משפט אולמרט יתקיים כמתוכנן - למרות חופשתו של עו"ד קורב

נדחתה בקשת הפרקליטות לדחות ב-3 חודשים את שלב ההוכחות במשפט רה"מ לשעבר נוכח החופשה שאליה יצא התובע בתיק ■ עם זאת, בשבועות הראשונים לא יתקיימו 3 דיונים בשבוע כמתוכנן אלא רק יום דיונים אחד או שניים

בניגוד לבקשת פרקליטות המדינה, שלב ההוכחות במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט יתקיים כמתוכנן: בית המשפט המחוזי בירושלים דחה היום (ד') את בקשת הפרקליטות לדחות ב-3 חודשים את שלב ההוכחות במשפט, נוכח החופשה שאליה יצא עו"ד אורי קורב מפרקליטות מחוז ירושלים, בעקבות חשיפת התבטאויותיו הבוטות כלפי שופטים בסוף השבוע האחרון.

עם זאת, שופטיו של אולמרט הסכימו כי בשבועות הראשונים לדיוני ההוכחות לא יתקיימו 3 דיונים בשבוע כמתוכנן - אלא רק יום דיונים אחד או שניים בכל שבוע.

"אין בידינו להיעתר לבקשה", כתבו בהחלטתם השופטים מוסיה ארד, יעקב צבן ומשה סובל, "מועדים שנקבעו לשמיעת ראיות יש לקיים. דחיית מועדים היא אחד הגורמים העיקריים להתמשכות ההליכים בבתי משפט. המשפט מתנהל לפני הרכב של 3 שופטים. בהתאם למועדי הדיון שנקבעו, נערכה תוכנית העבודה של בית המשפט כולו. ביטול מועדי הוכחות רבים, כפי שהתבקש, יפגע בסדרי עבודתו של בית המשפט ועלול לגרום לפגיעה בציבור המתדיינים".

השופטים הוסיפו וציינו כי בשני הצדדים - הן בקרב אנשי התביעה והן בקרב סניגוריהם של הנאשמים, אהוד אולמרט ושולה זקן - פועלים צוותים ולא עורך דין יחיד. "הדבר נועד", הסבירו, "לאפשר היערכות למצבים שונים שבהם נבצר מאחד הפרקליטים להשתתף בדיונים, והיעדרות של אחד מהם איננה מחייבת את דחיית המשפט".

צמצום דיונים

עם זאת, השופטים היו ערים במידה מסוימת לקושי שבפניו ניצבת הפרקליטות כעת, משזו תחסר את עו"ד קורב, שהוא הפרקליט ה"מצוי בפרטי הפרטים של התיק" מראשיתו, כפי שכתב בתחילת השבוע לבית המשפט פרקליט מחוז ירושלים, עו"ד אלי אברבנאל.

כדי לאפשר היערכות למצב שנוצר, הורו השופטים כי ב-3 השבועות הראשונים לשמיעת העדויות בתיק תתקיים ישיבה אחת בלבד בכל שבוע, במקום 3 כמתוכנן; בשבועיים שלאחר מכן יתקיימו שתי ישיבות. ואולם החל מ-6 באפריל "תתקיים מתכונת הדיונים שנקבעה מלכתחילה - בימים שני, שלישי וחמישי בכל שבוע".

שלב ההוכחות יתחיל איפוא ביום חמישי בעוד שבוע.

יצויין כי לפני כחודש וחצי פירסמה נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש הנחיות חדשות, המגבילות מאוד את יכולתם של בתי המשפט לאפשר דחיות במועדי דיונים. ההנחיות פורסמו בעקבות עבודה של ועדה פנימית שבראשה ישבה השופטת מוסיה ארד עצמה, נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים.

"חמורים גדולים"

ביום ראשון השבוע זומן עו"ד קורב לבירור בפני פרקליט המדינה משה לדור, בעקבות הפרסום ביום שישי האחרון של דברים שאמר לסטודנטים למשפטים בסדנה שהעביר במכללת "שערי משפט" בהוד-השרון בחודשים האחרונים. בין היתר כינה קורב את השופטים "חמורים גדולים", טען כי השופטים "משחקים טטריס", ואמר כי שופטים "נפרדים מהשכל הישר" ביושבם על כס המשפט.

קורב הודיע ללדור כי הוא יוצא לחופשה קצרה, והתנצל עמוקות על דבריו. במקביל פתחה נציבות שירות המדינה בחקירת העניין, לצורך הכרעה אם להעמידו לדין משמעתי.

בעקבות זאת פנה פרקליט המחוז אברבנאל, היושב בצוות התביעה בתיק אולמרט יחד עם קורב, לבית המשפט בבקשה יוצאת דופן לדחות את כל מועדי ההוכחות הרבים שנקבעו בתיק ב-3 החודשים הקרובים.

סניגוריו של אולמרט לא הביעו עמדה בעניין בקשת הדחייה, והותירו את הנושא לשיקול-דעתם של השופטים.

"הפורום המשפטי למען ארץ ישראל" הודיע כי הוא מברך על החלטת בית המשפט שלא לדחות את שלב ההוכחות במשפט ראש הממשלה לשעבר. "האינטרס הציבורי ניצח", נמסר בהודעת הארגון, "אנו קוראים לפרקליט המדינה לפעול להעמיד את קורב לדין משמעתי מהיר, ולהשיבו לתפקידו. הפרקליטות צריכה להילחם בעינויי הדין ולא להגבירם".