תערוכת ה-MWC מציגה: דרך החתחתים של השבבים לדור הרביעי

בתחרות בין טכנולוגיות הדור הרביעי, עולם התקשורת מתחיל לזוז מה-WiMAX ל-LTE ■ ספקיות השבבים לדור הרביעי של הסלולר מתכוננות לפריצה של השוק החדש, אבל גל ההצהרות מברצלונה רק מדגיש את הקשיים שבדרך עבור חברות אלו

תערוכת ה-MWC בברצלונה היא בימים אלו הזירה המרכזית בה נערך הקרב בין טכנולוגיות הדור הרביעי של התקשורת הסלולרית - ה-LTE וה-WiMAX.

כמו בשנים האחרונות, גם הפעם עומדים נציגים משני המחנות ומנסים לשכנע למה הטכנולוגיה שלהם תצליח. הפעם, נראה שה-LTE כבר מקבלת יחס של שרות קיים, לאחר מבול של הכרזות בחודשים האחרונים מצד מפעילים סלולריים בעולם. בהתאם, מתחילות להגיע הצהרות מצד יצרני מוצרי הקצה על טכנולוגיות תואמות.

כך למשל, סמסונג חשפה שלשום את מחשב ה-Netbook מתוצרתה, שבו משולבת תקשורת אלחוטית מסוג LTE שהיא פיתחה. אבל סמסונג בהחלט לא לבד. לשתיים מיצרניות השבבים הגדולות לתחום - קוואלקום ו-ST אריקסון - יש פתרונות מעבדי תקשורת שמיועדים להתקני הקצה המבוססים על LTE. במובן הזה התערוכה בברצלונה לא מחדשת הרבה.

מה שכן, ההצהרה של סמסונג מכוונת זרקור גדול על מה שמציעות מספר חברות סטארט-אפ שפיתחו מעבדי תקשורת, שמיועדים לדור הרביעי ונדרשות כעת לחדור לעולם ה-LTE.

"השחקנים בתחום ה-LTE הם הגורילות של התעשייה ולא פשוט להתחרות מולם", מודה אלקנה בן סיני, מנכ"ל חברת Comsys הישראלית. "זה לא משחק לסטארט-אפ". המצב של קומסיס, כמו של מספר חברות אחרות - ישראליות וזרות - הוא מורכב.

LTE לעניים

מצד אחד, יש לחברות הללו טכנולוגיות מתקדמות בתחומי התקשורת האלחוטית, שרלוונטיות למה שמוגדר כדור הרביעי. מצד שני, נראה כי שוק ה-LTE לא ממש חיכה להם, או אולי הקדים את זמנו.

התוצאה בולטת בתערוכה השנה. מספר חברות, שמפתחות פתרונות עיבוד ברמה כזו או אחרת להתקנים המיועדים למשתמש הסופי, מתייצבות על פס הזינוק עם הודעות על אסטרטגיית LTE, ביניהן גם מפתחות שבבי WiMAX מובילות, כמו Sequans ו-Beceem.

במקרה של קומסיס, שבחרה אסטרטגית להתמקד ב-WiMAX, ההצהרה היא על פלטפורמת פיתוח שמכילה טכנולוגיה שרלוונטית לתחום ה-LTE, אבל מיועדת לשיתופי פעולה כדי להגיע לפתרון מלא. אגב, שבבי התקשורת של סמסונג, סיקוונס ו-Beceem בתחום, מבוססים על הקניין הרוחני של סיוה הישראלית.

בשורה התחתונה, מעריך בן סיני, כדי לפתח פתרון LTE מלא צריך כ-80-100 מיליון דולר, גם לחברה עם בסיס טכנולוגי בתחום.

לדבריו, כרגע יש שני שותפים פוטנציאליים שבוחנים את הפתרון שקומסיס מציעה ופונים לשוק הסיני. את הפתרון הזה מכנה בן סיני באופן יצירתי "LTE לעניים".

לקומסיס יכולות מתקדמות בתחומי התקשורת והיא אף מכרה לטקסס אינסטרומנטס (TI) ב-2006 קניין רוחני בתחום תמורת כ-30 מיליון דולר. עם זאת, לחברה יש דרך ארוכה לעבור כדי להגיע לפתרון מלא שיכול להוות תחרות הולמת בצד ה-LTE.

חברה נוספת שמציגה פתרון ביניים בתחום היא סיקוונס הצרפתית. החברה החלה לגבש את אסטרטגיית ה-LTE שלה לפני כשנה וחיזקה אותה בדצמבר עם רכישת הקניין הרוחני של החברה הישראלית DorFour (על משקל "הדור הרביעי").

סיקוונס, שמחזיקה בישראל מרכז פיתוח, היא אחת מספקיות השבבים המובילות לתחום ה-WiMAX. היא רשמה ב-2008 הכנסות של כ-30 מיליון דולר ואף החלה לחשוב על הנפקה.

המוצר הראשון שתוציא סיקוונס בתחום ה-LTE, הוא דונגל (התקן תקשורת אלחוטי שמתחבר באמצעות USB), שיושק במאי בשיתוף עם אלקטל לוסנט כחלק מניסוי של צ'יינה מובייל.

"אנחנו בהחלט עושים כאן אבולוציה", משוכנע פיני שגיא, מנכ"ל סיקוונס ישראל וסמנכ"ל המכירות של החברה לאזור EMEA. "כאשר השוק יהיה מוכן, יהיו לנו גם את שאר הפתרונות שצריך". לצד הפעילות בתחום ה-LTE, ממשיכים בחברה להתמקד ב-WiMAX. "אנחנו לא רואים את סוף הדרך עבור ה-WiMAX", טוען שגיא, "אבל הלקוחות שלנו אומרים 'אנחנו רוצים LTE'".

מי שהייתה מוכנה מהרגע הראשון לעולם ה-LTE בשבבים היא Altair הישראלית. כך טוען ערן אשד, סמנכ"ל השיווק והפיתוח העסקי שלה. "זה היה ארוך ויקר" הוא אומר, וזה עלה לה כמעט 30 מיליון דולר מתוך 46 מיליון דולר שגייסה עד כה. אלטייר פיתחה גם פתרון תוכנה, שאמור לאפשר מעבר קל יחסית בין פרוטוקולי התקשורת ושמה דגש במוצר על גודל והספק נמוך.

אתמול הודיעה אלטייר על מוכנות ערכת השבבים שלה לתחום ה-LTE מול ציוד התקשורת של ZTE הסינית. המשמעות, אומר אשד, היא "שאנחנו מוכנים ללכת עם ZTE לכל מפעיל ולהראות מערכת שעובדת. זה פותח את הדלת ליצרני הטלפונים להשתמש בפתרון שלנו. זו הכרזה בליגה של הגדולים".

הגדולים אליהם מכוון אשד, הם חברות כמו קוואלקום וסמסונג, שמוכנות עם פתרונות. אבל מה לגבי ענקיות השבבים שעדיין על הגדר? בראש הרשימה הזו נמצאת אינטל, שאמנם משקיעה המון ב-WiMAX, אבל לפי הערכות תתחיל לחפש בקרוב גם פתרון LTE. לצידה ניתן למצוא גם את ברודקום, מארוול והרבה אחרות.

הצורך בפתרונות LTE לרשתות המתרוממות, יחייב את החברות הגדולות להתייצב כבר השנה עם פתרון, מה שכנראה יהפוך את ספקיות שבבי ה-LTE לסחורה חמה בשנה הקרובה.