"זה לא סוד שאבא עומד מאחורי העיתון"

קרובים לח"כים גאים בייחוס המשפחתי ומסתייעים בו לקידום עסקיהם, גם אם הם מצהירים: "אנחנו עצמאים בזכות עצמנו" ■ לרגל יום המשפחה יצא "גלובס" לבדוק עד כמה הקרבה המשפחתית למסדרונות הכנסת מסייעת למינוף העסק הפרטי

נפוטיזם נוסח בית המחוקקים הישראלי אינו זר במחוזותינו. על כך יעידו דו"חות מבקר המדינה והפרסומים הרבים בעיתונות. לא אחת אנחנו שומעים על קרובי משפחה - בני זוג, בנים/בנות, אחים/אחיות - של שרים וח"כ שממנפים את הקשר המשפחתי שלהם לטובת עסקיהם הפרטיים. מצד שני, יש כאלה המתלוננים על סגירת דלתות בשל הקשר הזה.

ב-2008 הייתה זו תנועת אומ"ץ שהגישה תלונה למבקר המדינה בדרישה לחקור את עסקי נילי פריאל, אשתו של שר הביטחון אהוד ברק, בחשד שהיא מנצלת את מעמדו וקשריו של בעלה כדי גייס לקוחות ולמנף את עסקיה הפרטיים.

מיכל ליברמן, בתו של שר החוץ אביגדור ליברמן, ניצבה במרכזה של פרשה מתוקשרת אחרת: "מ.ל 1" - חברה לייעוץ עסקי לחברות זרות, שהקימה כשהייתה רק בת 21, קיבלה תוך שלוש שנים, עפ"י פרסומים שונים, מיליוני שקלים מגורמים מחו"ל. חלק מהכסף הועבר לאביה. היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) של המשטרה פתחה בחקירה כדי להתחקות אחר מקור הכסף.

במקרה אחר, הקשר המשפחתי דווקא פגע. למשל, נפתלי שפיצר, בעלה של יו"ר האופוזיציה ציפי לבני, ומבעלי משרד המיתוג "שיר-שפיצר", שהתמודד ב-2009 על תקציב המיתוג של עיריית רמלה, שראש העיר שלה יואל לביא נחשב למקורב של ציפי לבני, הפסיד.

"המחשבה שאנשי מקצוע ראויים בתחומם, שפיתחו את המיומנות העסקית שלהם לאורך שנים, צריכים להתבטל בגלל שבן/בת הזוג שלהם ח"כ, מופרכת", אומר ליאור חורב, יועץ אסטרטגי ושותף בקבוצת יורו ישראל (שזכתה, אגב, במכרז על מיתוג עיריית רמלה).

עוד לדבריו, "שפיצר לא צריך להתנצל על הייחוס המשפחתי שלו, וגם לא רותי שטרית, בעלת משרד פרסום ויחסי ציבור ואשתו של ח"כ מאיר שטרית. המגזר הציבורי מהווה נתח משמעותי מהשוק הישראלי. השוק הישראלי קטן, ואם ישללו מבעלי מקצוע את הזכות לעבוד עם המגזר הזה, המשמעות היא חיסול עסקיהם".

עד כמה הקרבה המשפחתית למסדרונות הכנסת מפתה למנף עסקים פרטיים? טלי ארד-שטייניץ, אחותו של שר האוצר יובל שטייניץ; משה פרוש, בנו של סגן שר החינוך, מאיר פרוש; ועדי אקוניס, אשתו של יו"ר ועדת הכלכלה אופיר אקוניס; גאים בייחוס המשפחתי ודוחים מכל וכל רמיזות על "הון ושלטון". "אנחנו עצמאים בזכות עצמנו", הם אומרים בראיון ראשון לרגל יום המשפחה החל היום.

