התובעים הייצוגיים נגד דור כימיקלים: הם הכשילו את הפשרה שסוכמה

בפשרה בייצוגית נקבע כי הנתבעים ישלמו מיליוני שקל לבעלי מניות מהציבור בשל מצגים כוזבים בדו"חות ■ הנתבעים: המו"מ נועד למשיכת זמן מצד הדנקנרים, שלאחר הפשרה הודיעו כי יהפכו את דור לחברה פרטית

דור כימיקלים ומשפחת דנקנר חזרו בהם מסיכום לגבי הסדר פשרה בתביעה הייצוגית נגדם, שבמסגרתו היו אמורים לשלם מיליוני שקלים לבעלי המניות מקרב הציבור - כך טוענים התובעים הייצוגיים, רו"ח מריו גילמן ואשר גבאי, בהודעה לבית המשפט על סיום המגעים.

לדברי התובעים, כנראה שהמשא-ומתן לא היה אלא תכסיס למשיכת זמן מצד הדנקנרים, שלאחר סיכום הפשרה הודיעו ללא התראה על כוונתם להפוך את דור כימיקלים לחברה פרטית.

לפני 5 שנים הגישו גילמן וגבאי בקשה לתביעה ייצוגית בסך 107 מיליון שקל נגד דור, מנהליה ומשרד רוה"ח קסלמן וקסלמן. באמצעות עוה"ד עפר פירט ואודי הקר ממשרד פירט-וילנסקי-מזרחי-כנעני טענו כי הנתבעים הציגו מצגים כוזבים באשר למצבה הכלכלי של החברה.

ב-2003 דיווחה דור על רווחים של למעלה מ-200 מיליון שקל והכריזה על חלוקת דיבידנד של 75 מיליון שקל לבעלי המניות, מה שהביא לנסיקת מניית החברה שנסחרה בשער שאינו משקף את שוויה האמיתי. בניגוד לדיווחים כוזבים אלה, לטענת התובעים, במארס 2004 דיווחה החברה על הפסדים עצומים, כאשר מניותיו של התובע, כמו שאר הציבור, איבדו 80% מערכן.

לחיצת יד

הנתבעים טרם השיבו לבקשה לאישור התביעה כייצוגית. תחילה טענו כי אינם יכולים להגיש את תגובתם בשל החקירה הפלילית שערכה רשות ניירות ערך בנוגע להתנהלותם בחברה אחרת שבשליטתם.

בתום החקירה נוהל במשך חודשים ארוכים משא-ומתן אינטנסיבי לפשרה בין הצדדים. "לאחר דין ודברים ארוך והחלפת טיוטות הסכם רבות בין הצדדים, הגיעו הצדדים להסכמה סופית בנוגע להסדר, שלפיו היו אמורים הנתבעים לשלם לבעלי המניות מקרב הציבור מיליוני שקלים".

למרות שההסדר היה סגור וגמור, טוענים התובעים, הם הסכים לוויתורים נוספים לאחר שדור והדנקנרים הבטיחו כי לא ייעשו שינויים נוספים. לדבריהם, הדברים אושרו בעל-פה וסוכמו בלחיצת יד בין הצדדים, כאשר נציגי דור כימיקלים התחייבו להעביר את ההסכם המתוקן חתום לבית המשפט.

פרקליטי התובעים שלחו לדור את הסכם הפשרה המתוקן, כדי שיחתמו עליו, אך בעודם ממתינים לקבלת ההסכם החתום הם נדהמו לגלות כי לא רק שהדנקנרים לא חתמו על הפשרה - אלא אף הודיעו על כוונתם להפוך את החברה לפרטית, במסגרת הצעת רכש מלאה בה ירכשו את אחזקות הציבור.

לטענת התובעים, משפחת דנקנר ואנשי דור לא הזכירו אפילו ברמז מהלך זה, ו"התובעים אינם יכולים שלא לתהות שמא לכל אורך הדרך מוליכים אותם המשיבים בכחש, מושכים זמן ורוקמים מהלכים מאחורי הקלעים".

ריקון נכסים

נראה כי התובעים מכוונים לכך שהדנקנרים מתכננים להפוך את החברה לפרטית כדי לרוקנה מנכסיה, כך שלאחר חתימת הסכם הפשרה לא ניתן יהיה לבצע את ההסכם. התובעים מבקשים לחייב את דור ויתר הנתבעים להשיב לבקשה לאישור התביעה כייצוגית.

עו"ד יוסי בנקל מסר בשם דור כימיקלים: "כדרגו של עולם התנהל משא-ומתן ארוך ומייגע בין הצדדים, שידע עליות ומורדות. כמו כל משא-ומתן לפשרה שלא הבשיל להסכם מחייב, חל עליו חיסיון על-פי הדין, ועל כן אין בכוונת החברה ויתר הנתבעים להתייחס למשא-ומתן ולסיבות שבעטיין היא לא הבשיל".