כשבועה מתפוצצת: המשכנתאות בחדלות פירעון בארה"ב - לשיא

מספר הלוואות המשכנתא הנמצאות בהליכי חדלות פירעון היווה ברבעון הרביעי 4.58% מסך הלוואות המשכנתא בארה"ב, לפי נתוני איגוד בנקאי המשכנתאות

כמעט 4 שנים עברו מאז התנפצה בועת הנדל"ן בארה"ב - והריקושטים לא פוסקים. איגוד בנקאי המשכנתאו בארה"ב פרסם היום (ו') נתונים שמראים כי מספר בעלי הבתים העומדים בפני חדלות פירעון עלה לשיא ברבעון הרביעי של 2009, מה שמעלה את החשש כי שוק הדיור טרם הגיע לתחתית.

מספר הלוואות המשכנתא הנמצאות בהליכי חדלות פירעון היווה ברבעון הרביעי 4.58% מסך הלוואות המשכנתא בארה"ב. כמו כן, מספר בעלי המשכנתאות המפגרים בתשלומים יותר מ-90 יום (הנקודה שבה בד"כ הבנק מעקל את הבית) עלה ל-5.09% מסך המשכנתאות.

הסיבה העיקרית לפיגורים בתשלומים, מלבד מחירי הבתים שצנחו בכ-34% בממוצע מאז 2006, היא שיעור האבטלה הגבוה בארה"ב שמקשה על התשלומים השוטפים של המשכנתא במשקי בית רבים.

הירידה במחירי הבתים גרמה לכך שנכסים רבים שווים פחות מגובה המשכנתא שנטלו על עצמם אמריקנים רבים, מה שסיבך את שוק הדיור עוד יותר. ההערכה היא כי כ-20% מהאמריקנים סובלים מהבעיה הזו.

הנשיא ברק אובמה התחייב בשנה שעברה להוציא חבילת תמרוץ לשוק הדיור בהיקף של 275 מיליארד דולר, שנועדה לסייע לאמריקנים לממן מחדש את המשכנתא ולמנוע 9 מיליון עיקולים (תוכנית העונה לשם HAMP). בנוסף, הממשלה מציע גם הטבות מס בהיקף של 8,000 דולר לכל אמריקני שישלים את רכישת ביתו עד ה-1 ביולי.

אך התוצאות בשטח מרחיקות מלהיות משביעות רצון. נכון לסוף ינואר, תוכנית HAMP הביאה למימון מחדש וקבוע של 116 אלף משכנתאות בלבד, בעוד שהיעד הממשלתי עומד על 4 מיליון עד סוף 2012. לפי נתוני הממשל, 57% מהאמריקנים שניצלו את התוכנית מתמודדים עם אבטלה או קיצוצי שכר. יש לציין כי כ-830 אלף בקשות נוספות ממתינות לאישור.