"אני מציגה את עצמי 'טלי', לא כ'אחות של'"

טלי ארד-שטייניץ, בעלת עסק לגישור, להעצמה ולאימון אישי למתגרשים / צלם איל יצהר

טלי ארד-שטייניץ

אחות של: שר האוצר, יובל שטייניץ

יובל שטייניץ, שר האוצר / צלם איל יצהר

גיל: 50

מה עושה: בעלת עסק לגישור, להעצמה ולאימון אישי למתגרשים

"אני גאה מאוד שמישהו עושה את הקישור ביני לבין אחי", אומרת טלי ארד-שטייניץ, אחותו של שר האוצר יובל שטייניץ. כבעלת עסק קטן לגישור ולאימון אישי למתגרשים, אין לה מילה רעה אחת לומר על אוזלת ידה של הממשלה, שאחיה הבכור נמנה עליה, בכל מה שקשור לתמיכה בעסקים קטנים ובינוניים.

"מעולם לא דיברתי על הנושא הזה עם יובל. אני לא אדם עם אוריינטציה עסקית. אני לא מבינה גדולה בכלכלה וקשה לי למתוח ביקורת. אני רק יכולה לומר שאני רואה שיובל מנסה לראות את כל התמונה", היא אומרת.

לטלי, אדריכלית בעברה, אין מה לומר גם על "חונכות עסקית" - פרויקט לליווי עסקי של בעלי עסקים קטנים בסבסוד מדינה - שכמעט לא פעל כסדרו בשנים האחרונות בשל היעדר תקציבים. "אני דווקא מאוד מרוצה מהליווי העסקי-שיווקי שאני מקבלת בימים אלה ממט"י ירושלים במסגרת הפרויקט", היא אומרת.

*מדוע את נעזרת בחונך עסקי?

"קשה לי מאוד לשווק את עצמי, ושיווק זה שם המשחק. בלי שיווק, אין לקוחות. קשה לי לחזר אחרי לקוחות. אני לא טובה בזה. גם מתסכל אותי לקבל 'לא' מאנשים שזקוקים לעזרה ומעדיפים להוציא את כספם על רהיט. זה קורה כי הרבה אנשים סקפטיים לגבי עצמם. הם לא מאמינים ביכולתם לחולל שינוי. מסיבה זו, אני שוקלת להעסיק מנהל שיווק ואף להכניס משקיע לעסק".

*שם המשפחה לא עוזר בשיווק?

"כשאני מדברת עם אנשים, אני מציגה את עצמי כ'טלי', לא כ'אחות של'. אני לא מבליטה ולא מנסה למנף את הקשר המשפחתי שלי. לא אגיד שלא אהיה מרוצה מכל בונוס שזה ייתן לי אם זה ייוודע, אבל אני לא עושה עם זה שום דבר".

*האם כ"אחות של" את מרגישה צורך להוכיח את עצמך יותר?

"יש לנו במשפחה חתן פרס נובל, סבא היה מרצה למוזיקה וסבתא פסיכיאטרית, כך שהתחושה (או הנטל) שאנחנו צריכים להוכיח את עצמנו, מונח על כתפינו. גם נטל היושרה מונח על כתפינו. אני יכולה לספר שסבא שלי ויתר על 20 דונם במושב רמות השבים בטענה שאיננו חקלאי. אם הוא לא היה מוותר, יכול להיות שהייתי מתראיינת היום כאצולת הממון של ישראל. גדלנו על זה שאדם צריך להיות ישר ותורם לחברה. אני יכולה להגיד שמה שיובל עושה הוא עושה מתוך התכוונות עמוקה. אחי מתכוון רק לטוב".

*מה זה אימון אישי למתגרשים?

"אני גרושה הרבה שנים. למרות שתהליך הגירושים שלי היה מנוהל, מחושב ומתוכנן היטב עם האקס ושני ילדיי; עדיין הכאבים, התסכולים, הפחדים, האכזבות והתמודדות הכלכלית לא דילגו עליי. שנה אחרי הגירושים עשיתי הסבה להעצמה ולאימון אישי למתגרשים. קראתי לעסק שלי 'לראות אחרת', ואני מסייעת למתגרשים לעבור את הדרך על מהמורותיה. מלבד אימון אישי, אני מעבירה סדנאות 'לאורך הדרך' ונותנת הרצאות. הטיפ הכי טוב שאני יכולה לתת הוא שתמיד כדאי להגיע לטיפול רגע קודם ולא אחרי ההרס. כמו שנלסון מנדלה אמר: 'היופי הגדול של החיים אינו טמון בכך שלא ניפול, אלא בכך שנקום בכל פעם מחדש'".

