"גאידמק לא יכול להפקיד 3 מיליון דולר? אמר שהוא שווה 2 מיליארד"

השופטת כוחן דחתה את בקשת גאידמק להפחתת הערבות להבטחת התייצבותו בטענה כי "במצבו הכלכלי חל שינוי דרסטי" ■ "גאידמק טען ב-2005 כי שוויו 2 מיליארד דולר - מה עלה בגורל הכספים עליהם הצהיר בחקירתו?"

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה הבוקר (א') את בקשתו של ארקדי גאידמק, המואשם בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ובהלבנת הון של 50 מיליון דולר, להפחית 3 מיליון דולר מסכום הערבויות שהוטלו עליו לשם הבטחת התייצבותו למשפטו, ולהסתפק בערבויות שכבר הופקדו.

השופטת חיותה כוחן דחתה את טענות באי-כוחו של גאידמק, עוה"ד דוד ליבאי, נתי שמחוני ודפנה ליבאי, לפיהן היתה הרעה משמעותית במצבו הכלכלי.

"מי שטוען להרעה במצבו הכלכלי עד כי אינו יכול להמציא את הערבויות אותן התחייב להמציא, עליו להתייצב בפני בית המשפט על מנת להוכיח את טיעוניו", ציינה כוחן, והוסיפה כי "בעניינו של המבקש, לא זו בלבד שהדבר לא נעשה - אלא שבאי-כוחו אף לא המציאו כל מסמך או בדל ראיה להוכחת השינוי שחל בכושרו הכלכלי של המבקש".

כנגד גאידמק ואחרים הוגש כתב אישום, המייחס להם עבירות של הלבנת הון וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות במסגרת פרשת הלבנת הון נרחבת בבנק הפועלים. היקפן של העבירות המתוארות בכתב האישום עומד על כ-50 מיליון דולר.

טרם הגשת כתב האישום הפקיד גאידמק, השוהה ברוסיה ולא הגיע לארץ למעלה משנה, בקופת בית המשפט 4 מיליון דולר לשם הבטחת התייצבותו להמשך הליכי החקירה והמשפט נגדו. מאוחר יותר הפקיד 2 מיליון דולר נוספים, שהתקבלו ממכירת דירתה של בתו בישראל.

כחודש לאחר הגשת כתב האישום הגיעו הצדדים להסכמה בדבר הגדלת סכום הערבויות הכולל, כך שיעמוד על 9.6 מיליון דולר, וגאידמק נדרש להפקיד 3.5 מיליון דולר נוספים בקופת בית המשפט. חרף הארכות שונות של מועד הפקדת הערבות, לא הפקיד גאידמק את הסכום הנדרש, ותחת זאת הגישו באי-כוחו בקשה כי המדינה תסתפק בסכום שכבר הופקד בקופתה.

לטענת באי-כוחו, גאידמק פעל לגייס במועד את יתרת סכום הערבות, אולם חרף מאמציו "הרבים והכנים", הדבר לא עלה בידו.

בדיון שהתקיים בבקשה בשבוע שעבר טען עו"ד דוד ליבאי, כי "במצבו הכלכלי של ארקדי גאידמק חל שינוי דרסטי, הוא נאלץ למשכן את ביתו, מכוניתו ממושכנת, הוא הפך לפרסונה נון-גרטה בעולם העסקים, הנושים עטו עליו מכל הצדדים, והוא נדרש לפרוע חובות".

בנסיבות אלה, טען עו"ד ליבאי, יש לאפשר לגאידמק לשוב ארצה ולהוכיח את חפותו, מבלי שיוצא נגדו צו מעצר, רק בשל אי-יכולתו היום לעמוד בתנאי הערבות שנקבעו לו לפני מספר חודשים, בהסתמך על מצבו הכלכלי דאז.

השופטת כוחן לא קיבלה את הטענות בדבר ההתדרדרות במצבו הכלכלי של גאידמק, ותהתה: "אם טענתו של המבקש נכונה, אני תמהה כיצד אפוא הצהיר בחקירתו במשטרה בסוף שנת 2005 כי שוויו הכלכלי הוא 'בין מיליארד וחצי ל-2 מיליארד דולר' - וכיום הוא טוען כי אין ביכולתו לעמוד בהפקדת סכום של 3 מיליון דולר?! המבקש לא סיפק כל הסבר באשר לגורל הכספים עליהם הצהיר בחקירתו, ומכאן שטענתו בדבר שינוי לרעה במצבו הכלכלי היא בבחינת טענה בעלמא".

בעבר גילתה השופטת כוחן סקפטיות בנוגע לסיכויים שגאידמק יתייצב למשפטו. "ארקדי גאידמק ברוסיה, והוא גם לא יבוא למשפט. מי שחושב שהוא יגיע לארץ למשפט - משלה את עצמו", ציינה באחד הדיונים בתיק בסוף 2009.

את גאידמק מייצגים עוה"ד דוד ליבאי, נתי שמחוני ודפנה ליבאי; המדינה מיוצגת על-ידי עוה"ד שרון פרידמן, לירן חיים והילה גבאי. (ת"פ 4202-09).