מנכ"ל לוגיה: "הפרסום בסלולר גילגל השנה 10 מיליון שקל"

קובי מרנקו בכנס השנתי של איגוד האינטרנט: "מתוך 400 מיליון גולשים בפייסבוק - 100 מיליון עושים זאת באמצעות הסלולר" ■ אייל הרצוג, מייסד מטהקפה: "בעולם הווידיאו המקוון נוצרה הזדמנות גדולה למותגים"

"פייסבוק היא מקום מאוד חשוב למפרסמים, שכן היא מאפשרת לקבל תנועה לאתרים שלהם ולעשות פעילות מבוססת תוצאות. אם לפני שנתיים-שלוש גוגל היתה חלק משמעותי ביצירת הכנסות - היום יש תנועה גדולה מאוד לעבר פייסבוק, ויש הרבה מאוד מודלים עסקיים ש'מתלבשים' על פייסבוק" - כך אמר עופר דרוקר, מנכ"ל AdsMarket, העוסקת בפרסום מבוסס תוצאות, במושב "כסף יצירתי - מודלים עסקיים באינטרנט ובסלולר", בכנס השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי שנערך היום (ב'). את הפאנל הנחה אורי אדוני, שותף בקרן ההון סיכון JVP.

קובי מרנקו, מנכ"ל לוגיה, המתמחה בתוכן סלולרי, אמר כי "אנחנו פעילים גם בשוקי אסיה וקצת באירופה ובארה"ב. המגמות המרכזיות בתחום שלנו ברורות - iPhone ואנדרואיד. שני אלה יחד יוצרים סביבה חדשה לגמרי, שבה משתמשים מורידים אפליקציות בקצב הגבוה פי חמישה בהשוואה למכשירי נוקיה המתקדמים. 25% מהתכנים בחנות של אפל הם תכנים בתשלום - משתמשים מורידים משחקים בחינם ורוכשים תמורת כסף עזרים נוספים".

לדברי ד"ר נמרוד קוזלובסקי, יזם ויועץ משפטי לסטארט-אפים, "הרבה זמן חשבו שזכויות יוצרים הן חסם גדול מאוד להרבה מאוד מודלים עסקים. בשנתיים האחרונות באים אלינו בעלי זכויות היוצרים ואומרים ששמירה על זכויות היוצרים כבר פוגעת בהם ולא משרתת אותם. במודלים החדשים, בעלי זכויות היוצרים רוצים לתת לתוכן שלהם לזרום חופשי - שיהיה בבלוגים או ברשתות חברתיות, ולא למנוע אותו. הערך הכלכלי שנוצר סביב התוכן הוא הערך החברתי שנוצר סביבו".

מרנקו הוסיף כי "כ-100 מיליון גולשים בפייסבוק עושים זאת באמצעות הסלולר, מתוך 400 מיליון משתמשים בסך-הכול. הכניסה הזו של פייסבוק לתחום הסלולר תייצר חוויה משחקית דומה לזו שאנחנו מכירים באינטרנט, כמו פארמוויל".

בהקשר זה של מוצרים וירטואליים, אמר סאם גלאסנברג, מנכ"ל חברת המשחקים הישראלית Funtactix, כי מדובר בשוק "שהוא מאוד אמיתי - הגודל של השוק הזה נע בין 6-10 מיליארד דולר".

אייל הרצוג, מייסד מטהקפה, אתר לשיתוף קבצי וידיאו, שסייע גם בהקמת Bojam, חברה המפתחת סביבה שיתופית להפקת מוזיקה, אמר כי "בעולם הווידיאו המקוון נוצרה הזדמנות גדולה למותגים. זה לא שוק של באנרים, אלא שוק שמבוסס יותר על מכירות ישירות - קמפיינים מיוחדים וחסויות. אנחנו נראה צמיחה בסוג הזה של מפרסמים שייכנסו יותר ויותר לאינטרנט".

לגבי שוק הפרסום בסלולר מרנקו ציין כי "כרגע יש השתלטות של המודל העסקי של הסלולר על האינטרנט. האינטרנט התחיל כמודל חינמי שמבוסס על פרסום, אבל גם הוא הגיע למסקנה שאי-אפשר להתפרנס על פרסום. זה הוביל לכך שהמודל הסלולרי, שגורס כי אפשר לחייב את משתמשי הסלולר על שירותי פרימיום, הולך ומשתלט על האינטרנט".

"בשנתיים האחרונות יש התחלה של פרסום סלולרי, בעיקר בתוך הפורטלים של מפעילות הסלולר. השנה השוק הזה גילגל כ-10 מיליון שקל - זה אמנם סכום קטן, אבל הוא גדול פי שלושה מאשר בשנה שעברה. רואים בסלולר שאחוז ההקלקה (CTR) גבוה מאוד בהשוואה לאינטרנט, ואף יכול להגיע ל-2% עד 3%, בהשוואה ל-0.3% באינטרנט". אולם, לדברי מרנקו, ברגע שפייסבוק יחליטו שהם עושים גם כסף מהסלולר - השוק הזה יגדל באופן משמעותי.