"הקרבה דווקא סוגרת דלתות, אך בשורה התחתונה אני לא מתלוננת"

עדי אקוניס, ייעוץ תקשורתי ויחסי ציבור / צלם תמר מצפי

עדי אקוניס

אשתו של: חבר הכנסת ויו"ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס

אופיר אקוניס, יו

גיל: 36

מה עושה: בעלת משרד לייעוץ תקשורתי ויחסי ציבור

מעסיקה: 2 עובדים

עדי אקוניס, בעלת משרד לייעוץ תקשורתי ויחסי ציבור, נשואה ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) שבע שנים וחצי. בני הזוג חובקים שני ילדים: יהונתן בן ה-6 ורוני בת ה-3.5. "אני לא ממנפת את הקשר המשפחתי שלי לטובת העסק שלי כי זה יכול לסגור לי דלתות", קובעת אקוניס.

"מה גם", היא מוסיפה, "מינוף שכזה לא מחזיק לאורך זמן". עוד לדבריה, "אחרי למעלה מ-12 שנה בענף יחסי הציבור, הצלחתי לבנות את המוניטין שלי בזכות עצמי. העסק שלי מושתת עליי ולא על הייחוס המשפחתי שלי. בסופו של יום, היכולות שלי הן שמשרתות את הלקוחות שלי ולא הקשר המשפחתי". בין לקוחותיה נמנות חברות מענף ההיי-טק, שוק ההון והנדל"ן כמו בבילון, Avaya, משרד עוה"ד ארנון שגב ושות', וקבוצת הנדל"ן חנן מור HMG.

*בכל זאת, האם לקרבה המשפחתית למסדרונות הכנסת השפעה על עבודתך?

"יש השפעה במובן של סגירת דלתות. לפעמים יש גורמים שאני מנועה מלעבוד איתם בגלל הקרבה המשפחתית שלי ובגלל הרצון לשמור על 'ניקיון'. רק לא מזמן פנה אליי גורם מענף המים שרצה לשכור את שירותיי. כשהתברר לי, קצר אחר כך, שוועדת הכלכלה בראשה עומד אופיר הולכת לעסוק בנושא המים, הודעתי לאותו גורם שלצערי לא נוכל לעבוד יחד. אבל בשורה התחתונה אני לא מתלוננת".

*האם לקוחותיך יודעים שבעלך ח"כ? את מצניעה או מבליטה עובדה זו?

"מן הסתם, יש רבים שעושים אחד ועוד אחד. בכל זאת, אקוניס הוא לא שם נפוץ מאוד. אבל בד"כ לקוחות לא מדברים על זה ואני בוודאי לא מעלה את הנושא. מבחינתי, אני נשואה לאופיר ולא לח"כ אקוניס. לא נהגתי לדבר על העבודה שלו עם לקוחות שלי לפני שנבחר, ואני לא יכולה לומר שזה השתנה בהרבה, להוציא העובדה שאנשים שאני עובדת איתם מחמיאים לעבודה שהוא עושה בכנסת. במישור המקצועי, ברור שהדבר הנכון ביותר לי ולעסק שלי הוא שהלקוח יתלה את ציפיותיו ביכולות המקצועיות שלי ולא בקשר משפחתי כזה או אחר. מה שעוזר לי לשווק את השירותים שלי הם הפורטפוליו והרזומה המקצועי שלי".

*האם קרה שלקוח ביקש שבעלך יסייע לו לקדם נושא כזה או אחר?

"לשמחתי לא נתקלתי בזה עדיין".

*האם כ"אשתו של" את מרגישה צורך להוכיח את עצמך יותר?

"לא. התחלתי את הקריירה שלי הרבה לפני שהכרתי את אופיר, וממילא מאז ומתמיד הצבתי לעצמי סטנדרטים גבוהים. אני בתחום שבו חובת ההוכחה חלה עליי בכל יום, ומדד ההצלחה היחיד הן התוצאות בשטח. בסופו של דבר, מי שצריך להיות מרוצה זה הלקוח שמשלם על שירות ורוצה לדעת שהמחויבות הראשונה שלי היא כלפיו".

