פישר: "לקח לי זמן להבין את הישראלים, איך שהם גאים באוברדראפט"

הנגיד נאם היום בוועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב ■ "המשק הישראלי התבגר ומפריד בין כלכלה לפוליטיקה" ■ "הגידול בכלי הרכב הביא לכך שמצב הפקקים מפחיד ומבזבז זמן וכסף רב"

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, חזר היום (ד') על הערכתו כי כלכלת ישראל תצמח ב-3.5% השנה, לאחר נתוני התמ"ג החזקים שפורסמו אתמול. פישר, שנאם היום בירושלים במסגרת ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים המובילים בארה"ב, אמר כי ישראל תוכל להתמודד עם הגירעון התופח שנוצר בשל המשבר, וכינה את המיתון בישראל "מיתון טוב", כיוון שהוא היה קצר וקל בהשוואה לשאר העולם המערבי.

הנגיד התנה את תחזית הצמיחה ל-2010 בהמשך ההתאוששות הכלכלית העולמית, כיוון ש-40% מהייצוא של ישראל תלוי בסחר העולמי, והייצוא הרי מהווה למעלה מ-40% מהרכב התמ"ג. הוא ציין גם שישראל הצליחה להתמודד עם המיתון היטב בשל הצמיחה המהירה שאפיינה את המשק בשנים שלפני המיתון (צמיחה של כ-5% בשנים 2003-2088) והמערכת הבנקאית האיתנה בישראל.

"המערכת הבנקאית שמרנית", אמר פישר. "בישראל, קשה לקבל הלוואת משכנתא של יותר מ-70% מערך הדירה, לא כמו בארה"ב שם קיבלו משכנתאות של 110% על ערך הדירות. אנשים התלוננו אך מסתבר שזה עבד לטובתנו. כמו כן, קל יותר לפקח על 7 בנקים, לעומת 8,600 בנקים בארה"ב".

באותה הזדמנות חלק גם פישר עם הנוכחים דעה אישית על הישראלים ואמר: "לקח לי זמן להבין את הישראלים, איך שהם גאים באוברדראפט שלהם".

הנגיד ציין עוד, כי הצמיחה המהירה בשנים שלפני פרוץ המשבר הפתיעה גם אותו, למרות כל הקשיים שניקרו בדרך. "מה הפתיע אותי? הצמיחה האיתנה", אמר הנגיד, ופירט את המכשולים עליהם התגבר המשק: "התמוטטות ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון, עליית חמאס לשלטון, מלחמת לבנון השנייה... סדרה של אירועים. אך הכלכלה התגברה על הכל. המשק התבגר ומפריד בין הכלכלה לאירועים הפוליטיים".

אך פישר לא חסך גם ביקורת מישראל. הוא ביקר את הבירוקרטיה אותה כינה "לא יעילה" ו"קשה", התייחס למצבה הרעוע של מערכת החינוך בהשוואה למדינות מפותחות אחרות ב-OECD ואמר גם שהגידול בכלי הרכב בישראל הביא לכך שמצב הפקקים בכבישי ישראל "מפחיד" ומבזבז זמן וכסף.