור, ובפגישה מסר ללדור כי הוא מבקש לצאת לחופשה קצרה עד להודעה חדשה.

קורב אמר כי הגם שהפרסומים בימים האחרונים היו בחלקם מסולפים ומכוונים נגדו, הוא מבקש להביע צער כן ועמוק על הפגיעה שגרם כתוצאה משימוש בסגנון שלא היה לו מקום.

הפרקליטות מתכוונת לפנות בימים הקרובים לבית המשפט המחוזי בירושלים ולבקש דחייה לפרק-זמן שלפי שעה אינו ידוע בתיק אולמרט, שאמור היה להישמע החל מהשבוע הבא בקצב של 3 דיונים בשבוע.

השופטים זועמים

"האם העם הזה השתגע? פתאום הפוליטיקאים הם מלאכים והשופטים הם חמורים גדולים?" - כך, במילים אלה, מביעים השופטים את זעמם על דברי ההשתלחות של עו"ד אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים במערכת בתי המשפט, שפורסמו שלשום (ו').

בהודעה שחיבר גורם בכיר במערכת בתי המשפט ושהועברה היום באמצעות המייל לעשרות שופטים נוספים, קורא השופט לחבריו "להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי".

"ברור שהמערכת איננה מושלמת", כתב השופט במייל שהגיע לידי "גלובס", "אבל היא אף פעם לא היתה. דווקא בשנים האחרונות יש מאמץ ניהולי וארגוני גדול והקפדה בתהליכי הבחירה: מלאי התיקים יורד; פסקי דין ניתנים מהר יותר. נכון שיש גם שופטים מעטים שצריכים עזרה או הסקת מסקנות".

"העם הזה השתגע?", ממשיך השופט, "פתאום הפוליטיקאים הם המלאכים והשופטים הם 'חמורים גדולים'? מי שומר יותר על האזרח, חברי הכנסת או השופטים? אז מה השתנה? אני פוחד לחשוב שזה שילוב קטלני של ה'שילוש הלא קדוש בכלל': הנציגים בכנסת של אלה שרוצים להשליט מדינת הלכה, פלוס נאשמים חזקים ועשירים, פלוס משפחות הפשע. כל אחד, מטעמיו, פועל להביא לדה-לגיטימיזציה של המערכת, שעומדת בדרכם. הם עוד יצליחו. הם גם מצליחים למצוא אנשי אקדמיה מתוסכלים והזויים שיעניקו מטריה אקדמית לכאורה. הם גם מארגנים ומממנים מסע מתוקשר ומתוזמן, כולל הפצצה של מאות טוקבקים. ארץ אוכלת שופטיה. אם לא נתעורר, יהיה מאוחר מדי".

אלשיך במייל לשופטים

החל מיום שישי מועברים ברשת המייל הפנימית של השופטים עשרות הודעות נזעמות, הקוראות לשופטים להשמיע קול נחרץ בעקבות מה שנתפש כהתגברות ה'עליהום' כלפי מערכת השיפוט - החל בזריקת הנעל על נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, עבור בהצתת רכבו של השופט משה גלעד והשופטים המתהלכים דרך קבע בליווי מאבטחים מפאת היותם מאוימים, וכלה בהשתלחותו של עו"ד קורב מהפרקליטות בשופטים.

חלק ניכר מהמיילים הללו נשלחו לשופטים החברים בנציגות השופטים הארצית, וחלקם הועברו ישירות ליו"ר הנציגות, השופטת ורדה אלשיך. ביום שישי, זמן קצר לאחר הפרסום, כתבה אלשיך לכלל השופטים: "כולנו, אני מניחה, עדיין מזועזעים מהידיעה הבוקר בעיתון... שוחחתי פעמיים עם נשיאת העליון, דורית ביניש, בנושא התגובה של המערכת. על דעת הנשיאה, הריני להודיע לכם כי הנשיאה נפגשה הבוקר עם שר המשפטים, יעקב נאמן, ומובן שנושא זה הועלה. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, טילפן הבוקר לנשיאה, והודיע לה כי הוא עומד לנסח הודעה חריפה בעניין".