*מי עובד יותר שעות?

"אופיר עובד שעות ארוכות יותר. זאת הקדנציה הראשונה שלו כח"כ וכיו"ר ועדת הכלכלה. להיות ח"כ היה חלום חייו והוא מגשים אותו במרץ. מאחר שאני מתכננת וקובעת את יום העבודה שלי, אני משתדלת להספיק כמה שיותר עד שעות אחה"צ, אז אני מקדישה את הזמן לילדים. בכל מקרה, כשצריך, יש לנו גיבוי מלא של הסבתות. כמעט בכל ערב, אחרי שהילדים נרדמים, אני ממשיכה לעבוד".

"לא סוד שאבא עומד מאחורי העיתון, לא כמו ביבי שמתחבא מאחורי 'ישראל היום'"

משה פרוש, מנכ

משה פרוש

בן של: סגן שר החינוך, מאיר פרוש

מאיר פרוש, סגן שר החינוך / צלם אריאל ירוזולימסקי

גיל: 26

מה עושה: מנכ"ל העיתון החרדי "המבשר"

מעסיק: 130 עובדים

מספר מנויים: 7.5 אלף

משה פרוש בן ה-26 מתנשא לגובה של 1.94. "אבא שלי מתנשא לגובה של 1.86. בכלל, אנחנו משפחה של גבוהים", הוא אומר בחיוך. משה, בנו של סגן שר החינוך, מאיר פרוש (יהדות התורה), ונכדו של ח"כ לשעבר, מנחם פרוש, גאה בגובהו באותה מידה שהוא גאה בשם משפחתו. "אני גאה להיות פרוש", הוא אומר.

בשנה האחרונה, משמש פרוש ג'וניור כמנכ"ל "המבשר", עיתון חרדי יומי שייסדה "שלומי אמונים" - תת-סיעה בתוך סיעת אגודת ישראל שבתוך יהדות התורה, ומתפקד למעשה כמעין עסק משפחתי: סבו (על אף גילו המתקדם, 95) ואביו מעורבים בעשייה; אמו, רחל, רשומה כבעלת המניות; אחיו, יעקב, משמש כמנהל התוכן של העיתון; והוא, כאמור, המנכ"ל. "זה לא סוד שאבא שלי עומד מאחורי העיתון. מותר לו. הוא לא כמו ביבי שמתחבא מאחורי 'ישראל היום'", הוא אומר.

ההחלטה להקים את "המבשר" התקבלה בשלהי 2008, אחרי הבחירות לראשות עיריית ירושלים. בבחירות התמודד מאיר פרוש, שהפסיד למועמד ניר ברקת, בין היתר, בשל התגייסות חסידות גור נגדו. הטענה המרכזית של אנשי סיעת "שלומי אמונים" הייתה ש"המודיע", ביטאון אגודת ישראל המצוי בשליטת חסידות גור, אמור היה לקדם את מועמדות פרוש אך הפנה לו עורף לאור הקרע שנפער בעבר בין משפחת פרוש לחסידות גור.

"'המודיע' לא פרסם כרוז שקרא לבוחרים לבחור באבא שלי. זה גרם, אחרי ההפסד בבחירות, לזעם ולכעס גדולים, ונתן את האור הירוק להקמת 'המבשר' חודשיים אחרי", אומר פרוש הבן. לדבריו, העיתון מייצג את היהדות החרדית בכלל ואת סיעת "שלומי אמונים" בפרט.

*עד כמה שם המשפחה מחייב?

"שם המשפחה מחייב. אנשים מקטלגים אותי כ'בן של', וזה מחייב. אבל, זה מחייב בכיוון החיובי ולא בשלילי. השם תמיד עזר לי בחיים. אף פעם לא הרגשתי שאני מפסיד ממנו".

*כ"בן של" אתה מרגיש צורך להוכיח את עצמך יותר?

"אשקר אם אגיד לך שלא".

*השם עוזר לגייס פרסומות ומנויים לעיתון?

