פרת מזומנים בת"א: חבס תכיר בהכנסות של 1.1 מיליארד שקל

מכירת הדירות בפרויקטים Yoo ורוטשילד 1 בת"א צפויה להניב, להערכת מנכ"ל החברה, רווחים של כ-350 מיליון שקל ■ בפרויקט מגדלי Yoo בצפון ת"א נותרו 17 דירות למכירה מתוך 300, בפרויקט רוטשילד 1 בת"א נותרה דירה אחת בלבד מתוך 75

יישום כללי ה-IFRS יצר תנודתיות רבה בדוחות הכספיים של חברות המשקיעות בנדל"ן, בשל שערוך נכסי הנדל"ן מחד וההכרה בהכנסות ממכירת דירות מגורים עם מסירתן, מאידך. חברת חבס, שבשליטת הרצל חבס וקבוצת האחים עופר, צפויה להכיר ברבעונים הקרובים בהכנסות ענק של לפחות 1.1 מיליארד שקל מדירות שמכרה - כך התברר היום במסיבת עיתונאים שכינסה הנהלת החברה.

מנתונים שמסר מנכ"ל חבס, אייל רגב, עולה כי בפרויקט הדגל של החברה, מגדלי Yoo בצפון ת"א, נותרו 17 דירות למכירה מתוך 300 שנבנו, ובפרויקט רוטשילד 1 בת"א נותרה דירה אחת בלבד מתוך 75.

בפרויקט Yoo הכירה החברה עד היום בהכנסות של 650 מיליון שקל מתוך מכירות של 1.1 מיליארד שקל, ואילו ברוטשילד-1 עדיין לא הכירה חבס בהכנסות, אך הוא צפוי לתרום לה הכנסות של 700 מיליון שקל ב-2010. הרווח שטרם הוכר ממכירת דירות בשני הפרויקטים צפוי להסתכם בכ-350 מיליון שקל.

כללי ה-IFRS יצרו לחבס בעיה נוספת: החברה נאלצה לרשום במשבר האחרון הפסד של 180 מיליון שקל בגין החזקותיה (21%) בקרן הריט ההולנדית NSI. חברת הנדל"ן המניב הפחיתה את שווי נכסיה על רקע המשבר, למרות שלא חל בהם שינוי מהותי מבחינה תזרימית.

הכנסות NSI צמחו בשנת 2009 ב-2.1% לרמה של 104 מיליון אירו, והחברה חילקה דיבידנד בסך 1.34 אירו למניה. NSI כפופה לתקנות של קרנות ריט בהולנד, ולכן מחלקת את כל רווחיה לבעלי המניות, פועלת ברמת מינוף נמוכה יחסית ולא משלמת מס.

NSI רוצה "להיות שחקן אירופי"

מאז חודש יוני פועלת חבס לשנוי מבנה הבעלות ב-NSI, והצליחה להכניס לתוכה משקיעים מוסדיים מישראל ומאירופה. בימים אלו מבקרת בישראל הנהלת NSI, שהבוקר קיימה מסיבת עיתונאים, והיא נפגשת עם מוסדיים במטרה לעניין אותם בהשקעה בחברה, שמניותיה נסחרות בבורסת היורונקסט שבהולנד.

היקף הנכסים של NSI מוערך היום ב-1.3 מיליארד אירו, אך לחברה יש תוכניות להרחיב את פעילותה. יוהאן בוג'ס, המנכ"ל, אמר כי "אנו רוצים לצאת מהולנד ולהיות שחקן אירופי, עם נכסים בשווי של 2.5 מיליארד אירו בתוך חמש שנים. ניצלנו ב-2008 את הקשרים של חבס כדי להיכנס לשוויץ, שם הנכסים יקרים יחסית, וכדי לעשות עסקה טובה יש לנצל את הריביות הנמוכות -והיעד הבא שלנו הוא צרפת".

הרצל חבס, המכהן כיו"ר חבס ויו"ר NSI, התייחס למימושים שביצעה קרן הריט בשנה האחרונה, ואמר כי "דיללנו את מספר הנכסים בשנה האחרונה, לאחר שמכרנו נכסים קטנים שלא התאימו לנו מבחינת הגודל. עכשיו נוצר חלון הזדמנויות בהולנד".