הבוקר כתבה אלשיך מייל נוסף לחברי נציגות השופטים הארצית: "אני מבינה ללב כל השופטים, ולכן גם כתבתי לכם ביום שישי. עם זאת, יש לי בקשה גדולה אליכם. המהלכים שלנו מתואמים עם נשיאת בעליון. כן, הנשיאה יודעת וגם אני יודעת, שהנציגות יכולה להגיב באופן עצמאי. יחד עם זה, במקרה זה מעורבים גם שר המשפטים, גם היועץ המשפטי לממשלה וגם פרקליט מחוז ירושלים. על כן מוטב ייעשה אם גם תגובתנו תבוא בצורה מתואמת, על מנת שנוכל לקבץ מכל המאורעות את תגובתנו".

"תתפלאו", הוסיפה אלשיך, "אולם יש שופטים הסבורים כי דווקא שתיקתנו עדיפה על תגובה. כתבה לי אחת השופטות כי 'לא על כל נעירה חייבים להגיב', כלשונה. קיבלתי גם מיילים כאלה. על כן אנא מכם, אני מקבלת כמויות של מיילים שאין ביכולתי להשיב עליהם".

דין משמעתי

בתוך כך מנהל בתי המשפט, השופט משה גל, דורש מוועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין להעמיד את עו"ד קורב לדין משמעתי.

במכתב שהעביר היום לוועדת האתיקה הארצית בלשכה, הדגיש גל כי "מדובר בהתבטאויות חמורות ביותר, העולות כדי ביזוי של המערכת המשפטית. חומרה מיוחדת נובעת מעצם השמעתם מפיו של איש מערכת התביעה הכללית".

לדור ווינשטיין גינו

כאמור, עו"ד קורב התייצב הערב לבירור אצל פרקליט המדינה, משה לדור, בעקבות השתלחותו בשופטים בדברים שאמר לסטודנטים בהרצאותיו במכללת "שערי משפט" בהוד-השרון, כפי שפורסמו שלשום בעיתון "ידיעות אחרונות". היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הורה ללדור לזמן את קורב לבירור, ואמר כי "אם הדברים אכן נכונים, מדובר בהתבטאויות קשות שפרקליטות המדינה לא תוכל להשלים עמן".

עם פרסום הדברים מיהר לדור לפרסם הודעה, ולפיה, "בהנחה שהדברים שפורסמו אכן משקפים את דברי הפרקליט - פרקליט המדינה מסתייג נחרצות, הן מן התכנים, שחלקם מסלפים לחלוטין את המציאות, והן מסגנונן הבוטה והבלתי ראוי של ההתבטאויות, שאותן הוא מגנה בחריפות".

לדור הוסיף כי הוא מתכוון לקבל פרטים על האירועים והדברים שאמר קורב לסטודנטים ולבחון אותם בקפידה.

מיד לאחר הפרסום שלשום התקשר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לנשיאת העליון, דורית ביניש, והבהיר לה כי הפרקליטות לא תשלים עם כל פגיעה במערכת המשפט. וינשטיין הבהיר כי אם הדברים שפורסמו אכן נכונים - מדובר בהתבטאויות קשות "שהפרקליטות לא תוכל להשלים עמן", ופירוש הדבר כי קורב יהיה צפוי לעונש כבד.

וינשטיין הוסיף כי בינו לבין לדור שוררת תמימות-דעים באשר לחומרת הדברים, "אם אכן נאמרו", ובאשר לצורך "להעביר מסר חד-משמעי נגד כל פגיעה במערכת המשפט ובשופטי ישראל".

קורב התנצל

עו"ד קורב עצמו, הנושא בתואר "סגן פרקליט המחוז" - תואר המהווה תיאור של דרגת הוותק של קורב, ולא הגדרת תפקידו - מיהר לשגר שלשום מכתב התנצלות והסבר לפרקליט המדינה.