"השם פרוש עוזר למכור מהר יותר. אבל, אם העיתון לא היה מוצר מקצועי וטוב, השם פרוש לא היה עוזר למכור כלום. שילוב של מקצועיות ושם, הוא שילוב טוב".

*למה לא הלכת לפוליטיקה?

"החיים הפוליטיים מעולם לא משכו אותי. אחרי כשנה בתפקיד, אני יכול לומר שמדובר בתפקיד מעניין ומרתק. עיתונות זה מקצוע מאתגר ומהנה. במקביל, אני לומד תורה בישיבת 'חזון נחום' ומשמש כיו"ר עמותת 'תבונה' המסייעת לחתנים וכלות חרדים ללמוד לנהל את תקציב המשפחה החדשה. אני ישן מעט ועובד המון שעות".

*איך נכון לדעתך למנף את הייחוס המשפחתי לטובת העסק?

"לעשות את זה הכי נקי שאפשר. במקרה של אבא שלי, הוא מקפיד להתייעץ עם יועץ משפטי ועם אנשי מבקר המדינה. לפני מספר שבועות נסענו כל עובדי העיתון לסוף שבוע באילת. אבא שילם על החדר מכיסו. זה נקי".

7 טיפים למינוף קשר משפחתי לח"כ

עפ"י ליאור חורב, יועץ אסטרטגי ושותף ביורו ישראל

ליאור חורב, יועץ אסטרטגי ושותף ביורו ישראל / צלם עינת לברון

1. טייטל מקצועי ולא רק משפחתי

להקפיד על כך שהתקשורת תציין לא רק את הייחוס המשפחתי של בן-המשפחה, אלא גם את עיסוקו ואת שם בית העסק שבבעלותו.

2. זוגיות מקצועית

החיים יפים יותר בשניים. ח"כים זוכים מטבע הדברים לחשיפה אישית ומקצועית הקשורה בפעילותם הפוליטית והפרלמנטרית. השתתפותם באירועים עסקיים שלכם, כבני משפחה ולא כח"כים, אפשרית על-פי חוק ויכולה לתרום לחשיפת העסק.

3. מציאת נסיבות "ציבוריות" להתבטא בתחום העיסוק שלך

הייחוס המשפחתי מקנה לך מעמד של מי שיכול להשפיע על מקבלי ההחלטות ולסייע ביצירת שינוי ותיקון עיוותים. בכך, תוכל לא רק לפרסם ולהאדיר את העסק שלך, אלא גם להיתפש כמי שמסייע לציבור העוסקים בכללותו. אג'נדה ציבורית היא מקדם נוח לכל תועלת אישית, וקרבה לאישיות ציבורית יוצרת אמון לגבי היכולת להשפיע ולשנות.

4. התנדבות יכולה לתרום גם לך

לצד העיסוק המקצועי, כדאי למצוא תחום חברתי ולהתנדב בו יחד עם הח"כ-קרוב-המשפחה. עיסוק התנדבותי מייצר הזדמנות לחשיפה מקצועית ואישית של שני הצדדים.

5. קשר לאישיות ציבורית יוצר מחויבות, אמינות וביטחון

מי שעושה עסקים עם מי שקרוב לאישיות ציבורית כח"כ, מניח שהקרוב מודע לסיכון שבפגיעה בשמו הטוב של הח"כ. נצל את ממד זה על מנת להגביר את יכולתך לסגור עסקה. שקט נפשי שווה כסף.

6. אל תיקח אחריות לציפיות של מישהו אחר

ישנם כאלה שרוצים לעשות איתך עסקים כדי להתקרב באמצעותך למוקד הכוח. אתה לא אחראי לציפיות הסמויות שלהם, אבל אתה בוודאי יכול ליהנות מההזדמנויות העסקיות.

7. אל תהיה אפולוגטי

היה מי שאתה. אל תתרגש ממה שאומרים, אל תתנצל, ואל תתרץ. תתחרה, תשיג, תגשים ותנצח. תבעט במוסכמות ובפוליטיקלי קורקט. עם הצלחה אי-אפשר להתווכח, ועם חזקים לא מתעסקים.