ענני תקשורת, דדי צוקר ו"כל אל ערב" התעניינו בערוץ הערבי

גם בעלי רדיו א-שמס מתארגנים לקחת חלק במכרז על הערוץ הייעודי החדש ■ מתארגנת הצעת חוק לפיה הערוץ יעלה גם בשידורי הלוויין הערבי הכללי

התחממות בזירת הערוץ הערבי: ל"גלובס" נודע על מספר גורמים משמעותיים בתעשיית התקשורת העברית והערבית המקומית, שמתארגנים לקבוצות שיבקשו לקחת חלק במכרז על הערוץ הייעודי החדש.

בין היתר נודע כי קבוצת ענני תקשורת, שכבר זכתה בעבר במכרז הקודם על הערוץ אולם בחרה לסגת ממנו, מתעניינת בו כעת שוב.

גורם אחר שמתעניין בנושא הוא מנכ"ל משרד הפרסום סקטורס אלבוסתני והמו"ל של "כל אל ערב", מוסא חסדייה. שמות אחרים שהביעו עניין הם חבר הכנסת לשעבר דדי צוקר ובעלי רדיו א-שאמס וסוהיל כראם.

אתמול (א') אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת הקלות לערוץ הייעודי החדש, אותן ניסחה מועצת הכבלים והלוויין בראשותו של ניצן חן. ב-3 השנים הראשונות יקבל הערוץ החדש הקלות ינוקא משמעותיות בתחום ההפקות המקומיות, ורק לאחר 4 שנים יידרש להשקיע 20% מהוצאותיו על הפקות מקור, כפי שקובע החוק.

היועץ למכרז, שנשכר על-ידי מועצת הכבלים, הוא רפיק חלבי.

קבוצתו של חסדייה היא זו שמתגבשת באופן הגלוי ביותר. בשיחה עם "גלובס" אמר הפרסומאי הבכיר במגזר הערבי, כי האישור שהתקבל בוועדת הכלכלה מקדם משמעותית את הסיכויים כי גופים שונים ישתתפו במכרז.

"זה צעד מאוד נבון בכדי לתת לערוץ הזה זכות קיום", אמר חסדייה, "ערוץ ייעודי בשפה הערבית חסר בנוף הישראלי. הוא נחוץ ברמה התקשורתית, בחופש הביטוי של הציבור הערבי, ואנחנו חושבים שלמדינה יש סיכוי לפגוש את הציבור הערבי דרך ערוץ כזה".

לדברי חסדייה, "הערוץ יספק מקומות עבודה לאנשי תקשורת במגזר הערבי, שלא מצאו את עצמם בתקשורת העברית. זה מנוף כלכלי למסחר ולשיווק בישראל ובמגזר בפרט".

לדבריו, לא מן הנמנע כי בשל החזקותיו הצולבות בעולם התקשורת, הוא יחזיק בבעלות מזערית בלבד בערוץ.

"נתחיל במדינת ישראל ונרצה להגיע למדינות ערב", אומר חסדייה. "התפיסה שלי היא שהכלי יפעל בצורה חופשית כמדיום תקשורתי, וכאן יהיה טמון הסיכוי להצלחתו. ההתמקדות תהיה בלוקאלי - אני לא יכול להתחרות בענקי התקשורת הערביים".

בקבוצה של חסדייה צפויים לקחת חלק מספר אנשי עסקים מקומיים. מי שמוביל את המהלך עבורו הוא העיתונאי רן אדליסט. לדבריו, "אני מאמין שהקבוצה תייצג את כולם - נוצרים, מוסלמים, דרוזים. המובילים שלה הם ערבים ישראלים, הכסף הוא כולו ישראלי".

במקביל להוצאת המכרז מתארגנת גם הצעת חוק בכנסת, לפיה הערוץ הערבי, שיעלה גם על ה-DTT, יעלה גם בשידורי הלוויין הערבי הכללי, זאת על מנת למלא חלל הסברתי בנושא.

על-פי התקנות שמסדיר ניצן חן, הערוץ הישראלי בשפה הערבית יחוייב לשדר חדשות, כאשר בתחילה יתאפשר לערוץ לרכוש חדשות מגורמים אחרים. כמו כן, הערוץ יורשה לרכוש תוכניות מהעולם הערבי, על מנת לבסס את הפלטפורמה.

נזכיר כי בשנת 2004 זכתה קבוצת ענני תקשורת במכרז להקמת ערוץ ערבי, שערכה אז מועצת הכבלים והלוויין. הקבוצה הודיעה מיד לאחר זכייתה כי לא תיקח את הרישיון, משום שמחישובים מחודשים שערכה אז, אין היגיון כלכלי בערוץ שכזה. אז לא היו לערוץ הקלות ינוקא כפי שיש לערוץ כעת. כעת, כאמור, שוקלת החברה להתמודד שוב על הערוץ.

אודי מירון, מנכ"ל ענני תקשורת, מסר כי "ענני תקשורת בוחנת את הנושא".

לא ניתן היה להשיג את תגובת דדי צוקר ותגובת רדיו א-שמס.