"כואב לי על העוול שדבריי גרמו למערכת שאותה אני משרת זה 15 שנה", כתב קורב ללדור, "על הפגיעה בחבריי הפרקליטים ובך אישית, ובעיקר על הפגיעה במערכת השפיטה. הפרסום איננו משקף את עמדתי ואת גישתי למערכת. יש לנו מערכת שפיטה מקצועית, אנושית ורגישה. אני מכבד אותה ונותן בה אמון".

"צר לי שפגעתי בעבודת הפרקליטות", המשיך קורב, "תיק קצב לא היה בטיפולי. תיק בנגייב איננו מוכר לי. דבריי בעניינו הוצאו מהקשרם. הבאתי אותו דווקא כדוגמה לשיקול-הדעת המצפוני של הפרקליטות... למרבה הצער, הדברים הוצגו במעוות... אין לי ספק היום כי חטאתי בסגנון הדברים, ועל כך אני מבקש להביע את התנצלותי".

מכתב תמיכה בקורב

כאמור במכתבו של קורב, סטודנטים שלמדו אצלו העבירו לידיו כבר בסוף השבוע מכתב תמיכה, ובו הם טוענים כי דבריו הוצאו מהקשרם וכי הוא אינו מתאפיין כמרצה בביקורת משתלחת במערכת המשפטית.

"הסטודנטים בסדנה הם מבוגרים, בעלי תואר ראשון ובעלי יכולת הבחנה בין אמירות שנאמרו בכוונת מכוון לפגוע לבין התבטאויות - שאפשר ולא צריך היה לאמרן - שנאמרו בלהט השיחה, בלשון דיבור יומיומית וחברית. לתחושתנו, עו"ד קורב מכבד עד מאוד את מערכת המשפט בכלל ואת הפרקליטות בפרט, הערכה שעברה כחוט השני לאורך הסדנה כולה. קורב נתן תחושה אמיתית של אדם מקצועי ביותר, המסור למקצועו ונאמן למערכת שבה הוא פועל".

לטענת הסטודנטים, "אמירותיו לא פורשו באופן מילולי על-ידי מרבית הסטודנטים, ושררה הבנה כי הביטויים הם חלק מסגנון דיבור, שאף אם ייתכן כי הוא בוטה משהו - היה ברור לשומע הסביר כי המרצה איננו מתכוון לתוכן המילולי של הדברים וכי אלה נאמרו ברוח הומוריסטית".

הסטודנטים אף העירו כי אותו סטודנט, שכנראה העביר את ההקלטות לפרסום, "הוציא דברים מהקשרם מתוך אינטרס אישי וממניעים זרים".

"הנער הפרחח" של הפרקליטות

זה 15 שנה משמש עו"ד אורי קורב תובע בפרקליטות מחוז ירושלים. את שנותיו הראשונות בפרקליטות עשה תחת ניהולו של פרקליט המחוז משה לדור, ובהמשך תחת עו"ד אלי אברבנאל.

כפרקליט מצטיין שהוכיח עצמו באלפי תיקים פליליים, אין פלא כי קורב נבחר לשמש כתובע בתיק "מדינת ישראל נגד אהוד אולמרט" בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות - לצידם של אברבנאל, שאמור להגיע לחלק מהישיבות, ולדור - שאף כפרקליט המדינה הבטיח להתייצב לדיונים יוצאי דופן, כמו חקירתו המוקדמת של העד מוריס טלנסקי.

קורב, בן 41, יליד ירושלים, נולד במשפחה דתית, ואף שהוא איננו חובש כיפה, הוא שומר מצוות עד היום. מלבד ניהול משפטים בעבירות פליליות קלאסיות כרצח או עבירות מין, ניהל קורב את משפטו של חבר הכנסת לשעבר עופר חוגי מש"ס, שהורשע בסופו של דבר בשורת עבירות מירמה.

קורב נחשב לפרקליט יעיל וזריז לשון, אם כי מכריו בפרקליטות אומרים כי הוא נהנה לעתים להיחשב כ"נער הפרחח" של הפרקליטות, ואגב כך לדבר בלשון בלתי פורמלית ולא ממלכתית - כמו זו שבעטיה הסתבך בהרצאותיו במכללת שערי משפט.